Úsporná opatření a krize ovlivní podle Čechů množství dárků pod stromečkem, vyplývá z průzkumu společnosti SANEP. V něm se nadpoloviční většina dotázaných vyjádřila, že se nechce kvůli nákupu vánočních dárků zadlužit, zhruba jedna třetina hodlá využít povánočních slev.
Téměř všichni respondenti (94,7 procenta) zastávají postoj, který lze označit za finančně odpovědný, že se kvůli nákupu dárků nehodlají zadlužit. Zhruba zbylá tři procenta dotázaných vánoční zadlužení připouští.
28 procent dotázaných chce na nákup vynaložit tři až pět tisíc korun. O něco méně lidí (21,6 procenta) má v plánu utratit mezi tisícem až tři tisíci korunami. Částku v rozmezí pět až deset tisíc korun hodlá vydat téměř 17 procent dotázaných. Ještě více peněz má v záloze 4,8 procenta dotázaných. Maximálně tisícovku plánuje utratit za vánoční svátky 10,5 procenta. Povánoční slevy spotřebního zboží motivují k nákupu 38,9 procenta dotázaných.
Většina dotázaných respondentů (26,1 procenta) si nechce kazit Vánoce šetřením. V těsném závěsu jsou respondenti (24,2 procenta), kteří naopak chtějí šetřit na všech výdajích týkajících se Vánoc. Na sobě se chystá šetřit 15,4 procenta dotázaných.
Na dárky pro příbuzné chce letos vynaložit méně 9,8 procenta osob. Za jídlo a různé pochutiny utratí méně 3,4 procenta a na výzdobě stromečku bude nejvíce spořit 2,3 procenta. Téměř nikdo z respondentů nechce šetřit na dárcích pro partnery (1,2 procenta), pro potřebné (0,8 procenta) nebo pro děti (0,3 procenta).
Podle společnosti Unilever, která svůj průzkum zveřejnila nedávno, Češi letos chystají bohatší Vánoce. (více čtete zde)