"Všichni Japonci nejen z řad byznysmenů chtějí létat s Japan Airlines. V Japonsku mají velkou tradici, je to jeden z největších krachů v době krize a největší v zemi," řekl iDNES.cz mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.
letecký Moloch"Byl to velký státní moloch, měli zkostnatělé řízení. Byly tam silné odbory, byť v jiných japonských firmách tak silné nejsou," říká Tomio Okamura. |
Nuceným správcem byl určen Inamori-san. V Japonsku ho zná každý, je to majitel a zakladatel firmy se spotřebním zbožím a elektronikou Kyocera.
"Byl to velký státní moloch, všude se hodnotí negativně, že měli zkostnatělé řízení. Byly tam silné odbory, byť v jiných japonských firmách tak silné nejsou. Firma se chovala málo tržně. Bylo to s ní jako s japonskými železnicemi, které se musely zprivatizovat, protože jim hrozil bankrot," dodal Okamura.
Japonsko přichází o jeden ze symbolů
Japan Airlines vznikly v roce 1951 jako státní letecká společnost, do soukromých rukou se dostala v roce 1987. V očích mnoha Japonců symbolizovala poválečný rozmach Japonska, protože se z malého podniku s hrstkou pronajatých letadel dokázala změnit v korporaci s téměř padesáti tisíci zaměstnanci a flotilou skoro 280 letadel.
Třebaže v Japonsku má firma jméno, v Česku ji téměř nikdo nezná, protože sem pravidelně nelétá. "Českých cestujících se to nedotkne," ujistil Okamura. Do České republiky létaly jen občas v létě charterové lety, které přepravovaly klienty cestovních kanceláří.
Japan Airlines je dosud podle výše tržeb největší leteckou společností v Asii a až dosud byl přepravce považován za vlajkovou leteckou společnost Japonska. Nyní se však na její místo posune rival All Nippon Airways.
Smyslem řízeného bankrotu je firmu kompletně ozdravit a především ji zbavit dluhů. Aerolinky tak budou po dobu restrukturalizace fungovat v zeštíhlené podobě dál. V minulosti si řízeným bankrotem prošly například Delta Air Lines nebo United Airlines.
Kromě Propouštění firma zruší kolem dvaceti neziskových linek. Firma si ale také bude muset podle analytiků ujasnit, které letecké alianci dá přednost a jak velký podíl v ní bude moci mít zahraniční kapitál.
Japonský vlajkový přepravce se podle místního listu dohodl minulý týden na přechodu od mezinárodní letecké aliance Oneworld vedené společností American Airlines do aliance Sky Team, kde je například Delta, Air France-KLM či České aerolinie.
Krachy aerolinek
SkyEurope (1. 9. 2009): Slovenské nízkonákladové aerolinky dlouho tížily dluhy. Krach druhého největšího dopravce na Ruzyni překvapil desetitisíce Čechů, o peníze přišly celkem stovky tisíc klientů, kteří si koupili letenky s platností až do jara 2010. Flyglobespan (17.12. 2009): Skotský nízkonákladový dopravce měl problémy už několik let. Do Česka v posledních letech nelétal. V době krachu zůstaly na dovolené čtyři tisíce lidí. Firma létala hlavně do Skotska a Středomoří. Air Comet (30. 12. 2009): Španělská společnost létala například do Jižní Ameriky. Firma byla dlouhodobě ztrátová, dlužila 17 milionů eur. Bankrot postihl přímo na letištích sedm tisíc lidí, mimo jiné i několik Čechů. |