Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krize zničila věrné zákazníky, Češi se raději řídí slevou

  3:01
Zákazníci v poslední době nakupují hlavně podle slevových akcí. To se obchodníkům nelíbí, protože jim časté slevy ukusují ze zisků. Nyní přemýšlejí o způsobech, jak nakupující nalákat a zároveň na tom nevykrvácet.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Vážený zákazníku, už dlouho jste nezavítal do našeho obchodu. Máme pro vás připravené vaše oblíbené zboží za akční cenu.“ Poštu s podobným obsahem by Češi v budoucnu mohli dostávat od svého obchodníka.

Lidé se totiž v krizi naučili střídat prodejny podle toho, ve kterých jsou zrovna nejlákavější slevy, a obchodníci teď vymýšlejí, jak je znovu naučit věrnosti a loajalitě.

Řada z nich proto přehodnocuje své věrnostní systémy a vymýšlí nové benefity. Naopak od klasických slevových kuponů, které slibují při nákupu nějaké to procento z ceny dolů, se pomalu upouští.

„Je to jen cesta ke krácení výnosů a nemá to efekt, který si od toho obchodníci slibovali,“ vysvětlil Zdeněk Juračka, šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu a zároveň šéf sítě družstevních prodejen Coop.

Konkrétnější slevy

Cílení slev by mělo být do budoucna adresnější a propracovanější. Obchodníci se budou snažit získat o zákazníkovi co nejvíce informací a podle toho ušít nabídku na míru. Ta by pak mohla přijít třeba mailem.

Neplaťte za nákupy víc, než musíte!

Víte, že na internetu vám poradí, kde každý den nakoupíte nejvýhodněji? Na portálu AkčníCeny.cz
každý den najdete aktuální letáky a zboží v akci.

Věrnostní systém založený na podobné myšlence teď připravují družstevní prodejny Coop. „Jde o to, udělat si přesnou specifikaci zákazníka a poté ho cíleně kontaktovat,“ vysvětluje Juračka. Podle něj si nový způsob lákání zákazníků vyžádá masivní investice. Jen vstupní projekt přijde na milion korun.

V polovině roku chce věrnostní systém spustit vůbec poprvé také Tesco. „Jedná se o systém, kdy zákazník dostává za své nákupy nejen slevové kupony, ale i peněžní poukázky ve výši odpovídající jeho nákupům,“ řekla mluvčí Teska Eva Karasová. Bližší podrobnosti z obchodních důvodů nesdělila.

Ve frontě na slevu

Za „nevěrnost“ zákazníků si řetězce mohou samy. V obavě, že lidé v krizi přestanou nakupovat, zvýšily počet i rozsah akčních nabídek. To způsobilo, že lidé teď nakupují jinak, než byli dosud zvyklí. Stále častěji čekají s nákupem na slevy a za akcemi jsou ochotni vyrazit častěji. Frekvence nákupů vzrostla během tří let o 30 procent.

„Pro obchodníky bude těžké znovu si vybudovat loajalitu zákazníků. Lidé, kteří si na takový způsob nákupu zvykli, si budou odvykat těžko,“ myslí si Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK. Podle něj záleží na tom, jaký systém benefitů řetězce zvolí. Svou roli sehraje i to, jestli se s koncem krize nákupní chování lidí automaticky vrátí zpět. „Obíhání slev je časově náročné, což může zákazníky do budoucna odradit. Času stráveného v obchodech jim bude líto,“ dodal Skála.

Časté slevové akce mohou být pro obchodníky smrticí. Na jedné straně sice pomáhají zvýšit obrat, ale zároveň ukusují významnou část marží. Zatímco v roce 2007 činila průměrná sleva zboží zařazeného na letáky obchodních řetězců 21,2 procenta, loni se zvýšila na 23,9 procenta.

Řetězce se snaží zákazníky nalákat především na zlevněné pečivo nebo některé mléčné výrobky. Například průměrná akční cena rohlíku klesla od roku 2007 o 31 procent z 1,31 koruny na loňských 0,91 koruny. „Pokud nejsou slevy dvojciferné, tak (zákazníci) na nabídku vůbec nereagují,“ řekl na konferenci Retail in Detail Tomáš Drtina z Incomy.

Akční nabídky řetězců sleduje 70 procent tuzemských domácností. Obchodníci v posledním roce letáky rozšířili, vzrostl i počet promovaných výrobků. Mezi nimi se objevuje nejčastěji alkohol, uzeniny nebo maso.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

To si děláte legraci. Mobilní operátor naúčtoval Američanovi tři miliony

19. dubna 2024  13:20

Nemilého překvapení se po návratu do Spojených států dočkat muž z Floridy, který se loni v létě...

Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

19. dubna 2024

Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto...

Letiště v Česku odbavila o třetinu víc pasažérů. Většinu z nich z Ruzyně

19. dubna 2024  11:13

Letiště v Česku loni odbavila téměř 15 milionů cestujících, meziročně zhruba o 29 procent více, ale...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...