Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Křižovatka u Opatovic je předražená, říká Unie. Nechce zaplatit miliardu

  13:54aktualizováno  13:54
S velkou pompou a slávou otevíranou obří silniční stavbu na pomezí Pardubického a Královéhradeckého kraje, křižovatku u Opatovic nad Labem, nyní kritizuje Evropská unie. Prý je výrazně předražená. Ministerstvo musí obhájit náklady, jinak stát zaplatí z našich daní zhruba o miliardu více.

Opatovice nad Labem - obří silniční křižovatka. | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Unie nám vyčítá nárůst víceprací," řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Křižovatka patří mezi osm předražených staveb, které ministerstvo postavilo. O kolik se dvě patra mimoúrovňové křižovatky prodražila, nechtěl sdělit.

Opatovická křižovatka

Dvoupatrová křižovatka u Opatovic nad Labem byla otevřena v listopadu 2009.
První patro tvoří Hradubická silnice I/37 z Pardubic do Hradce Králové. Na ni navazuje druhé patro, kruhový objezd o průměru 90 metrů, který přijímá dopravu od Prahy. Třetí patro měla tvořit kilometrová estakáda R35, kterou ale exministr Vít Bárta kvůli úsporným opatřením zatrhl. Dvě patra stála 1,344 miliardy korun a byla hrazena z 85 procent z Evropské unie. Část peněz si stát půjčil u Evropské investiční banky.

Ani Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem opatovické křižovatky, si nesrovnalostí při stavbě prvních dvou pater vědomo není. "Na stavbách máme desetiprocentní limit, který můžeme překročit. Na opatovické křižovatce byl limit dokonce pětiprocentní a ten jsme vyčerpali z osmdesáti procent," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Dvě patra mimoúrovňového křížení s obřím kruhovým objezdem přišla na jednu miliardu a 344 milionů korun. Osmdesát pět procent z částky měla hradit Evropská unie, u těchto staveb proplácí dotace zpětně. 

To by znamenalo, že pokud se silničáři vešli do rezervy pěti procent, překročili sumu stanovenou Evropskou unií o 54 milionů korun. Ministerstvo dopravy musí kritizované vícepráce na předražených silnicích a mostech vysvětlit Unii do letních prázdnin.

Předražená je i silnice z Pardubic do Hradce

Pardubický kraj, který zadává silniční zakázky na silnice nižších tříd, například vícepráce téměř nemá.

"Podle mého stojí nejčastěji za vícepracemi záměrně zanedbaná kontrola projektu. Firma by na chybu při kontrole projektu přišla. Ale proč by ji hledala, když tím navýší svůj zisk. Předražování dostoupilo vrcholu a všimla si toho i Evropská unie," řekl náměstek hejtmana Jan Tichý, který má na starosti dopravu a nadsazené ceny silničních staveb dlouhodobě kritizuje.

Z Operačního programu doprava, kde úředníci z Unie našli chyby, se staví také čtyřproudová silnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Také zde se tříkilometrový úsek prodražil. Původně měl stát něco přes miliardu korun. Firmy ale dostanou miliardu osm set milionů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...
První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl...  celý článek

Letadlo společnosti Qatar Airways 21. srpna poprvé slavnostně přistálo na...
VIDEO: První letadlo z katarského Dauhá přistálo v Praze

Přímou linku do Dauhá, hlavního města Kataru, mohou nově využít i obyvatelé České republiky. První letadlo Qatar Airways v pondělí přistálo na Letišti Václava...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.