Dopravní podnik dlouhodobě tvrdí, že je pro něj smlouva s Rencar, která se datuje do roku 1997 a obsahuje několik dodatků, nevýhodná.

Dopravní podnik dlouhodobě tvrdí, že je pro něj smlouva s Rencar, která se datuje do roku 1997 a obsahuje několik dodatků, nevýhodná. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Krnáčová zasáhla do sporu DPP a Rencar. Chce názor antimonopolního úřadu

  • 2
Mezi pražským dopravním podnikem a reklamní společností Rencar se schyluje k právní bitvě. Městský podnik chce smlouvu na reklamní služby vypovědět, argumentuje její nevýhodností a zpochybňuje i platnost smlouvy jako takové. Reklamka tvrzení DPP odmítá a je připravena se soudit. Primátorka Adriana Krnáčová žádá posudek antimonopolního úřadu.

„Vyzvala jsem ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše, aby podal podnět na ÚOHS,“ uvedla primátorka Krnáčová k vleklému sporu. „Existuje několik posudků ke smlouvě a město potřebuje znát názor nezávislého orgánu, který je pro smluvní vztahy nejdůležitější,“ dodala.

Dopravní podnik dlouhodobě tvrdí, že je pro něj smlouva s Rencar, která se datuje do roku 1997 a obsahuje několik dodatků (více čtěte zde), nevýhodná. Příjmy z reklamy jsou podle něj malé a navíc se snižují. Společnost Rencar, kterou většinově vlastní nadnárodní reklamní gigant JCDecaux, na ní podle města vydělává více než dopravní podnik.

Rencar s takovým tvrzením nesouhlasí a říká, že příjmy města z reklamních ploch by mohly být větší. Město by však muselo nabídnout dodatečné prostory pro inzerci. Dopravní podnik, potažmo město, má v Rencar minoritní podíl (více o sporu mezi DPP a Rencar čtěte zde).

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. Loni společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

Klíčové jednání závěr nepřineslo

Začátkem dubna se kvůli sporu uskutečnila dlouho očekávaná schůzka mezi zástupci dopravního podniku a Rencaru. Ani na té se však konkrétní výnosy z reklamy pro město neřešily. „DPP nicméně prezentoval svoji nespokojenost s vývojem příjmů ze smluvního vztahu s Rencar,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl k setkání.

Dopravní podnik na schůzce prezentoval závěry právní analýzy advokátní kanceláře Císař, Čéška, Smutný, jejíž závěr platnost smlouvy zpochybňuje. Proti tomu se však české vedení JCDecaux ohradilo. Je podle něj účelové. Požádalo proto o vlastní stanovisko, které má vyhotovit profesor Karel Marek z Masarykovy univerzity.

Dle informací redakce iDNES.cz však existuje ještě jeden posudek. Ten si od advokátní kanceláře Anchour Hájek, která s dopravním podnikem smluvně spolupracuje, nechala vyhotovit dozorčí rada DPP. Samotný posudek je ke smluvnímu vztahu DPP a Rencar smířlivější. Smlouva podle něj neporušuje koncesní zákon, jak tvrdí posudek kanceláře Císař, Čéška, Smutný. O tom, na čí straně je pravda má rozhodnout právě antimonopolní úřad.

Krnáčová chce názor ÚOHS

„Chci, aby DPP podal na ÚOHS podnět k zahájení řízení. Jinak se celým problémem nebude ÚOHS zabývat,“ řekla k právní spleti primátorka Krnáčová. Ta zároveň uvedla, že ji ředitel Ďuriš požádal, aby mohl k danému tématu vystoupit na zastupitelstvu města. „Je správné, že ředitel chce narovnat smluvní podmínky a získat větší finanční výnos pro město,“ dodala primátorka.

JCDecaux však tvrdí, že Ďurišova čísla jsou zkreslená. „Generální ředitel DPP Ďuriš prezentoval výsledky dosavadní spolupráce na základě nesprávných údajů, které nebraly v úvahu plnou výši plnění poskytovaného ve formě finanční a formě služeb,“ uvedla reklamní skupina.

JCDecax poslal potvrzené - a dle společnosti správné - výsledky hospodaření a plnění Rencar dopravnímu podniku. Dopravní podnik naopak na jednání přislíbil, že společnosti Rencar poskytne plné znění právní analýzy Císař, Čéška, Smutný.

Dopravní podnik na ukončení smlouvy s Rencar k 30. červnu 2016 trvá. Paradoxní však je, že je i nadále připraven vést jednání. Možnosti dohody s Rencar jsou ale podle dopravního podniku omezené. Kloní se k závěru smlouvu vypovědět a uzavřít na základě otevřené soutěže vztah nový.

Vypsané soutěže se potom může účastnit i Rencar. I ten chce s dopravním podnikem nadále jednat. „Na druhou stranu je společnost připravena se bránit všemi právními prostředky proti neoprávněnému poškozování ze strany jednoho z akcionářů včetně ochrany dlouhodobých investic,“ uvedla.

O tom, jak celý spor skončí tak nejspíše rozhodne až antimonopolní úřad. Ve hře je i možnost, že si dopravní podnik bude celou reklamní službu provozovat sám.