Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: MF DNES

Ledový paradox. Ruská zmrzlina z Česka míří do Spojených států

  • 242
V osmdesátých letech přijížděly do opavských mrazíren vlaky ze Sovětského svazu naložené oblíbenou ruskou zmrzlinou, odkud mražená pochoutka směřovala do prodejen socialistického Československa. Od té doby se situace otočila. Dnes naopak vyrážejí ze severní Moravy kamiony s ruskou zmrzlinou směr Moskva.

A nejen tam. Společnost Wera Nova z Krnova, která je největším tuzemským výrobcem ruské zmrzliny, brzy vypraví první zásilku i do země někdejšího rivala Moskvy z dob studené války. Ruská zmrzlina české výroby by se tak měla brzy objevit i v prodejnách ve Spojených státech.

"Přišel za námi Armén žijící v Kalifornii, který má síť slovanských obchodů. Vymyslel vlastní obal i příchuť a my to vyrobíme," vysvětluje jednatel Wera Nova Pavel Weiss, jak spolupráce začala.

Za oceán by mělo podle jeho odhadů letos putovat 300 tisíc balení zmrzliny. Vzhledově se však budou lišit od výrobků prodávaných v Česku. Obchodní partner si na obal vyžádal obrázek medvídka v beranici s rudou hvězdou, srpem a kladivem.

Trh je stabilní, apetit Čechů nestoupá ani neklesá

Americká zakázka je však jen zlomkem tuzemského obchodu s ruskou zmrzlinou. Podle údajů společnosti Wera Nova se jí na území někdejšího Československa ročně spotřebuje 20 milionů kusů. Spotřeba se mírně vychyluje jen vlivem počasí, za posledních deset let se však zásadně nezměnila.

Podle Weisse z celkové spotřeby připadá 15 až 17 milionů kostek zmrzliny na Wera Nova. Menší část z toho tvoří výroba privátních značek řetězců, jako jsou Penny Market, Tesco nebo Albert, a export. Vedle Ruska a USA vyváží také do Pobaltí nebo třeba do německé sítě prodejen východoevropských specialit Monolith.

INFOGRAFIKA: Česká ruská zmrzlina do USA

Jedničkou mezi ruskými zmrzlinami na tuzemském trhu je však Ruská zmrzlina od Mrazíka, kterou krnovský podnik vyrábí pro společnost Bidvest a její značku Prima. Ta je podle výzkumu společnosti AC Nielsen pátou nejoblíbenější zmrzlinou v Česku a v minulém roce její prodeje dosáhly na 46 milionů korun. 

"Spotřeba balené zmrzliny se v ČR pohybuje kolem tří litrů na osobu a rok už dlouhodobě, určitě posledních 20 let. Co se však za posledních dvacet let změnilo, je preference zákazníků. Zatímco dříve dominovaly nanukové dorty a levné typy zmrzlin, dnes Češi vyhledávají kvalitní mražené výrobky z poctivých surovin, které jim chutnají, a jsou ochotni si za ně připlatit," říká Lukáš Dědek, manažer společnosti Bidvest pro značku zmrzliny Prima.

Vedle krnovské továrny patří mezi významnější hráče na trhu s ruskou zmrzlinou ještě litovelská společnost J. A. D. Ostatní výrobci se řadí spíše k menším.

Tradiční smetanová příchuť se drží na špici preferencí

Výrobce zmrzlin Pinko z Benešova u Prahy, který ruskou zmrzlinu dodává do nezávislých obchodů, sítě COOP a do menších prodejen, se nedávno pokusil prorazit mezi dětmi a mládeží. Nemalá část konzumentů ruské zmrzliny totiž patří mezi nostalgiky, kteří ji kupovali už v osmdesátých letech.

"Z průzkumu máme ověřeno, že ruskou zmrzlinu kupují převážně starší lidé. To jsme se pokusili narušit a oslovit hlavně teenagery. Udělali jsme proto obal v grafice s Bartem Simpsonem a zmrzlinu z pravé smetany," popisuje obchodní ředitel Pinko Adolf Adam. Přiznává však, že záměr úplně nevyšel, protože se novinku nepodařilo prosadit u velkých řetězců.

Wera Nova naopak začala na žádost nákupčích potravinových řetězců vyrábět karamelovou a kakaovou příchuť. Podle Weisse jde však jen o doplňkový produkt k tradiční smetanové, které se ochucené verze v počtu prodejů nemohou rovnat.

Naopak věří, že by v atmosféře vyšší poptávky po kvalitních a zdravých potravinách mohla prorazit novinka bez přídavných látek. "Vyndali jsme ze zmrzliny nechtěná éčka. Vyzkoušeli jsme dvě receptury, ve kterých je pouze smetana a bramborový škrob jako stabilizátor," říká Weiss. Přiznává však, že 18 procent mléčného tuku může některým zákazníků připadat hodně.