Fotografie poškozeného letadla zveřejnil server planes.cz, mluvčí Letiště Praha a mediální zástupkyně Emirates v ČR redakci iDNES.cz neplánované přistání letounu potvrdily.
"Letadlo přistálo na letišti kolem deváté hodiny večer s tím, že bylo poškozeno po průletu bouřkou. Společnost dopravila na místo náhradní díly i techniky, kteří letadlo opravili a v pátek kolem třetí hodiny mělo letadlo odletět zpět," řekla mluvčí ruzyňského letiště Michaela Lagronová.
Cestující, kteří se neplánovaně ocitli v Praze, odvezl do Mnichova autobus. "Ubytování bylo zajištěno všem pasažérům, kteří potřebovali přenocovat v Mnichově. Náhradní letadlo do Mnichova bylo přistaveno a let EK 52 z Mnichova do Dubaje se uskutečnil v pátek v 15:30 tamního času," uvedla Lenka Tungová z mediálního zastoupení Emirates.
Letecký publicista: Lidem nic vážného nehrozilo
Na snímcích zveřejněných na serveru je vidět, že kroupy poškodily čelní okna pilotní kabiny a příď, která má oloupaný lak. Podle leteckého publicisty Martina Velka je sice zřejmé, že kroupy daly letadlu zabrat, ale vážně ho nepoškodily a pasažéry ani posádku tak neohrozily.
"Byla to evidentně velmi silná bouřka. Poškození ale neohrozilo na životě ani cestující, ani posádku. Kroupy neprorazily skla, jen je poškodily a oprýskaly lak krytu radiolokátoru. Poškozená okna sice zhoršila výhled posádky, ale to není kritické, neboť takováto letadla jsou vybavena pro přistání podle přístrojů i při velmi špatné viditelnosti. Nicméně míru ohrožení určuje vždy kapitán," řekl iDNES.cz Martin Velek.
Kdo jsou EmiratesStátní dubajská letecká společnost je největší na Blízkém východě a jedna z největších na světě. Vznikla v roce 1985 a létá do více než stovky destinací. Předloni měla čistý zisk 964 milionů dolarů. |
Letecký publicista dále zdůraznil, že kapitána mohly v jeho rozhodování ovlivnit i další údaje, které on nezná, jako jsou například informace o funkci motorů. "Ty nemilují srážky s pevnými předměty, nicméně kroupy nepatří k věcem, které by je měly poškodit," soudí Velek.
Jinak ale podle něj mohou kroupy letouny dost potrápit. "V tropických oblastech vznikají při bouřkách kroupy větší než tenisové míčky, které mohou letadlo zdemolovat a vyřadit ho z provozu, jako se to stalo před několika lety po přistání Boeingu 727," popisuje publicista.
Katastrofy už se podle něj kvůli silným bouřkám stávají méně. Pokročilo zjišťování a lokalizace bouřek a vylepšují se pravidla pro lety v takových extrémních podmínkách. Jako důsledek katastrofy letu 242 společnosti Southern Airways v roce 1977, kdy letounu DC-9 selhaly při vletu do jádra bouřky oba motory, bylo například přijato opatření, které důvody těchto nehod eliminuje, podotýká Velek.
"Piloti jsou vycvičeni, že když čekají průlet intenzivní bouřkou, zapínají preventivně zapalování v motorech, aby předešli jejich případnému selhání tím, že nasávaná voda uhasí plameny ve spalovací komoře," vysvětlil Velek.