Řetězec Delia by měl v Česku částečně fungovat na principu franšízy. Ten...

Řetězec Delia by měl v Česku částečně fungovat na principu franšízy. Ten spočívá v tom, že majitel franšízy nabídne obchodníkovi koncept prodejny od společného loga po rozmístění zboží v prodejně, za což si od něj nechá zaplatit fixní částku plus procenta z tržeb či zisku. | foto: Arca Capital

Krúpova Arca zacílí na vietnamské večerky. Chystá franšízu, plánuje i rozvoz

  • 51
Investiční skupina Arca Capital chce změnit vietnamské večerky. Nabídne jim svoji franšízu Delia. První prodejna má začít fungovat v první polovině září ve vietnamské tržnici Sapa v pražské Libuši. Arca chce v Česku vybudovat desítky vlastních prodejen. Součástí plánu je on-line prodej s dovozem potravin domů.

„Chtěli bychom otevřít deset až patnáct prodejen do půl roku, zatím jen v Praze,“ říká Rastislav Velič, finanční ředitel a spolumajitel skupiny, která provozuje 28 prodejen v Bratislavě. Podílníky Arcy jsou finančník Pavol Krúpa (40%), dále Peter Krištofovič (30%), Rastislav Velič (20%) a Henrich Kiš.

Jde o malé obchody o velikosti 50 až 240 metrů čtverečních, podobně jako Žabka nebo Tesco Expres. Kromě základních potravin nabízejí čerstvé pečivo, rychlé občerstvení a čerstvou kávu.

Arca chce prodejny Delia rozšiřovat formou franšízy. Partnery přitom hledá mezi vietnamskými provozovateli obchodů, což vysvětluje, proč první prodejnu otevírá v největší vietnamské tržnici v hlavním městě. „Chceme svým potenciálním obchodním partnerům prezentovat, jak si představujeme zařízení interiéru, logistické nastavení,“ popisuje Velič.

Vietnamci musí modernizovat

Potenciál mezi vietnamskými obchodníky vidí Arca v tom, že podle ní nemohou donekonečna sázet jen na nízké cenovky.

„Vnímají potřebu zvýšit kulturu prodeje ve svých prodejnách – zatraktivnit interiér, aby mohli zvýšit svou marži na produktech. Nemohou soutěžit s ostatními jen nízkými cenami,“ myslí si Velič. Maloobchodní franšízy se vším všudy, tedy od společného loga, rozmístění sortimentu v prodejně přes katalog a společný nákup, nabízejí například řetězce Brněnka, Flop, ESO market nebo Hruška.

Lidé z branže prostor pro nového hráče na poměrně konkurenčním českém trhu nevylučují. „Trend ve městech v západní Evropě je nabídnout hotové občerstvení, kávu, sladké pečivo a další potraviny. Pokud budou mít zajímavé výrobky – farmářské, čerstvé, nikoliv za přestřelenou cenu, jak je dnes zvykem – mají šanci se na trhu uchytit,“ říká Pavel Březina, předseda představenstva družstevního maloobchodního řetězce COOP. Ten působí především na venkově.

Minimarket s možností rychlého občerstvení nicméně Češi zatím znají spíše z dálničních benzinek. „Využili by to zaměstnaní lidé, kteří mají málo času a nechtějí navštěvovat velké supermarkety, kde je sice větší výběr, ale stráví tam příliš mnoho času,“ domnívá se Petr Morava, generální ředitel nákupní aliance ČEPOS.

Zbystřila i aliance ČEPOS

ČEPOS už s vietnamskou komunitou spolupracuje. Má síť zhruba 1 100 franšíz pod názvem Bala, která však dává franšízantům velkou volnost. Zákazník dokonce ani nemusí poznat, že se jedná o součást řetězce. „Pokud je mi známo ze Slovenska, koncept Delia je poměrně tvrdá franšíza, je přísně jednotný a na to vietnamská komunita není moc připravena,“ soudí Morava.

Vietnamské prodejce podchytil také velkoobchod Makro, který nabízí drobným obchodníkům partnerství v nákupní alianci Můj obchod. Aktuálně má 573 členů v Česku a 500 na Slovensku. „V Česku 62 procent tvoří vietnamští obchodníci. Prodejna musí přijmout definovaný branding, přičemž vždy zohledňujeme svébytnost prodejny, a to i v názvu, a musí dodržovat standardy kvality prodeje,“ říká mluvčí Makra Romana Nýdrle.

Výměnou za to mohou členové levněji nakupovat od dodavatelů a využít školení na novou legislativu či na hygienické předpisy. Mohli využít také technickou pomoc se zavedením elektronické evidence tržeb.

Krúpa chce i rozvoz potravin

Arca chce v Česku dlouhodobě vybudovat několik desítek vlastních prodejen a prodat několik stovek franšíz. Součástí plánu je on-line prodej s dovozem potravin domů, podobně jako to dnes má Tesco, Rohlík.cz nebo Košík.cz.

„Nabízíme to pilotně pro některé části Bratislavy. V Česku o tom budeme uvažovat, až docílíme určitého počtu prodejen,“ říká Velič.

Prostřednictvím sítě Delia chce Arca prodávat minerálky Korunní a Ondrášovku, jejichž výrobu vlastní. Do budoucna navíc plánuje využít tento přístup k zákazníkům, aby jim mohla nabídnout finanční služby či služby mobilního operátora.

Investiční skupina Arca Capital spravuje majetek ve výši 1,4 miliardy eur. Největším podílníkem firmy je Pavol Krúpa, který je známý jako tvrdý obchodník, který profituje na nepřátelských vstupech do jiných firem. Aktuálně se angažuje v OKD, v minulosti vydělal na rozdělení operátora O2 nebo nakoupil akcie Moravia Energo od bývalého premiéra Stanislava Grosse.