Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Josef Vostárek, MAFRA

Českým drahám utíkají stamiliony za režijky pro „cizí“ státní firmy

  • 506
České dráhy musí téměř zdarma vozit zaměstnance firem a státních organizací, jimž samy platí miliardy. Je to podobné, jako by mlynáři měli nárok na rohlíky za pár haléřů od pekařů, kterým dodávají mouku.

České dráhy musí vozit ve svých vlacích prakticky zdarma například zaměstnance Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Organizace, která je na příjmech od Českých drah závislá a dostává od nich ročně kolem dvou miliard korun, nabízí svým zaměstnancům jako benefit cestování v síti Českých drah za tisíc korun ročně. Běžný cestující za takovou jízdenku zaplatí 19 990 korun.

Kdo jezdí na „režijky“

  • 219 tisíc lidí má aktuálně nárok na režijní jízdenku platnou ve spojích Českých drah. 131 tisíc z nich „režijky“ skutečně využívá.
  • 30 tisíc jízdenek využívají zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty a jejich rodinní příslušníci.
  • 26 tisíc jízdenek mají zaměstnanci Českých drah a jejich rodinní příslušníci.
  • 15 tisíc jízdenek využívají zaměstnanci a rodinní příslušníci dceřiných společností ČD.
  • 57 tisíc držitelů „režijek“ je v důchodu. (bývalí zaměstnanci).

Pramen: České dráhy

Na Českých drahách však po letech ožívá myšlenka, že by ostatní organizace měly za režijní jízdenky platit více než dosud. Poprvé tyto plány vytáhl v roce 2011 tehdejší šéf Petr Žaluda. Teď se iniciativy chopili někteří poslanci. „Pokud si České dráhy stěžují na nedostatek peněz, je třeba hledat další zdroje. Nechápu, proč by měly doplácet na sociální výhody zaměstnancům jiných, byť státních organizací,“ uvedl poslanec ANO Martin Kolovratník.

Změnám je nakloněný i ministr dopravy Dan Ťok. „Tento benefit byl v minulosti nastaven hodně benevolentně. Osobně jsem pro jeho podstatnou redukci. Není to však věc, kterou mohu rozhodnout jedním podpisem ministra, protože rozsah výhod je nastaven zákonem,“ uvedl ministr.

„Režijky“ jsou dlouholetým benefitem pro zaměstnance drah. Když se však začala česká železnice dělit na dopravce a správce infrastruktury (SŽDC), dohodlo se, že režijky budou mít i zaměstnanci SŽDC.

Dráhy zatím nechtějí možné změny komentovat. „My neurčujeme, kdo a za kolik má na jízdní výhody nárok,“ vysvětlil mluvčí Radek Joklík. Využívání „režijek“ upravuje zákon. Naposledy se zdražovaly v roce 2011, loni došlo k prodloužení stávajících cen na další dva roky.

Jde přitom o mimořádně citlivé téma, do kterého politici neradi řežou: na režijku má nárok celkem 219 tisíc lidí, aktivně ji letos používá 131 tisíc z nich – ti, kdo si na tento rok zaplatili. Zaměstnanci SŽDC a jejich rodiny mají přitom více režijek než zaměstnanci Českých drah – třicet tisíc.

Jde o velké peníze

Ve hře jsou velké peníze: i kdyby daly České dráhy SŽDC jako velkému zákazníkovi výraznou slevu a oproti běžné komerční ceně nabídly roční jízdenku ročně za polovinu, tedy deset tisíc korun, získaly by ze SŽDC 300 milionů.

Na „režijky“ mají nárok i někteří zaměstnanci ministerstva dopravy či Drážního úřadu, jde však pouze o ty, kteří už v úřadě pracovali dříve. Noví zaměstnanci na podobné výhody už nedosáhnou.

České dráhy za režijní jízdenky utrží kolem 100 milionů korun ročně, jsou v tom však i příjmy za jejich zaměstnance a rodinné příslušníky. Debata o platbách za „režijky“ přichází v době, kdy České dráhy začaly jednat o navýšení plateb od krajů a státu za provoz ztrátových vlaků. Dopravce argumentuje tím, že stát a kraje nedodržují memorandum z roku 2009, podle kterého se měly každý rok platby navyšovat o inflaci. K tomu však došlo až v letošním roce.

„Ten problém to nezachrání, kvůli nedorovnání inflace v předchozích letech chybí mnohonásobně více peněz,“ upozorňuje šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Atraktivita režijek by se přitom do budoucna mohla snižovat i jinak než jejich zdražováním. Ministerstvo dopravy totiž v podmínkách soutěží na provozování dotovaných rychlíků nepočítá s tím, že jejich vítěz – pokud by se jednalo o soukromého dopravce – bude mít povinnost uznávat na trati režijní jízdenky.

Proti nízkým cenám režijek vystupoval už dříve například exministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), který navrhl jejich zdanění podle skutečné hodnoty. K tomu však nakonec nedošlo.