Prodej kubánského rumu Havana Club loni rostl hlavně díky domácí spotřebě. Na domácím trhu totiž jeho prodej posílil o třicet procent, oznámil marketingový ředitel Enrique Noste.
Noste neposkytl srovnatelné údaje za rok 2005. Pouze uvedl, že prodej překonal dva miliony přepravek poprvé v roce 2004. V roce 1998 se prodal milion přepravek a v roce 1994 pouze 460 tisíc.
Značka se prodává nejvíce na Kubě. Loni zde firma prodala 960 tisíc přepravek a v letošním roce chce překonat jeden milion. Na celkovém prodeji alkoholických nápojů v zemi se podílí čtyřiceti procenty.
Firma se v posledních letech zaměřila hlavně na zvýšení prodeje dražších značek, včetně sedmiletého tmavého rumu ańejo. Ten je strategickým produktem firmy pro budoucnost a má být odpovědí na mezinárodní trendy, v rámci kterých se zvyšuje pro míchané nápoje, jako Mojito, zájem o kvalitnější rumy.
Kubánská vláda vyrábí rum pod značkou Havana Club od roku 1960. Celosvětově se značka rozšířila od roku 1993, kdy se spojila s francouzskou nápojovou skupinou Pernod Richard, majitelem české Becherovky.
Ze zahraničních trhů se rum nejvíce prodává v Itálii. Následuje Německo, Španělsko a Francie. Ve Spojených státech se kvůli obchodnímu embargu neprodává.
Společnost Bacardi USA začala v srpnu ve Spojených státech prodávat rum pod značkou Havana Club. Pernod Ricard vzápětí podal na Bacardi stížnost, protože nemá právo na použití této obchodní značky. Noste dodal, že firma zahájila akce na ochranu značky, napsala agentura AP.
Značka se zrodila v roce 1878. Základní surovinou pro její výrobu je cukrová třtina. Ta se na Kubu dostala díky známému mořeplavci Kryštofovi Kolumbovi, který ji sem přivezl při své druhé plavbě v roce 1493. Extrakcí třtinové šťávy se získává melasa, která se kvasí a destiluje podle tradiční kubánské metody. Rum zraje nejméně 18 měsíců v sudech z amerického bílého dubu.