Parkoviště před Capitolem v Havaně je podle Kubánců muzeum na kolech.

Parkoviště před Capitolem v Havaně je podle Kubánců muzeum na kolech. | foto: ESO travel

Kubě stále kralují americké veterány z poválečných let

  • 4
Chrysler, Ford i General Motors se ve Spojených státech potýkají s vážnými ekonomickými problémy. Po kubánských ulicích se ale dál prohánějí vozidla, která připomínají doby, kdy detroitská "Velká trojka" byla chloubou a symbolem americké ekonomické síly.

Na jedné z havanských ulic stojí Buick Century z roku 1955. Hlasitě z něj vyhrává Elvis Presley a jeho majitel ho pyšně omývá. Jeho Buick sjel z montážní linky v Detroitu ještě před tím, než Fidel Castro na ostrově nastolil autoritativní socialistický režim a desítky let před vážnými problémy amerických automobilek.

"Je to tady vlastně takové muzeum. Muzeum, které jezdí na kolech," říká agentuře Reuters majitel Buicku Florentino Marin a ukazuje na americké veterány ze čtyřicátých a padesátých let okolo sebe.

Vozidla, kterých je stále plná Havana, navíc pocházejí z doby před tím, než detroitské společnosti začaly vyrábět automobily podle hesla "plánované opotřebení". Tyto vozy měly buď jednoduše selhávat anebo brzy vyjít z módy.

Současná krize těchto značek je tak částečně zakořeněná v chování zákazníků, kteří přišli na to, že americká vozidla jsou vyráběna tak, aby podpořila krátkodobou poptávku. Automobily totiž po určitém opotřebení kolabovaly a přestávaly fungovat.

Embargo odstřihlo náhradní díly

"Myslím si, že nikdy nechtěli dělat auta, která by vydržela takhle dlouho," říká majitel čtyřdvéřového Chevroletu Bel Air z roku 1953 Jose Antonio García. "Tohle je tank. Není to rozhodně auto na jedno použití, jako ty rachotiny, které přišly později."

Odolnost a výdrž vozů z poválečných let dokazují desetitisíce automobilů, které na Kubě stále jezdí. Většina z nich už ale pod kapotou nemá originální motory. Kvůli embargu, které na ostrov uvalil americký prezident Kennedy před 47 lety, je pro Kubánce extrémně těžké sehnat originální náhradní díly pro své automobily.

Motory ve vozech tak ve velké míře pocházejí z dostupnějších typů automobilů. Kubánci si je většinou vyměňují svépomocí, aby nemuseli platit za služby profesionálnímu automechanikovi.

"Kubánci jsou velmi dobří improvizátoři. Musíme si nějak pomoct, když potřebujeme. Je tu nedostatek všeho, včetně peněz," prohlašuje jeden z řidičů, který si nepřeje být jmenován.

Proti Američanům nic nemáme

Kubánský vládní tisk se snaží ekonomickou krizi využít ve svůj prospěch. Události jako bankrot General Motors a problémy ostatních amerických automobilek pravidelně obsazují přední místa na stránkách novin.

Média tvrdí, že tyto události jen dokumentují, že se Spojenými státy to jde z kopce, a signalizují pád nespoutaného amerického kapitalismu.

Majitelé amerických veteránů na kubánských ulicích ale rozhodně nevypadají, že by měly z problémů amerického automobilového průmyslu zlomyslnou radost.

"My Kubánci jako národ proti Američanům vůbec nic nemáme. Naopak si myslím, že toho máme hodně společného," tvrdí řidič taxi, zatímco čeká na zákazníky před Capitolem, který svou architekturou připomíná washingtonský Bílý dům.

,