Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kubíčkovy balony letí z Brna do USA

  9:12
Nad Spojenými státy se letos začaly vznášet první balony s nápisem Kubíček na výrobním štítku. Pocházejí z brněnské továrny firmy Balony Kubíček, která po měsících příprav, vyřizování licencí a investic do reklamy otevřela na konci loňského roku v USA své obchodní zastoupení.

Firma Aleše Kubíčka je třetí největší továrnou na horkovzdušné balony na světě. | foto: MF DNES

Ekonomická krize, která se právě ze Spojených států loni a letos rozlila do Evropy, však zatím plánům balonářů příliš nepřeje. "Čekali jsme, že prodáme kolem pěti balonů, zatím jsme prodali dva. Balony souvisí s reklamou, s využitím volného času. Na tom všem Američané šetří,“ říká vedoucí prodeje Michael Suchý.

Majitel společnosti Aleš Kubíček vstupu na americký trh nelituje. "Čekáme, že přijde nějaké oživení,“ říká zakladatel a majitel třetí největší továrny na horkovzdušné balony na světě.

Vstup do USA firmě navíc podle něj výrazně ulehčil loňský kurz dolaru kolem 15 korun, takže vybudování pobočky bylo mnohem levnější, než na kolik by přišlo nyní.

Továrna v Brně má kapacitu pro výrobu asi dvou set padesáti kompletních balonů ročně. Loni měli rekordní sezonu, vyrobili jich téměř stovku. Letos by chtěli tento počet překonat navzdory krizi, která zasáhla i balonářství. Stěžejní trhy, německý a rakouský, kam míří většina produkce, totiž mají stále o brněnské plátno, koše a hořáky zájem.

A dobře si vede i Česká republika. "Baloning je na vzestupu. Zatímco před pár roky jsme tu prodávali kolem pěti balonů ročně, teď je to čtyřnásobek,“ vypočítává Suchý.

Kdo jsou typičtí zákazníci

Zaprvé firmy, které nabízejí komerční lety. Na vlně obliby zážitkových dárků se vezou i horkovzdušné balony. Letenka na jedno "svezení“ sice stojí přes pět tisíc korun, přesto se do byznysu s balony pouští stále víc firem.

Obliba balonů roste i mezi českými manažery. Podle Aleše Kubíčka mají z jeho výrobků několikanásobný užitek. "Používají balon jako reklamní médium a zároveň ho používají jako způsob trávení volného času," tvrdí Kubíček. 

"Balon jim stabilizuje rodinný život, protože létá celá rodina, zároveň udělá reklamu a ještě sveze důležité obchodní partnery, takže manažer má pocit, že nemarní čas,“ říká s úsměvem průkopník českého balonového létání, který stál v osmdesátých letech u zrodu prvního českého balonu.

Zkušenosti s jeho výrobou získané doslova metodou pokus-omyl po revoluci přetavil do úspěšného podniku, kromě balonů a textilie nesou jeho jméno i nafukovací reklamní poutače.

Létání jako koníček

Poslední skupinou tuzemských zákazníků jsou nadšenci, kteří mají balonové létání jako koníček. "Dá se to přirovnat k jachtingu. Jen s tím rozdílem, že na jachtu jedete dvakrát za rok, zatímco s balonem můžete být při dobrém počasí venku každý víkend,“ popisuje Suchý.

Cena kompletního balonu začíná asi na půlmilionu korun. Většina z produktů Kubíčkovy továrny je vyrobena na zakázku, levněji firma nabízí omezený počet balonů v indiferentním designu, které má na skladu.

Aleš Kubíček

První horkovzdušný balon postavil Aleš Kubíček s nadšenci z brněnského Aviatik klubu už v roce 1983.

Do listopadu stihl pod záštitou společnosti Aerotechnik vyrobit pro východoevropský trh třicet balonů.

Na začátku 90. let založil firmu, která dnes vyrábí téměř stovku horkovzdušných balonů ročně a její divize se věnuje výrobě nafukovacích reklamních poutačů.

Brněnská továrna si vše vyrábí sama. Její textilní pobočka utká textilii, v přízemí továrny dva muži vyplétají kovovou konstrukci koše ratanem, v sousední dílně pracují obráběči na hořácích.

Finální cena je o něco nižší než u konkurenčních produktů dvou světových "balonářských velmocí“ - Španělska a Británie. "Rozdíl ale není velký a záleží hodně na kurzu. Když je nepříznivý, cena se skoro vyrovná,“ připouští Suchý.

Čína konkurenci nepředstavuje

O snižování nákladů, například nákupem textilií z Dálného východu, nechce Aleš Kubíček ani slyšet. "Uživili jsme se za komunismu, za kapitalismu, tak se snad uživíme, až přijde konkurent z Východu. Prostě musíme být lepší. Ve vývoji, v nabídce, v doplňkových službách, to je naše jediná obrana před východními cenami, evropská politika nás před invazí z Východu nechrání,“ říká podnikatel.

Přímé konkurence se neobává vůbec. "Číňané dokážou sice věc okopírovat, ale mají chyby v samé podstatě. Já jsem čínské balony viděl a upřímně říkám, že bych do něj člena své rodiny neposadil,“ tvrdí.

Opačným směrem zboží vozit chce. "V Číně neexistuje střední třída, ale je tam poměrně snobská vyšší třída. Sami sice vyrábějí plagiáty, ale nikdy by je nepoužívali. Pro nás je to velký potenciál,“ konstatoval.

Ve firmě funguje vývojové oddělení, které vede Kubíčkův syn. Kromě sportovních balonů se zaměřuje i na vývoj "komerčních“ prvků balonu. "Zavedli jsme výrobu košů s dveřmi se sedačkami pro invalidy, pro VIP. Děláme na vývoji speciálních velkých košů. Myslím, že konkurenti tomu nevěnují tolik pozornosti jako my,“ vypočítává Michael Suchý.

Aleš Kubíček dokonce optimisticky tvrdí, že třetí světová příčka v počtu vyrobených balonů není poslední metou.

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Večeře ve vesmíru nebo v džungli. Zážitková gastronomie je na vzestupu

Jíst ve vesmíru nebo pod hladinou moře, aniž byste opustili Paříž. Napsat mezi předkrmem a hlavním chodem dopis, který vám bude doručen o rok později... O čem je řeč? O nových restauracích, kam lidé...

30. března 2025  9:25

Jaký bude výhled? Miliardář Bezos plánuje třídenní svatbu na jachtě v Benátkách

Svatba amerického miliardáře Jeffa Bezose a jeho nastávající Lauren Sanchezové se uskuteční v Benátkách. V neděli potvrdilo spekulace vedení italského města. Třídenní obřad se má konat na Bezosově...

30. března 2025  9:05

Pohádka o červené telefonní budce. Kterak místní přechytračili mocnou korporaci

Klasických červených telefonních budek v Británii ze zřejmých důvodů ubývá. Operátor totiž ruší ty dostatečně nevyužívané, některé začaly sloužit novému účelu. V Norfolku ovšem British Telecom...

30. března 2025

Fascinující příběh ikonické stokoruny. Stala se čtvrtou nejhezčí bankovkou světa

Premium

Žena drží snop obilí, vedle stojí fešný dělník, oba hledí do dálky. Na druhé straně jsou precizně vyobrazeny Hradčany. Střední a starší ročníky pamatují, že? Ano, zelená stokoruna, nejdéle platící...

30. března 2025

Levné zboží láká překupníky. Zájem o Lidl Outlet neochabl

Po více než deseti týdnech od otevření prvního outletu Lidl se redakce iDNES.cz znovu vydala zmapovat situaci v prodejně a jejím okolí. Zájem zákazníků neochabuje, ale dlouhé fronty už jsou spíše...

30. března 2025

Španělsko se veze na úspěšné ekonomické vlně. Překonává největší unijní lídry

Mezi nejrychleji rostoucí země Evropské unie se v posledních měsících řadí Španělsko. V roce 2024 jeho ekonomika meziročně stoupla o 3,2 procenta a v letošním roce by tento růst měl podle odhadů...

29. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Paříž pokračuje ve své zelené vizi. Aut se zbaví dalších pět set ulic

Paříž pokračuje v přetváření svého městského prostoru. V nedávném referendu se její obyvatelé rozhodli uzavřít dalších pět stovek ulic pro auta a otevřít je pouze chodcům a cyklistům. Z hlavního...

29. března 2025

Vietnam už láká víc turistů než Singapur. Pomohlo i zrušení vízové povinnosti

Mezi turisticky nejnavštěvovanější země jihovýchodní Asie se dlouhodobě řadí Thajsko, nyní ale jeho pozici začíná ohrožovat nedaleký Vietnam. V loňském roce dorazilo do této země celkem 17,5 milionů...

29. března 2025

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

29. března 2025

TikTok v Německu spouští novou funkci prodeje. První se připojuje About You

Sociální síť TikTok rozšiřuje v Německu svou funkci živého prodeje, přičemž prvním online prodejcem módy, který tuto možnost využije, je společnost About You. Tento hamburský e-shop se tak stává...

29. března 2025

Když nemáte práci, nikam neletíte. Američtí dopravci redukují počty spojů

Americké aerolinky zažívají turbulentní časy. Po období silného růstu aktuálně čelí výzvám v podobě rostoucí inflace, ekonomické nejistoty a poklesu poptávky jak ze strany turistů, tak ze strany...

29. března 2025

Moc volna škodí. Někteří lidé nevědí, jak s volným časem nakládat, říká ekonom

Premium

Lidé dnes už nepracují jen pro peníze, ale i kvůli sebenaplnění. Práce je také velkým tématem hovorů. „Je naprosto přirozené, že se lidé sejdou a řeší svou práci a vztahy v ní. Více či méně se...

29. března 2025