Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kulhánek občas pozdě brzdí

  14:33
Závodní octavia najíždí prudce do zatáčky, jako by neměla brzdy. O zlomek sekundy později se převrací přes střechu, kolem létají jiskry. Publikum sleduje hrůzně vypadající karambol, auto je totálně zdemolované. Ještě než ale na místo dorazí záchranka, z auta se vysouká muž v kombinéze a směje se. "Všechno v pohodě, jen mě bolí za krkem," křičí.

Epizoda ze závodů? Ne. To jen šéf největší firmy v republice, automobilky Škoda, šel zase trochu pozdě na brzdy. To se osmapadesátiletému Vratislavu Kulhánkovi občas za volantem stává. Rychlostí je totiž posedlý. V autě i v práci. A na pedál šlape o setinu později, než by bylo záhodno, nejen když sedí za volantem.

V čele firmy Škoda Auto je už čtvrtým rokem a podniku se mimořádně daří. "Má úžasnou schopnost rychle analyzovat problém a najít řešení. Ta rychlost je skutečně obdivuhodná," říká jeden z lidí, kteří jsou mu blízko.

"Když se sestavovalo konečné znění zákoníku práce, jednání na vládě se protahovalo a měl naspěch. I v tom presu rozpoznal důležité body a obhájil zájem podniků. Výsledkem je, že zákon vyznívá pro zaměstnavatele docela příznivě," přiznává šéf odborového svazu Kovo Jan Uhlíř.

"Je otevřený, věcný a dívá se dopředu," hodnotí ho kolega z vedení Škody a dnes člen představenstva Volkswagenu Detlef Wittig. Rychlost rozhodování jako jednu ze stěžejních Kulhánkových vlastností potvrzují i mnozí další - dodavatelé, odboráři i lidé z vlády.

Shodnou se však na více rysech: Občas prý rychleji jedná a mluví, než přemýšlí. "Takhle mě hodnotí? No, není to tak daleko od pravdy," přiznává Kulhánek. Pár příkladů: při první tiskové konferenci, když byl ve fabrice pár dní, vystoupil s plánem vyrábět menší vůz než tehdejší felicie - levné auto pro masy. Manažeři z Německa zvedali oči v sloup a za pár dní musel svůj nápad odvolat.

Jindy v euforii prozradil, jak rychle jel prezident Havel s první fabií, a byl z toho poprask. Poté zase překvapivě tvrdil, že prodloužené octavie nejsou pro vládu vhodné. Přitom s nápadem udělat speciální vůz pro ministry přišel vloni právě on.

Vratislav Kulhánek je totiž rád středem pozornosti, nenechá si ujít příležitost udělat vtip. Pak zapomíná, co říct a co už ne. To ho odlišuje od předchůdce a velkého přítele, tragicky zesnulého Ludvíka Kalmy, jenž každé slovo vážil.

Jinak však jde jihočeský patriot Kulhánek v jeho stopách. Stejně jako on pracoval v budějovickém Motoru a později mu šéfoval. Pak převzal žezlo po Kalmovi i ve Škodovce. "Ludvíkův osud mi často připomínají, zvlášť když se snažím závodit. Moje žena i lidi v práci říkají, že moc riskuju," řekl v jednom z rozhovorů Kulhánek, jenž miluje automobilový sport. Jezdil dokonce v sedmdesátých letech se Škodou 110R soutěže jako spolujezdec. Jak? "Lepší průměr," hodnotí se.

Z titulu šéfa automobilky podporuje tovární tým a jako dobrý jezdec má šanci vynikat i ve vedení koncernu Volkswagen. Tam všichni manažeři musí jednou za měsíc testovat nové vozy vlastních stájí i konkurence. A bývalý závodník Kulhánek má díky tomu respekt.

Když závodí s profesionály, občas nadělá zlou krev. Třeba letos v červnu nedbal při Octavia Cupu signalizace pořadatelů a zkřížil cestu rychlejšímu jezdci. Ten pak utrousil něco v tomu smyslu, že takoví prominenti nemají na trati co dělat. "No v tomhle případě jsem v tom nevinně. Já byl naopak vpředu a narazili do mě, nic neférového to z mé strany nebylo," říká Kulhánek.

Vratislav Kulhánek

* 58 let, ženatý

* Vzdělání: VŠE Praha, european Business School

* Milníky kariéry:
1967-1977 Okresní stavební podnik Český Krumlov

19814 - 1992 Motor Jikov

1992 Robert Bosch České Budějovice - výkonný ředitel

1997 Škoda Auto - předseda představenstva

Bydlí v soukromém rodinném domě v Českých Budějovicích. Jezdí služebním vozem Audi A8. Je příznivcem kvalitního vína a piva značky Budvar.
Sportovního ducha Kulhánkovi upřít nelze. Hrál první ligu volejbalu, dodnes hraje tenis. "Znám ho především jako nadšeného sportovce, například jako ekonomický náměstek v Motoru běhal každý den přes polovinu Budějovic. Všechno dělá na sto procent, kdyby něco měl dělat jen na devadesát, tak toho raději nechá. Příklad: když jsme postoupili do vyšší soutěže a on povýšil na ředitele, řekl nám na rovinu: Už bych nestačil dát do trénování úplně všechno, takže raději odcházím. V kariéře si šel za svým cílem, ale cestu si nikdy nerazil tvrdými lokty, nýbrž na sobě ustavičně pracoval a vzdělával se. Když jsem za ním přišel jednou v neděli večer, měl stůl plný ekonomických rozborů, dělal zkrátka dlouho do noci," říká o něm Karel Štepány, kapitán volejbalového týmu v Českých Budějovicích, který kdysi Kulhánek trénoval.

Přechod ze středně velkého podniku do největší firmy podle lidí, kteří jej znají, zvládl dobře. "Po zkušenostech z jeho předchozího působení z firmy Bosch jsem se však domníval, že bude v rozhodování samostatnější. Na české poměry je to stále nadprůměr, ale jeho pozice v tomto směru není taková jako na předchozím působišti," říká člen dozorčí rady Škody Jan Uhlíř.

"Já ho považuji za schopného manažera, jednoho z mála, který pochopil, co je to globalizace a že se bez zapojení do velkých celků česká ekonomika neobejde," prohlásil o něm Jan Mládek, bývalý náměstek ministra financí.

Šéf Škodovky Kulhánek je známý jako velmi společenský člověk. Nezkazí žádnou zábavu, říkají lidé, kteří ho dobře znají. "Jednou jsme po nějaké schůzi a následném programu v půl třetí v noci na náměstí v Litomyšli s jedním známým operním zpěvákem ve třech zpívali před sochou Bedřicha Smetany Prodanou nevěstu. To je zážitek, na jaký se nezapomíná," říká šéf Karosy Vysoké Mýto Rudolf Černý.

Vratislavu Kulhánkovi také rozhodně nechybí sebevědomí. "Když jsme ho lanařili z Bosche do čela Škodovky, zval jsem ho k nám do kanceláře, že mám pro něj výbornou nabídku. Nejdřív souhlasil, pak ale řekl: Proč bych měl chodit já za vámi? Jestli mě chcete, přijďte vy za mnou," říká Václav Baloun z personální agentury Boyden. "To se mi za mou kariéru stalo zatím jen dvakrát. Manažerů, kteří se mohou chovat tak sebevědomě, je tady tak deset," dodává.

Vratislav Kulhánek ale často nepůsobí jako člověk, který velí dvaceti tisícům lidí a dvakrát týdně jedná s šéfy čtvrté největší světové automobilky. "Dodnes jsem si nezvykl, že jsem nějaká šajba z Prahy. Každý víkend se strašně těším domů. Za Táborem vždycky odbočím k rybníku a vím, že jsem už v jižních Čechách. Tam jsem nejspokojenější," říká.

Autoři:

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Trump uvalil klíčové clo, dovoz aut do USA zdraží o 25 %. Musíte vyrábět u nás, míní

Americký prezident Donald Trump oznámil uvalení cla ve výši 25 procent na všechny automobily, které nebyly vyrobeny v USA a podepsal v tomto směru příslušný exekutivní výnos. V platnost vstoupí 2....

To Američany zabolí. První oběť Trumpových cel budou nejlevnější auta

Americká cla na dovoz automobilů, která vstoupí v platnost příští týden, zvýší náklady v celém odvětví a navýší ceny vozů o tisíce dolarů. Dopady by mohly být obzvláště výrazné v kategorii...

28. března 2025  11:46

Japonci zruší výškový limit pro pilotky letadel. Stačí, když dosáhnou na přístroje

Japonsko od příštího roku zruší požadavek, aby státní Vysoká škola civilního letectví (JCAC) přijímala pouze uchazečky vyšší než 158 centimetrů. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje zvýšení počtu...

28. března 2025  8:09

Auto jako rolexky. Proč je vlastnictví vozu pro obyvatele Singapuru luxus

Mnoho Singapurců nemá příliš mnoho důvodů vlastnit auto. Většina obyvatel jednak spoléhá na rozšiřující se a cenově dostupný systém veřejné dopravy, který pokrývá celý ostrov. Městský stát má asi...

28. března 2025

Povolenka je nedotknutelná. Evropská unie má jiný plán, jak zlevnit energie

Premium

Největší úlevu od drahých energií by přineslo alespoň krátkodobé zrušení či zastropování cen emisních povolenek, myslí si čeští ekonomové a zástupci byznysu. Evropská komise však o konci „desátku“ z...

28. března 2025

Rusku chybí pracovní síla. Firmy v hledání zaměstnanců pokukují po Asii

Rusko od vypuknutí války na Ukrajině bojuje s obrovským nedostatkem pracovní síly. Nezaměstnanost mezi lety 2021 a 2024 v zemi klesla z 4,3 na 2,3 procenta, tamější firmy marně shánějí nové...

27. března 2025

Airbusy se sprostými jmény zatím nebudou. Lotyšský dopravce je nestihl polepit

Nová letecká linka do Vilniusu s airBaltic začne přepravovat cestující již od nadcházející letní sezony, která začíná 30. března. Plánem bylo pojmenovat letadla na této lince podle vítězných názvů...

27. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Česko poprvé využije rozšířený ropovod TAL, zvýšené dodávky dorazí v dubnu

Česko poprvé v praxi využije nově rozšířený ropovod TAL. První zvýšené dodávky neruské ropy by měly dorazit do Česka po stočení tankeru v italském Terstu ve druhé polovině dubna. Země tak bude...

27. března 2025  17:03

Milion ve zlatě jsme uložili, říká vítěz megahry. Hraje i v nové soutěži o auto

Soutěž o automobil Hyundai i30 kombi od Louda Auto v ceně půl milionu korun a peněžní prémie je v plném proudu. Na portálech iDNES.cz a Lidovky.cz probíhá až do neděle 4. května. V podzimní megahře...

27. března 2025  16:29

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

27. března 2025  15:42

Coca-Cola dál zahlcuje oceány plasty. Závazek udržitelnosti firma revidovala

V oceánech nadále přibývá plastového odpadu a viníkem číslo jedna je s ohledem na produkci nápojářský gigant Coca-Cola. Obaly z jejích výrobků by do roku 2030 měly být zdrojem až 602 milionů...

27. března 2025  14:41

Slintavka cenu vepřového paradoxně snížila, říká svaz. Může zdražit hovězí

Situace kolem extrémně nakažlivé slintavky a kulhavky může zdražit hovězí maso, zní od odborníků. Je ale třeba ještě počkat, jak se situace vyvine. „U vepřového naopak už výskyt nemoci způsobil...

27. března 2025  12:57

Americká autocla zasáhnou české dodavatele. Vliv nebude velký, míní analytici

Nová americká cla na dovoz automobilů zasáhnou podle analytiků zejména tuzemské dodavatele autodílů, samotné automobilky v Česku jej naopak příliš nepocítí. Celkový efekt cel na český i evropský...

27. března 2025  12:32