Kultovní reklamy: Alkohol není váš kamarád. Fernet musel z obrazovek

  • 23
Spousta dobrých reklam provokovala, z obrazovek však musely zmizet jen některé. V jednom ze zakázaných spotů propagoval Sagvan Tofi fernet od Berentzenu. Alkohol zde sehrál roli „kamaráda do deště“, který má podržet zdrceného Tofiho, hrdinu stejnojmenného filmu z osmdesátých let.

„Když prší a svět vám připadá zlej, rozejde se s váma holka, i ta druhá, a nic se vám nechce, potřebujete někoho nebo něco, co vás podrží. Kámoše,“ vyzývá zdrcený Tofi.

Na spot, natočený v roce 2007 agenturou FCB Prague, se sešla řada stížností kvůli porušování etických pravidel. Začala se jím zabývat Rada pro reklamu i Rada pro rozhlasové televizní vysílání. Shodly se na tom, že reklama je nemravná. Televizní rada rozjela správní řízení, jehož výsledkem byla po několika letech potvrzená pokuta 100 tisíc korun.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

„Byla to výzva, která říkala ‚své problémy řešte panákem‘. Bylo to za hranou, neodpovídalo to etickému kodexu české reklamní praxe,“ říká odborník na reklamu a bývalý člen Rady pro reklamu Jiří Mikeš. Samotná reklama však byla kvalitní a dobře řemeslně zpracovaná.

Spot vznikl ve špatné době. V roce 2007 totiž v parlamentu a v části zdravotnické obce zaznívaly hlasy, aby se na lahve alkoholu umístila zdravotní varování, jako tomu je u cigaret. „Povedlo se to naštěstí zvrátit. Výrobci argumentovali studiemi o tom, že alkohol v malém množství pomáhá zdraví,“ vzpomíná Mikeš.

Agentura FCB Prague, která se rok po vysílání reklamy přejmenovala na Beans, se závěry radních nikdy nesouhlasila. Argumentovala tím, že mezi výrobci alkoholu není sama, kdo přišel s podobnými spoty. Žalobkyně se mimo jiné trefovala do reklamy na konkurenční fernet nazvané „Lipno“, ve které manžel vypustí svou ženu, která ho neustále napomíná (více o reklamách na Fernet Stock zde).

Snahy však byly marné a rada pokutu potvrdila.