Kultovní reklamy: Důmyslná skládačka Hondy spolkla filmařům 606 pokusů

  12:51
Reklama na Hondu Accord z roku 2003 je jedním z nejopěvovanějších spotů vůbec. Desítky dílů auta do sebe zapadají v důmyslně složitém mechanismu. Ten autoři připravovali šest měsíců, výsledku totiž chtěli docílit bez počítačových efektů.

Není to pěkné, když to všechno funguje? To jsou jediná slova ve slavném televizním spotu na Hondu Accord s názvem Cog. Tvůrcům se v něm podařilo sestrojit rafinovaný řetězec událostí, jehož výsledkem je nová honda. Ozubená kola předávají pohyb pneumatikám, které jedou do kopce, aby rozložily sedačku, a daly do pohybu další desítky dílů.

Svou roli v tomto světě dokonalé fyziky hraje všechno. Od vylitého oleje, přes po zemi chodící stěrače až po vzdušný vír, který vytvořil bizarní „kolotoč oken“. Úžasné je především to, že výsledku se podařilo docílit bez počítačových efektů. Na první pohled je tomu těžké uvěřit, třeba když pneumatiky vyjedou do kopce. K tomu však stačil jednoduchý trik; stačilo umístit nahoru do každé z nich závaží.

V době natáčení reklamy byla Honda na světovém trhu trojkou mezi japonskými automobilkami. Známější byla Toyota a Nissan. Nedařilo se jí zejména v Evropě a ve Velké Británii, kde její prodeje padaly už od roku 1998.

V reakci na špatné výsledky najala automobilka londýnskou kreativní agenturu Wieden+Kennedy’s, aby rozjela rozsáhlou kampaň v televizi, rozhlase, novinách i na ulici. Tehdy rozvinula svůj slogan „Power of dreams“ neboli Síla snů.

Reklama Cog byla vyvrcholením této kampaně. Poprvé ji odvysílali 6. dubna 2003. Plnohodnotná dvouminutová verze se objevila pouze desetkrát, avšak s pečlivě vybraným načasováním, například uprostřed exponovaných sportovních vysílání. Stačilo to však k obrovskému úspěchu. Reklamu přijala kritika a vyplatila se i finančně. Psalo se o ní v novinách, jako jsou The Daily Telegraph, The Independent a The Guardian.

Jen dva dlouhé záběry

Ve spotu se k sobě v komplikovaném mechanismu spojuje 85 různých dílů nové Hondy Accord. Vše bez speciálních efektů, pomocí počítače se však zvýraznil třeba postřik skla nebo zvukové efekty. Nicméně to, co vidíte, je skutečně výsledkem fyziky a stovek hodin experimentování. K tomu, aby filmaři docílili kýženého výsledku, pořídili celkem 606 pokusů. Navíc se celá reklama skládá z pouhých dvou stejně dlouhých zhruba minutových záběrů.

Seriál Kultovní reklamy

Další slavné reklamy z domova i ze světa najdete v seriálu Kultovní reklamy

Reklama se vytvářela půl roku. První dva měsíce se připravovaly stovky náčrtků automobilových dílů v prapodivné kooperaci. Další čtyři měsíce trvala příprava, testování a natáčení. Některé nápady se realizovat nedaly, třeba nápad zakomponovat do složitého mechanismu vybuchující airbagy. Výsledné dva záběry se filmovaly čtyři dny. Aby vše fungovalo, musely se předměty umístit na svá místa s milimetrovou přesností.

Tvůrci spotu se inspirovali Rube Goldbergovým strojem. Goldberg byl americký umělec a vynálezce. Jeho stroj pomocí složitých mechanismů měl splnit jednoduchý úkol. Někomu možná reklama také připomene starou počítačovou hru Incredible Machine, která byla součástí prvních Windows.

Reklama stála 6,5 milionu dolarů a řadí se k historicky nejdražším televizním spotům. Ve svém roce sklidila mnoho ocenění, nicméně navzdory všem očekáváním nezvítězila na prestižním festivalu v Cannes.

Autor:
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37

Japonská centrální banka v úterý dle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných úroků....

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...