Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kultovní reklamy: Boj o lososa byl reklamním trhákem, dnes by zapadl

  14:00aktualizováno  14:00
Groteskní souboj rybáře s medvědem o lososa byl jednou z nejslavnějších reklam přelomu tisíciletí a jedním z nejúčinnějších virálů. Zhlédlo jej přes 300 milionů lidí. Dnes by spot zřejmě zapadl.

Reklama z roku 2000 začíná nevinně, ve stylu dokumentárních pořadů známého přírodovědce Davida Attenborougha, který desetiletí spolupracuje s BBC. Už za okamžik je však jasné, že jde o parodii. Z řeky Dee vyskočí na břeh losos a začíná boj o rybu mezi rybářem John Westem a medvědem.

Spot na konzervovaný losos firmy John West je britsky ujetý a úmyslně přehnaný ve svém groteskním tónu. Medvědovi v boji o rybu nepomůžou ani bojové triky ve stylu Jackie Chana, rybář se totiž k pochoutce dostane lstí, když upozorní na orla na obloze a odláká tak medvědovu pozornost, aby ho srazil k zemi ranou pod pás.

Kultovní reklamy

Spot je velmi krátký a velmi úspěšný. Vyhrál řadu cen a umístil se v několika žebříčcích mezi nejvtipnějšími reklamami. Podle oficiálních informací firmy John West jej od roku 2006 zhlédlo na internetu přes 300 milionů lidí a stal se tak historicky šestým nejúspěšnějším virálem.

Z dnešního pohledu je také reklama zajímavá tím, že symbolizovala přechod od těch vážnějších reklam k čistému humoru. Fungovat by mohla i dneska, ale určitě by nebyla tak úspěšná. „Dnes by to zdaleka nebyla tak výrazná věc. Na internetu je podobných hříček spousta,“ říká kreativní ředitel agentury Remembership Martin Charvát.

Podle něj však bylo toto dílo milníkem ve způsobu, jakým se dělala reklama. „Do poměrně seriózních nebo jemně vtipných reklam najednou přišli s touto věcí. Byla to velká změna. Zajímavé také je, že reklamní agentura měla připraven úplně jiný koncept, ale večer před prezentací jej narychlo přepsala,“ dodal Charvát.

Na reklamě agentury Leo Burnett spolupracoval mj. Danny Kleinman, úspěšný britský režisér a reklamní tvůrce, který stojí za úvodními sekvencemi filmu James Bond. Spot se natáčel ve Skotsku, skuteční medvědi se v něm neobjevují, ve všech případech jde o masky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Britský ministr pro brexit David Davis (vlevo) a hlavní vyjednavač EU  Michel...
Evropská unie ne, celní ano. Za členství v ní ale Londýn nechce platit

Velká Británie by chtěla po odchodu z Evropské unie setrvat se sedmadvacítkou po časově omezenou dobu v celní unii. Za členství v ní by ale neměl mít Londýn...  celý článek

Pohled na historickou část Dubrovníku.
Dubrovník plánuje omezit počet turistů. Nápor davů nezvládá

Turistický nápor v chorvatském městě Dubrovníku, v poslední době známém díky seriálu Hra o trůny, ale také filmu Hvězdné války či Robin Hood, začíná být...  celý článek

Základní nástrahou jsou červi
Je libo burger z červího masa? Ve švýcarském Coopu vám ho naservírují

Neobvyklé speciality si budou moci od příštího týdne koupit zákazníci švýcarského maloobchodního řetězce Coop. V několika pobočkách budou totiž ve formě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.