Kultovní reklamy: Filmař odskočil od Bonda k pivu. Spot stál 46 milionů

  • 29
Dlouhé měsíce natáčení a počítačových úprav stály za to. Pivo Guinness reklamou s neobvyklým názvem noitulovE, která v roce 2006 získala ve světě třicet cen, naplnilo obsah motta své kampaně Čekat se vyplatí. Spot zvýšil prodeje a pomohl sesadit z britského pivního trůnu rivala Stellu Artois.

Tři mladí Britové usrknou v londýnském pubu piva a spustí řetězec událostí. Stávají se součástí rychlého sledu situací, v evoluci pozpátku absolvují přerod z Homo sapiens sapiens přes neandrtálce, ptáky až k obojživelníkům. Ti se „plácnou“ k louži, ze které podobně jako o 500 milionů let později usrknou. Jen s výrazem znechucení.

Guinness dlohodobě stavěl na kreativním konceptu „Good things come to those who wait“ (v překladu „na dobré věci se vyplatí počkat“). Ten v reklamě noitulovE (obráceně Evolution) přivedl k dokonalosti.

Seriál Kultovní reklamy

Redakce iDNES.cz každou středu a pátek připomíná zajímavé reklamy ze světa i z domova.

„Značka Guinness a její reklamní agentura dokázala tento koncept po několik let naplňovat vždy jiným a originálním provedením. Jedním z vrcholů se stal právě spot noitulovE, který tuto poměrně jednoduchou základní myšlenku opět pojal jinak - jako čekání přes celou evoluci. Spot má především skvěle vybranou hudbu, mistrovské tempo a střih,“ říká kreativní ředitel agentury Konektor Martin Charvát.

Čekání je u piva Guinness základním předpokladem. Stout sycený dusíkem s velmi jemnou pěnou a takzvaným lavinovým efektem zvolna stoupá ode dna sklenice a musíte si počkat, než se usadí na hladině.

Spot na sebe v roce 2006 strhl větší pozornost než kterákoliv jiná reklama. Získal přes třicet cen, mimo jiné Grand Prix na festivalu v Cannes, cenu Clio nebo Golden Shark. „Není to jen velká, ale perfektní reklama,“ vychválil spot magazín Advertising Age. Ocenil zejména produkci, vtip a trefné zdůraznění identity značky.

Reklama byla navíc účinná. Zatímco britský trh s pivem meziročně klesl o 0,4 procenta, Guinness rostl o 3,6 procenta. Hodnota akcií stoupla na rekord a pivovar sesadil z pozice lídra britského trhu Stellu Artois. Společnost Diageo, která Guinness vyrábí, úspěch částečně přičítala právě reklamě noitulovE.

Dvě stě obojživelníků ze Singapuru

Na spotu se podílela řada ostřílených tvůrců. Realizaci měla na svých bedrech agentura Abbott Mead Vickers BBDO, která disponovala štědrým rozpočtem 1,3 milionu liber (téměř 46 milionů korun při dnešním kurzu).

Režijní taktovku držel Daniel Kleinman, filmový a hudební režisér, který stojí například za úvodními sekvencemi několika filmů o Jamesi Bondovi. Kleinman má na svém kontě také videoklipy pro Madonnu či Fleetwood Mac, i úspěšné reklamy pro Levis nebo Durex (oceněnou reklamu na Levis jsme připomněli zde).

V reklamě, která se částečně natáčela i na Islandu, zazněla píseň The Rhytm od Life od amerického zpěváka a baviče Sammyho Davise mladšího. Poslední scénka se třemi obojživelníky padajícími vedle louže se točila celé odpoledne. Do studia k tomu účelu bylo posláno 200 obojživelníků až ze Singapuru.

Postprodukci, jež trvala tři a půl měsíce, zajišťovalo oscarové studio Framestore. Výslednou práci dozoroval William Bartlett, který stál za vizuálními efekty dokumentu BBC Putování s dinosaury. Animační tým tvořilo 24 lidí.