Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní reklamy: Wassup? Budweiser začal parodovat sám sebe

  15:18aktualizováno  15:18
Pubertální výkřik Wassup?! ve slavných spotech Budweiseru má nesmrtelný účinek. Hláškou začala žít celá Amerika a pivnímu konglomerátu sbírala body ještě dlouho poté, co reklama zmizela z obrazovek.

Úspěšnou kampaň Wassup, cílenou na mladší milovníky piva, než které dosud pivní obr oslovoval, spustil Anheuser-Busch v roce 1999.

Reklamy režíroval režisér Charles Stone III, autor krátkého filmu True (Pravda), který zachycuje krátké scénky lidí, kteří si po telefonu vtipně pinkají s hovorovou hláškou „wassup“ - v překladu něco jako „Tak jak?“ či „Co se děje?“. Stone je znám především jako autor videoklipů známých hudebních skupin, například Public Enemy, The Roots či Living Colour.

Seriál Kultovní reklamy

iDNES.cz připomíná slavné domácí i světové reklamy.

V rámci přípravy kampaně pro Budweiser přišli lidé z agentury DDB za viceprezidentem Anheuser-Busch Augustem A. Buschem IV. s myšlenkou založit na těchto scénkách reklamu. Nápad se zalíbil.

Spot získal na festivalu v Cannes hlavní cenu a dostal se v roce 2006 mezi nesmrtelné počiny v hodnocení Clio Awards pro nejlepší události v reklamě, komunikaci a designu.

Na přelomu tisíciletí vzniklo ještě několik parodií, resp. parafrází původního spotu, které také vedl režisér Charles Stone III. Hrdinové postupně stárnou, do jejich života vstupují manželky a milenky, přesto však v sobě vždy probouzí pubertální výkřik „wassup“. Zůstává i obligátní odpověď „Watching a game, having a Bud“ neboli „Koukám na zápas a piju Bud“.

Wassup začalo žít vlastním životem

V jednom ze spotů, v němž je hrdina s partnerkou na večeři v japonské restauraci, se mezi kousky sushi nepatřičně připlete na jazyk adolescentní hláška jako zkomolenina názvu křenu wasabi. Následuje groteskní scénka, v níž host paroduje tuto japonskou specialitu a do hry zatáhne i personál restaurace. Zábavu rázně utne až partnerka.

Zřejmě nejvíce z reality však vybočoval spot, ve kterém létající talíř vcucne psa. Jak se ukáže, tělo psa bylo jen skořápkou, v níž na Zemi sondoval mimozemšťan. Ten na otázku, co ses od lidí naučil, bez váhání odpovídá: „Wassup!“

O osm let později ještě vznikl remake stejného režiséra na podporu volební kampaně Baracka Obamy. Právě v něm, podobně jako i v první reklamě z této řady si Stone kromě režírování také sám zahrál.

Reklama měla silný dopad, svědčí o tom i fakt, že hlášky ze spotů začaly žít vlastním životem, používali je moderátoři v televizi, celebrity, ale pronikly i do dialogů kreslených komiksových postav.

„Zlidověly nejen novotvar Whassup, ale i věta ‚watching a game, having a Bud‘ a konečně i závěrečné lakonické prohlášení ‚True, true‘. Jejich samovolné šíření tak pomáhalo propagovat značku s tím spojenou bez toho, aby musely být vynakládány další miliony dolarů na vysílání reklam. To je dodnes snem každého autora reklamy, jen málokomu se to ale podaří,“ komentoval dopad kampaně Vladimír Bystrov z agentury Bison & Rose.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.