Nový majitel musí zachovat leteckou výrobu
Nový majitel musí při výběrovém řízení akceptovat podmínku, že v továrně dál zachová leteckou výrobu.
"Určovat jakékoliv další podmínky nemá v tuto chvíli vůbec žádný smysl. Firma je v takovém stavu, že hlavním cílem je zabezpečení jakékoliv zaměstnanosti. Pak už budeme trvat jen na tom, by se vlastníkem stala společnost se zkušenostmi z letecké výroby," uvedl místopředseda odborového svazu Kovo Josef Středula.
O Let stojí šest společností
Vážný zájem o účast ve výběrovém řízení na nového majitele kunovické firmy zatím podle správkyně konkursní podstaty projevilo šest společností.
"Jakmile zveřejníme podmínky výběrového řízení, určitě se k nim přidají další," je přesvědčena správkyně Davidová.
Mezi šesti zájemci figurují jak zahraniční, tak české společnosti. Odborář Josef Středula nepřímo dává větší šanci zahraničním uchazečům.
"Letecký průmysl je o globálních hráčích, ne o minoritních společnostech. Neznám českou firmu, která by měla tolik kapitálu, aby mohla rozvíjet výrobu v Letu a využít jeho kapacitu. Snad kdyby za ní stál zahraniční kapitál," naznačuje Středula.
Let chce dokončit projekt letounu Loadmaster
Nový vlastník bude určovat výrobní program továrny. Její další osud, a také procento nezaměstnaných v regionu, si lidé často spojují s projektem letounu Loadmaster.
"Továrna typu Letu musí mít několik projektů, a jeden z nich musí být hlavní," řekl o projektu Loadmaster loni v listopadu šéfkonstruktér Letu Zdeněk Pešák.
Let je podle něj schopen převzít odpovědnost za dokončení vývoje, jeho certifikaci i výrobu.
Práva spojená s výrobou letounu vlastnila firma Ayres. Ta se ale ve Spojených státech ocitla v konkursu a všechna práva přešla na jinou americkou společnost.
Když nebude loadmaster, bude se zřejmě propouštět Ze Spojených států se začátkem tohoto týdne vrátila skupina kunovických expertů, kteří s vlastníky práv jednali o dalším osudu letounu.
"Je to pro Let nadějné. Američané se nebrání tomu, abychom Loadmaster dokončili a sériově vyráběli u nás," hlásil po návratu účastník mise Zdeněk Hradský.
"Zabránit by tomu mohly pouze jiné představy nového vlastníka Letu o výrobním programu," dodal.
"Let může existovat i bez Loadmasteru, ale v tom případě určitě ne s takovým počtem zaměstnanců," tvrdí správkyně konkursní podstaty Zlatava Davidová.