Kunovický Let hledá svého spasitele

K u n o v i c e - Další krok na cestě k novému majiteli má před sebou kunovický Let. Zájemci o firmu, kterou její američtí majitelé přivedli loni v říjnu až ke konkursu, se mohou od začátku příštího týdne přihlásit do výběrového řízení na nového vlastníka letecké továrny. Redakci MF DNES to potvrdila správkyně konkursní podstaty Letu Zlatava Davidová. "Tento týden se ještě upřesňují podmínky výběrového řízení, ale příští týden už by mělo být oficiálně vyhlášeno," řekla správkyně.

Nový majitel musí zachovat leteckou výrobu
Nový majitel musí při výběrovém řízení akceptovat podmínku, že v továrně dál zachová leteckou výrobu.

"Určovat jakékoliv další podmínky nemá v tuto chvíli vůbec žádný smysl. Firma je v takovém stavu, že hlavním cílem je zabezpečení jakékoliv zaměstnanosti. Pak už budeme trvat jen na tom, by se vlastníkem stala společnost se zkušenostmi z letecké výroby," uvedl místopředseda odborového svazu Kovo Josef Středula.

O Let stojí šest společností
Vážný zájem o účast ve výběrovém řízení na nového majitele kunovické firmy zatím podle správkyně konkursní podstaty projevilo šest společností.

"Jakmile zveřejníme podmínky výběrového řízení, určitě se k nim přidají další," je přesvědčena správkyně Davidová.

Mezi šesti zájemci figurují jak zahraniční, tak české společnosti. Odborář Josef Středula nepřímo dává větší šanci zahraničním uchazečům.

"Letecký průmysl je o globálních hráčích, ne o minoritních společnostech. Neznám českou firmu, která by měla tolik kapitálu, aby mohla rozvíjet výrobu v Letu a využít jeho kapacitu. Snad kdyby za ní stál zahraniční kapitál," naznačuje Středula.

Let chce dokončit projekt letounu Loadmaster
Nový vlastník bude určovat výrobní program továrny. Její další osud, a také procento nezaměstnaných v regionu, si lidé často spojují s projektem letounu Loadmaster.

"Továrna typu Letu musí mít několik projektů, a jeden z nich musí být hlavní," řekl o projektu Loadmaster loni v listopadu šéfkonstruktér Letu Zdeněk Pešák.
Let je podle něj schopen převzít odpovědnost za dokončení vývoje, jeho certifikaci i výrobu.

Práva spojená s výrobou letounu vlastnila firma Ayres. Ta se ale ve Spojených státech ocitla v konkursu a všechna práva přešla na jinou americkou společnost.

Když nebude loadmaster, bude se zřejmě propouštět Ze Spojených států se začátkem tohoto týdne vrátila skupina kunovických expertů, kteří s vlastníky práv jednali o dalším osudu letounu.

"Je to pro Let nadějné. Američané se nebrání tomu, abychom Loadmaster dokončili a sériově vyráběli u nás," hlásil po návratu účastník mise Zdeněk Hradský.
"Zabránit by tomu mohly pouze jiné představy nového vlastníka Letu o výrobním programu," dodal.

"Let může existovat i bez Loadmasteru, ale v tom případě určitě ne s takovým počtem zaměstnanců," tvrdí správkyně konkursní podstaty Zlatava Davidová.