Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pumpy méně šidí s benzinem i naftou, ukazují kontroly ČOI

  1:00aktualizováno  1:00
O dvě třetiny klesl meziročně počet vzorků pohonných hmot, které nesplňují normy na jejich kvalitu. Vyplývá to ze statistik České obchodní inspekce. Jedním z důvodu může být i fakt, že stát začal zveřejňovat čerpací stanice, které kontrolou neprojdou.
V některých měsících dokonce klesl počet závadných vzorků pohonných hmot pod procento.

V některých měsících dokonce klesl počet závadných vzorků pohonných hmot pod procento. | foto: Iveta PalyováMAFRA

Česká obchodní inspekce (ČOI) začala zveřejňovat výsledky měření na čerpacích stanicích v roce 2012, díky čemuž dostala motoristická veřejnost poprvé informaci o tom, které pumpy jsou problémové a které ne. „Kvalita se jistě zlepšuje. Například letos jsme našli závady v 1,2 % odebraných vzorků, loni to byla tři procenta,“ řekl Fröhlich. V některých měsících dokonce klesl počet závadných vzorků pod procento.

Zatím největší pravomocná pokuta dosáhla výše 5 milionů korun firmě Oil Group. V seznamech hříšníků figurují nejčastěji malé pumpy, občas se v nich ale objeví i známé celorepublikové řetězce. Výsledky kontrol zveřejňuje ČOI na svých webových stránkách. Zveřejňování prosadila organizace Kverulant.org.

Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) by zveřejňování více prospělo, kdyby ČOI zavedla kategorie závažnosti zjištěných nedostatků. Pro laickou veřejnosti je totiž často těžké rozeznat, jak závažný problém kontroloři na pumpě našli.

Nafta už je pod 26 korun. V Česku se tankuje nejlevněji za 6 let

Naráží tím především na menší odchylky od stanoveného bodu vzplanutí nebo sezónní změny kvality v tlaku par benzinů. „Jsou to nedbalostní závady, které vznikají například nedostatečným vyprázdněním cisterny převážející naftu od předchozí dodávky benzinu, které čerpací stanice nemůže ovlivnit,“ vysvětlil Loula.

„Je to jiná kategorie závad, není to daňový podvod, nehrozí poškození motoru. Bylo by dobré taková správní řízení odlišit od hrubých závad,“ dodal Loula.

Firmy v ČAPPO by podle Louly uvítaly i to, aby se kontroly rozšířily i na výdejny pohonných hmot nebo dopravce. Podle něj některé společnosti v ČAPPO pracují v dobrovolném systému tzv. Pečetě kvality, kdy nezávislá akreditovaná laboratoř pravidelně kontroluje paliva na čerpacích stanicích. Pokud je vše v pořádku, je na výdejním stojanu umístěna tato Pečeť kvality. „Je to spolehlivý signál pro motoristu, že palivo je v pořádku,“ dodal Loula. Členské firmy mají výrazně nižší procento nekvalitních vzorků než jiné firmy.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řetězec Delia by měl v Česku částečně fungovat na principu franšízy. Ten...
Krúpa zacílí na vietnamské večerky. Nabídne franšízu a plánuje i rozvoz

Investiční skupina finančníka Pavola Krúpy Arca Capital chce změnit vietnamské večerky. Nabídne jim svoji franšízu Delia. První prodejna má začít fungovat v...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Zisk Hyundai v Česku klesl o 92 procent na 11,9 milionu, tržby ale rostly

Dovozci vozů značky Hyundai do ČR klesl loni zisk o 92 procent na 11,9 milionu korun. Tržby naopak vzrostly o 16 procent na 10,4 miliardy korun. Vyplývá to z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Drahé máslo? Dojnice a Evropská unie

Pohled na cenu másla nyní možná zákazníka vyděsí, ale za průměrný plat si ho koupí víc než v roce 1989. A za to, že stojí okolo padesáti korun, mohou i hloupé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.