V některých měsících dokonce klesl počet závadných vzorků pohonných hmot pod procento.

V některých měsících dokonce klesl počet závadných vzorků pohonných hmot pod procento. | foto: Iveta Palyová, MAFRA

Pumpy méně šidí s benzinem i naftou, ukazují kontroly ČOI

  • 9
O dvě třetiny klesl meziročně počet vzorků pohonných hmot, které nesplňují normy na jejich kvalitu. Vyplývá to ze statistik České obchodní inspekce. Jedním z důvodu může být i fakt, že stát začal zveřejňovat čerpací stanice, které kontrolou neprojdou.

Česká obchodní inspekce (ČOI) začala zveřejňovat výsledky měření na čerpacích stanicích v roce 2012, díky čemuž dostala motoristická veřejnost poprvé informaci o tom, které pumpy jsou problémové a které ne. „Kvalita se jistě zlepšuje. Například letos jsme našli závady v 1,2 % odebraných vzorků, loni to byla tři procenta,“ řekl Fröhlich. V některých měsících dokonce klesl počet závadných vzorků pod procento.

Zatím největší pravomocná pokuta dosáhla výše 5 milionů korun firmě Oil Group. V seznamech hříšníků figurují nejčastěji malé pumpy, občas se v nich ale objeví i známé celorepublikové řetězce. Výsledky kontrol zveřejňuje ČOI na svých webových stránkách. Zveřejňování prosadila organizace Kverulant.org.

Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) by zveřejňování více prospělo, kdyby ČOI zavedla kategorie závažnosti zjištěných nedostatků. Pro laickou veřejnosti je totiž často těžké rozeznat, jak závažný problém kontroloři na pumpě našli.

Nafta už je pod 26 korun. V Česku se tankuje nejlevněji za 6 let

Naráží tím především na menší odchylky od stanoveného bodu vzplanutí nebo sezónní změny kvality v tlaku par benzinů. „Jsou to nedbalostní závady, které vznikají například nedostatečným vyprázdněním cisterny převážející naftu od předchozí dodávky benzinu, které čerpací stanice nemůže ovlivnit,“ vysvětlil Loula.

„Je to jiná kategorie závad, není to daňový podvod, nehrozí poškození motoru. Bylo by dobré taková správní řízení odlišit od hrubých závad,“ dodal Loula.

Firmy v ČAPPO by podle Louly uvítaly i to, aby se kontroly rozšířily i na výdejny pohonných hmot nebo dopravce. Podle něj některé společnosti v ČAPPO pracují v dobrovolném systému tzv. Pečetě kvality, kdy nezávislá akreditovaná laboratoř pravidelně kontroluje paliva na čerpacích stanicích. Pokud je vše v pořádku, je na výdejním stojanu umístěna tato Pečeť kvality. „Je to spolehlivý signál pro motoristu, že palivo je v pořádku,“ dodal Loula. Členské firmy mají výrazně nižší procento nekvalitních vzorků než jiné firmy.