Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boj o cestující začíná u kávy a jídla. Jančura je dotuje miliony ročně

  13:08aktualizováno  13:08
Konkurenční boj na železniční trati mezi Prahou a Ostravou se neodehrává výhradně na poli cen jízdenek, jízdních řádů nebo kvality vlakových souprav. Pro nezanedbatelnou část cestujících je zásadní i to, jak a za kolik se za jízdy občerství.

Mňam Vlak byl součástí třetího ročníku Grand Food Festivalu, který pořádá Pavel Maurer. | foto: Matěj Konečný

Jídlo a pití nabízejí cestujícím mezi Prahou a Ostravou všichni dopravci, výrazně se ale liší jejich přístup k nabídce. Jediný, kdo ji otevřeně dotuje, je RegioJet, který z jídelního a nápojového lístku udělal částečně marketingový nástroj.

Ukazuje to výroční zpráva RegioJetu za rok 2014. Podle ní prodal na palubách svých žlutých souprav jídlo a pití za 44,9 milionů korun, náklady byly ale přes 50 milionů korun. Pouze ve vlacích Radima Jančury totiž dostávají cestující kávu nebo čaj zdarma.

Pokud nevěříte, že se nechají lidé do vlaku nalákat na kávu zdarma a levné pití, stačí chvíli cestovat s jinými dopravci a sledovat občas reakce pasažéřů. „Tady se za kafe platí?“ tázala se například překvapeně při úterní jízdě v Leo Expressu jedna ze spolucestujících.

Jak ušetřit na nákupech?

Na portálu Akčníceny.cz
najdete každý den aktuální akční letáky a zboží v akci.

Káva zdarma je u Jančury marketingovým nástrojem od začátku jeho byznysu, rozdává ji i v autobusech Student Agency. Zatímco tam se lidé musí spokojit s instatní, ve vlacích dostávají zrnkovou kávu Illy. Na nákladech nebo i pod náklady jsou i další položky jídelníčku: jen těžko například za kus tvarohového dortu zaplatíte v kavárně 9 korun.

I proto je pro řadu cestujících záhadou, proč se RegioJet rozhodl omezit servis ve svých nejnovějších vozech Astra, spekuluje se o nedostatku zaměstnanců. Firma je v podstatě největší kavárnou v republice: za loňský rok u ní zákazníci vypili 1,35 milionu kelímků kávy.

Fotogalerie

Při rozhodování o výběru vlaku může jídelní lístek hrát klíčovou roli: můžete mít levnější jízdenku v porovnání s konkurencí, ale zbytek stejně vyberete za jídlo ve vlaku, zní nejjednodušší recept. Dopravci přitom nemají nijak přemrštěné ceny, ale svůj byznys model mají postavený jinak.

Leo Express bere prodej palubního občerstvení jako dodatečný příjem, ČD platí firmu JLV za to, že jídelní vozy provozuje a poskytuje zákazníkům servis s občerstvením.

U ČD v jídelních vozech JLV dostanete menu za 165 korun, ohřívaná jídla u Leo Express stojí kolem 90 korun. Ceny kávy jsou mezi 20 až 40 korunami podle typu. V některých vlacích ČD není jídelní vůz, ale pouze minibar, jehož obsluha prochází vozem. U něj koupíte v podstatě jen pití a pak drobné pochutiny, nikoliv ale regulérní jídlo. V pendolinu si můžete jídlo objednat přímo ze sedačky přes palubní portál a obsluha vám ho přinese.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.