Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kvalitní potraviny má propagovat nový fond. Absurdní, míní farmáři

  13:00aktualizováno  13:00
Ministerstvo zemědělství zvažuje vznik nového fondu, který by dělal reklamu kvalitním potravinám. Zemědělci by mohli přispívat na propagaci mléka, vepřového, ovoce i brambor. Nápad kritizují farmáři. „Je nesmysl, aby něco takového prošlo,“ namítá šéf Asociace soukromých zemědělců Josef Stehlík.

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

S nápadem na vznik nového Marketingového fondu loni přišla Agrární komora ČR. Teď o jeho realizaci diskutuje ministerstvo zemědělství s nevládními organizacemi a státními institucemi. Resort zatím žádný konkrétní návrh nepřednesl. Zdá se však, že myšlence věří. Podle něj fond na propagaci potravin úspěšně funguje třeba v Rakousku.

„Ministerstvo zemědělství chce tyto zkušenosti inspirativně přenést do České republiky s tím, že jakákoli podpora a propagace citlivých komodit v celém potravinovém řetězci, může být jedním z mnoha nástrojů, jak efektivně pomoci našim zemědělcům a potravinářům v konkurenceschopnosti na trhu EU,“ sdělila iDNES.cz mluvčí resortu Markéta Ježková.

Zemědělci by přispívali povinně

Citlivými komoditami mají být podle předložených materiálů například mléko, vepřové, hovězí a drůbeží maso, vejce, ovoce, zelenina, brambory nebo chmel. Z jednání podle Asociace soukromých zemědělců zatím vyplývá, že producenti těchto komodit by povinně přispívali do fondu částku, která se bude odvíjet podle množství vyprodukované komodity. Na financování by se podílel i stát.

Šéf asociace Josef Stehlík hovoří o tom, že fond by rozdělovat zhruba 350 milionů korun vybraných od zemědělců na příspěvcích. Podle ministerstva by částka šla na marketingové kampaně, propagaci kvality potravin a podporu prodeje a PR aktivity.

Farmářům se nápad nelíbí. „Vytváříme naprosto regulérní úřad, který se sice tváří jako bohulibý záměr, že bude propagovat české potraviny, ale není to pravda,“ říká Stehlík s tím, že podporovat konkrétně české potraviny ze státního rozpočtu zákon neumožňuje.

Jen další byrokracie, tvrdí kritici

Podle něj by navíc chod úřadu spolykal zhruba čtvrtinu, odhadem 80 milionů korun jen na administrativu, platy desítek úředníků, vozový park a další náklady spojené s jeho chodem. „Možná až desítky lidí budou vyžadovat od zemědělců výkazy o produkci a budou kontrolovat skutečný stav,“ říká. Obává se, že se vznikem nového fondu se na farmáře navalí další neúnosná byrokracie.

Ministerstvo nepopírá, že by měl mít fond tak vysoké náklady na provoz. „Z pohledu finanční náročnosti spravování fondu šlo o indikativní návrh maximální výše, která by měla zajistit kvalitní a fungující chod aparátu Marketingového fondu,“ sdělila Ježková s tím, že se o částce bude ještě diskutovat.

Podle Stehlíka navíc na jednání zaznívají návrhy, aby se podporovala i propagace cukrové řepy. „Jsem zvědavý, jak bude fond podporovaný státem říkat, že je potřeba jíst více cukru, protože je zdravý,“ uvedl. Ministerstvo to nepotvrdilo.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.