Letos má rozvoj automobilového průmyslu na Rychnovsku podpořit přes půl miliardy korun. Peníze na opravu hlavních silničních tahů a na výstavbu bytů pro nové dělníky však stále chybí.
O rozdělení letošní částky z téměř miliardy korun, kterou vloni vláda na podporu kvasinské průmyslové zóny slíbila, jednala komise zřízená radou Královéhradeckého kraje.
"Komise rozhodla o čerpání finanční částky ve výši pěti set dvanácti milionů korun. Peníze půjdou do dopravní infrastruktury, technické infrastruktury průmyslové zóny, na podporu náhradního bydlení pro obyvatele nemovitostí v průmyslové zóně a také do školství a zdravotnictví," uvedl náměstek krajského hejtmana Helmut Dohnálek.
Další miliardy spolkne infrastruktura
Kromě vládní miliardy se budou v oblasti utrácet i další peníze. Více peněz bude muset uvolnit a získat kraj na opravu silnic na Rychnovsku.
"Ukázalo se totiž, že některé rekonstrukce silnic v majetku kraje budou nákladnější než správa a údržba silnic předpokládala. V původním návrhu totiž uvažovala pouze s obnovou krytu komunikací. Na základě zkušeností s hustotou dopravy a nosností komunikací bude ale nezbytné provést jejich celkovou rekonstrukci včetně propustků a mostů," uvedl Dohnálek.
Krajská správa a údržba silnic se letos totiž chystá na opravy silnic v okolí Solnice, Kvasin, Rychnova nad Kněžnou i Častolovic. Vzniknout by měly i přeložka silnice mezi Častolovicemi a Solnicí a obchvat Solnice a Kvasin.
Podle Dohnálka ministerstvo průmyslu a obchodu přislíbilo, že se zvýšenými náklady na rekonstrukci krajských silnic pomůže. V Královéhradeckém kraji však dosud stále chybí peníze na rozvoj silnic ve vlastnictví státu.
"Je dobře, že v rámci rozvoje průmyslové zóny v Kvasinách se daří opravovat některé silnice, ale ty pro firmu Škoda nejdůležitější jsou silnice první třídy a v jejich financování zatím jasno nemáme," tvrdí Dohnálek. Uvolnění peněz na dopravní stavby na silnicích číslo 11 a 14 je také součástí vládního usnesení o podpoře průmyslové zóny v Kvasinách.
Ministerstvo dopravy však podle vládního usnesení má v plánu řešit tuto otázku společně se zajištěním dopravního napojení ostatních průmyslových zón v zemi. O tom, zda a jaké peníze půjdou do kraje, se proto má jednat až koncem června. To je podle Dohnálka pro rozvíjející se průmysl na Rychnovsku příliš pozdě.
Roomstery už sjíždějí z linky, ale peníze chybí
"Potřebujeme, abychom alespoň na projektovou přípravu měli prostředky podstatně dřív," říká Dohnálek. Kraj proto bude s ministerstvem dopravy dále jednat.
Nevyřešeným problémem rovněž zůstává, kde budou bydlet tisíce nových dělníků, kteří přicházejí do Kvasin. Kraj zadal vypracování studie, která mapuje vhodné lokality pro stavbu nového bydlení a navrhuje stavět byty i rodinné domky.
"Návrh, jak řešit bytovou problematiku, máme na stole. Celková potřeba mluví o 640 bytech a 150 rodinných domcích. Financování této výstavby ale stále není jasné," sděluje Dohnálek a dodává, že s žádostí o pomoc se kraj opět obrátí na stát.