Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kvůli finanční krizi zkrachuje až polovina „realitek“

  8:59aktualizováno  8:59
Finanční krize citelně dopadá na realitní firmy a otřásá jejich byznysem. Tržby se jim meziročně propadly kvůli menší poptávce lidí po bydlení v průměru o třicet procent, některým prodejcům nemovitostí však klesly až o polovinu.

Ilustrační foto | foto: Crestyl

"Pokles poptávky se projevil už na začátku loňského roku, od kterého se zvedla sazba DPH na stavební práce. Krize tento pokles prohloubila. Lidé odkládají investice a vyčkávají," charakterizuje stav realitního sektoru Božena Zbranková z portálu Bezrealitky.cz.

Nikdo z realitního trhu přitom neví, kdy se lidem chuť nakupovat vrátí. Nejoptimističtější scénáře počítají s oživením trhu v druhé polovině letošního roku, pesimističtější se zhruba dvouletým útlumem.

Tyto výhledy nutí prodejce nemovitostí mobilizovat všechny síly a měnit strategii svého podnikání. Majitelé realitek tak nyní vysílají více lidí do terénu, mění rozložení svých poboček, propouštějí nadbytečné pracovníky, investují více peněz do propagace a doufají, že přežijí příští rok.

Prodejci počítají s tvrdým bojem

Jsou přitom bojovně naladěni, protože ačkoliv se obecně shodují v tom, že realitní trh opustí řada firem, většina z nich si nepřipouští, že by se to mohlo stát zrovna jim. Naopak věří tomu, že zrovna oni posílí na úkor konkurence.

"Nastává období, kdy se na našem trhu začne oddělovat zrno od plev. Sníží se nadměrný počet realitních kanceláří a zůstanou jen firmy stojící na zdravých základech," říká sebevědomě Michal Pitucha, šéf české Realitní kanceláře Sting, která na trhu působí 11 let.

Největší tuzemská realitní kancelář AAA Byty se na příchod krize připravila tím, že snížila počet zaměstnanců pracujících v kanceláři, přestěhovala síť poboček na výhodnější adresy a průběžně posiluje svůj makléřský tým.

"Krizi na tuzemském trhu všichni očekávali. Teď přišla a my jsme museli na změny rychle reagovat, abychom dále posílili první příčku v hyperkonkurenčním prostředí," uvedl šéf společnosti Aleš Budín.

Podle Daniela Bilého, majitele General Reality, nyní prodej nemovitostí nabízí zhruba 2 500 kanceláří. Jejich počet se však v příštím roce může snížit až na polovinu. "Nikdo si nemůže být jistý tím, že přežije, ani my," připouští jako jeden z mála oslovených majitelů či ředitelů realitních kanceláří.

Šéf České komory realitních kanceláří bere současnou krizi pozitivně. "Trh se vyčistí od nekvalifikovaných makléřů, kteří na trhu působí krátkodobě, často neprofesionálně a neeticky. Naopak firmy, které operují dlouhodobě, budou zlepšovat své služby a více se profesionalizovat," říká René Hradecký.

Podle něj se trh očistí hlavně od drobných takzvaných "garážových realitek", kterých jsou v Česku tisíce, avšak to podle Hradeckého neznamená, že velké firmy musí být lepší a malé horší.

Velké realitky spolknou menší konkurenci

Finanční krize podle něj povede také k tomu, že se menší realitní firmy budou snažit napojit na silné franšízové řetězce, protože ty mají větší marketingovou sílu, dobře vypracované obchodní taktiky a kvalitně vzdělávají své pracovníky. "Franšízové řetězce mají ve světě dominantní postavení a český trh půjde stejnou cestou," věří Hradecký.

Jeho názor potvrzují i příklady z praxe. "Obrovsky se zvýšil zájem malých kanceláří o to, aby se mohly stát součástí naší sítě, která má v současnosti necelých 130 kanceláří," říká majitel české a slovenské sítě realitního franšízového řetězce RE/MAX David Krajný.

I on však připouští, že neefektivní kanceláře mohou letos skončit. "Záleží vždy na osobní angažovanosti majitele kanceláře, schopnosti vést a řídit. Značka samotná není automaticky všelék ani perpetuum mobile na podnikatelský úspěch," dodává. Na franšízing vsadila také společnost MEXX Reality.

"Dokončujeme budování celostátní sítě. Koncept franšízingu se projevil jako velmi prozíravý, protože nezvyšuje náklady na další rozšíření," pochvaluje si obchodní ředitel firmy Josef Šinágl. Realitní sektor se podle odborníků mění také v tom, že ho začínají využívat samotní developeři. Ti si dříve prodávali své byty většinou sami a realitky se musely o zařazení jejich novostaveb do své nabídky doprošovat. Nyní je však stavitelé často sami udat na trhu nedokážou, a tak prosí kanceláře o pomoc.

"Evidujeme několikanásobně větší zájem developerů, malých i velkých, o spolupráci," říká šéf firmy Hot Reality Plus Radim Koliba.

Podle Bilého jsou ochotni vyplatit také vyšší marži. "Běžná provize je kolem tří procent. Developeři zaplatí nyní za úspěšný prodej i pět procent," říká.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Aukrorobot.cz
Aukro nefunguje, jak má. Nový systém má díry a péče o klienty je pomalá

Aukro, největší obchodní portál v Česku, změnilo majitele a platformu, na které fungovalo. Pro uživatele to ale nedopadlo dobře. Doposud spokojené prodejce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.