Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slabá koruna zdražila většinu nových aut, luxusní značky cenu drží

  7:00aktualizováno  7:00
S koncem roku se ceny nových aut odrazily ode dna a po oslabení koruny začaly růst. Většina automobilek přistoupila ke zdražení od ledna. Zatím nezdražovali prodejci luxusních aut. Na cenách ojetin by se zdražení projevit nemělo.

Škoda zdražila své nové vozy až o 10 000 kroun. | foto: Škoda Auto

Nákup nového vozu se prodraží v průměru o tři procenta, tedy zhruba o deset až dvacet tisíc korun podle třídy.

"Pro většinu automobilek a následně i dovozců a prodejců v Evropě je euro stěžejní měnou. Nemyslím si, že by některý z nich mohl takto výrazné oslabení koruny ignorovat a držet původní ceny," míní Jiří Zouhar, vedoucí automobilové expertní skupiny PwC.

Zdražování odstartovala na konci listopadu Škoda Auto, která však nedávala změnu ceníku do souvislosti s kurzem koruny. Cenový krok jedničky na trhu však vedl ke změně ceníku postupně i další prodejce. "Mírné navýšení cen u lídra trhu vytvořilo prostor pro zdražení i u dalších automobilek," potvrdil Petr Knap, partner pro podnikové poradenství a řízení rizik společnosti EY. 

Podle něj je navíc možné, že automobilky budou "kreativněji" nastavovat rozsah výbavy v ceně. V praxi by tedy auto na první pohled nemuselo v nejzákladnějších výbavách zdražit, za stejnou cenu však bude v základní výbavě méně věcí.

Milan Bláha z KPMG se domnívá, že nejziskovější automobilky si i za současné situace mohou dovolit stagnaci cen. "Například němečtí a korejští výrobci by zdražovat nemuseli. Francouzské značky mají ke zdražení blíž," uvedl Bláha. To potvrzují i změny ceníků u všech tří francouzských výrobců: Citroën a Renault zdražily už v prosinci, od ledna i Peugeot.

Luxusní značky zatím ceny drží

Prodejci růst vysvětlují právě silnou korunou, která jim prodražila nákupy od mateřských automobilek.

"Navýšili jsme ceny u většiny modelů kvůli kurzu. Původní cenu jsme zachovali pouze u modelů Nový Peugeot 308 a Peugeot 308 SW," říká Radka Matthey, mluvčí Peugeotu.

Například Peugeot 107 z kolínské automobilky TPCA vyjde o deset tisíc dráž, model 807 o 27 tisíc dráž než v prosinci. "V průměru se ceny zvedly o méně než tři procenta," dodává mluvčí Fordu Martin Linhart.

Některé značky zatím cenu drží, platí to zejména o luxusnějších, a tím pádem i dražších vozech. S ceníky dosud nehýbaly BMW, Mercedes ani Audi. Jiní prodejci ceny ještě drží, ale o zdražení už mluví.

"S největší pravděpodobností budeme nuceni ceny v brzké době navýšit," uvedl Zbyšek Jordák z Kia Motors. "V případě, že by došlo k dalšímu zhoršení kurzu, byli bychom nuceni taktéž přistoupit ke zdražení našich modelů," říká šéf divize Seat v Porsche Česká republika Aleš Novák. Tyto vozy zatím podražily o procento.

I po zdražení je řada v Česku prodávaných modelů aut výrazně levnější než za hranicemi, především v kategorii nižší střední třídy, kde probíhá největší konkurenční boj.

Zdražení nových vozů by nemělo mít zásadní vliv na ceny ojetých aut. "V obecné rovině by se zdražování nových modelů jednotlivých automobilek do cen ojetých vozů promítnout nemělo. Výjimku mohou tvořit ojeté vozy dovezené ze zahraničí, kde s poklesem kurzu koruny vůči euru dochází k jistému zdražení takto nakupovaných vozidel," vysvětluje Pavel Foltýn z bazaru Auto Esa.

Jak šly nahoru ceny aut
Autor:


Témata: Úroková sazba




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.