Laviny informací na horách nepadají

  10:36
Špatná znalost lyžařského střediska, mlhavá představa o sportovních možnostech v regionu, nepřesné informace o aktuálním počasí na hřebenech, polední přestávky nebo nedostatečná provozní doba. Takové jsou nejčastější nedostatky, s nimiž se může setkat turista v informačních centrech v tuzemských horách.

Na perfektní služby a bezvadnou znalost dané oblasti natrefí jen zřídka. „Klienti nemohou očekávat, že v infocentru dostanou odpověď na jakoukoli otázku,“ říká Naďa Jahodová z Asociace turistických informačních center v České republice. „Svůj region by měli pracovníci infocenter bezpečně znát.“

Praxe však vypovídá o něčem jiném. Dokazuje to výsledek testu, při kterém redaktoři MF DNES prověřili třiadvacet informačních středisek v lyžařských oblastech. Postupovali jako běžní zákazníci, kteří se snaží před odjezdem na lyže získat informace z domova. Do všech infocenter proto nejdříve zatelefonovali, aby zjistili základní informace o lyžování a zařídili si ubytování. V horách s velkou návštěvností, Krkonoších, Jizerských horách a Beskydech, navíc vyzkoušeli, jak fungují infostřediska přímo na místě.

Co zjistili? Že zaměstnanci informačních středisek mají většinou nedostatečný přehled o sportovní nabídce v dané oblasti. Člověk, který do takového infocentra zavolá, se prakticky nic nedozví. Ačkoli jsou střediska mnohdy přímo pod sjezdovkou, někteří pracovníci tápají v informacích o místním lyžařském areálu, neznají ceny skipasů ani náročnost sjezdovek. Odpověď „ježíšmarjá, to vám nepovím“ od pracovnice v Albrechticích v Jizerských horách či „nevím, neumím“ v infocentru Pavilon ve Špindlerově Mlýně zákazníka rozhodně neuspokojí.

Jen v málokterém infocentru znají také aktuální počasí na hřebenech, mají informace o běžeckých trasách či horských oblastech, které jsou uzavřené, i o kvalitě sněhu. „To já nevím, chodím domů pozdě, a to už je po počasí. Ale asi jako všude jinde, ne?“ odpověděla na otázku týkající se aktuálního počasí na hřebenech pracovnice infostřediska Turista v Peci pod Sněžkou.

O něco lepší je to při osobní návštěvě, některá střediska klienta vybaví různými informačními materiály. Pokud v nich něco nenajde, je na něm, aby si to zjistil. „O kvalitě infostřediska vypovídá také provozní doba. Pokud má informační centrum v sezoně v poledne přestávku, nebo dokonce o víkendu zavřeno, nemá o zákazníky zřejmě zájem,“ říká Naďa Jahodová.

Co se týče ubytování, ve všech infocentrech dokážou poradit a nabídnout. V polovině případů však dají pracovníci zájemci pouze telefonní kontakty, a dál už se musí postarat sám. V ostatních infocentrech ubytování zařídí, výjimečně dokonce vystaví i voucher.

Hodnocení informačních center

Nejlépe v testu obstálo informační centrum Harrachtour v Harrachově v Krkonoších. Zaměstnanci dokážou zařídit ubytování. Znají dokonale lyžařský areál, orientují se výborně v nabídce sportovních možností v Harrachově a okolí.

Boží Dar (web)
Informační centrum *** (web)
Denně 8.00 ­- 18.00 hod. Pouze dají tipy na ubytování a telefonní kontakty.
Albrechtice v Jizerských horách (web)
Informační centrum *
Denně 8.00 -­ 11.30 a 13.00 -­ 15.00 hod. Zákazník si musí ubytování zajistit sám, dostane pouze telefony.
Bedřichov (web)
Informační centrum ***
Po, pá 9.00 ­- 13.45 hod., út - čt 9.00 ­- 16.45 hod., so a ne 9.00 ­- 14.00 hod. Zařídí ubytování, vystaví voucher, je možné platit v infostředisku.
Benecko (web)
Infocentrum Flora  *****
Denně 9.00 ­- 17.00 hod. Zařídí ubytování.
Harrachov (web)
Informační centrum Harrachtour *****
Po - pá 9.00 -­ 17.00 hod., so a ne 9.00 ­- 16.00 hod. Pošlou nabídku e­-mailem či faxem, včetně cen a detailního popisu, ubytování kompletně zajistí.
Městské informační centrum ***
Po -­ so 8.00 ­- 18.00 hod., ne 8.00 ­- 16.00 hod., polední přestávka 11.30 ­- 12.00 hod. Dají pouze telefony, ubytování si musí zákazník zajistit sám.
Horní Maršov
Infocentrum Veselý výlet *
Denně 8.30 ­ 18.00 hod. Kompletně zajistí ubytování, lze platit v infostředisku.
Janské Lázně (web)
Informační centrum *** (web)
Denně 8.00 -­ 18.00 hod. Dají několik tipů, vezmou si telefonní kontakt a další nabídku zavolají, ubytování zařídí.
Městské informační středisko ***
Denně 9.00 -­ 11.30 a 13.00 -­ 17.00 hod. Kompletně zajistí ubytování.
Pec pod Sněžkou
Infostředisko Turista ***
Denně 9.00 -­ 18.00 hod. Zákazník si musí ubytování zajistit sám, dostane pouze telefonní čísla.
Rokytnice nad Jizerou (web)
RV club *
Denně 8.00 ­- 20.00 hod. Pošlou nabídku e­-mailem, faxem, či zavolají, ubytování zajistí.
Špindlerův Mlýn (web)
Informace Pavilon  * (web)
Denně 9.00 ­- 12.00 a 13.00 -­ 17.00 hod. Dají několik tipů na ubytování včetně telefonních kontaktů, v žádném případě ubytování nezajistí.
Info centrum Michlův Mlýn *** (web)
Denně 8.00 -­ 21.00 hod. Kompletně zajistí ubytování.
Turistické informační centrum ***
Denně 9.00 ­- 11.30 a 12.30 ­- 17.00 hod. Dají několik tipů na ubytování včetně telefonních kontaktů, zákazník si vše zajistí sám.
Deštné v Orlických horách (web)
Informační centrum ***
Denně 8.30 ­- 16.30 hod. Dají pouze telefonní kontakty, ubytování nezajistí.
Karlova Studánka
Turistické informační centrum *** (web)
Denně 10.00 ­- 16.00 hod. Kompletně zajistí ubytování.
Šumperk
Regionální a městské informační centrum *** (web)
Denně 8.00 ­- 17.00 hod. Dají několik tipů na ubytování včetně telefonních kontaktů, v žádném případě ubytování nezajistí.
Frenštát pod Radhoštěm (web)
Městské informační centrum  ***
Po ­- pá 8.30 ­- 17.00 hod., so 8.30 ­- 11.30 hod., ne zavřeno. Dají tipy na ubytování včetně telefonů, zákazník si zajistí sám.
Frýdek-­Místek
Beskydské informační centrum * (web)
Po - čt 8.00 -­ 17.30 hod., pá 8.00 -­ 16.30 hod., so a ne zavřeno. Ubytování kompletně zařídí v případě, že je objednáno s dostatečným předstihem.
Frýdlant nad Ostravicí
Beskydské informační centrum *** (web)
Denně 8.00 ­- 16.30 hod. Dají několik tipů na ubytování včetně telefonních kontaktů, zákazník si zajistí sám.
Rožnov pod Radhoštěm
Informační centrum Valašského království ***** (web)
Po -­ pá 9.00 -­ 15.00 hod., so a ne zavřeno. Ubytování kompletně zařídí v případě, že je objednáno s dostatečným předstihem.
Železná Ruda
Informační kancelář Retour *** (web)
Po -­ pá 10.00 ­- 18.00 hod., so a ne zavřeno. Kompletně zajistí ubytování.
Městské informační centrum ****
Denně 8.00 ­- 18.00 hod., polední přestávka. Pošlou nabídku ubytování e­-mailem či faxem, zákazník si musí sám vše zajistit.
Poznámka: ***** Pracovníci informačního centra podali detailní informace o lyžařském středisku, měli výborný přehled o sportovní nabídce v regionu, poradili s ubytováním. *** Pracovníci infostřediska poradili s ubytováním, ale nedokázali zodpovědět všechny otázky. Například o lyžařském areálu podali dostatek informací, ale neznali další sportovní možnosti v dané oblasti, či naopak. * Nedostatečný servis, pracovníci v informacích tápali, nevěděli přesně, neměli snahu informace zjišťovat.

Krakonoš si zatím nesehnal vševědy

Časy se v informačních střediscích mění - ale zase ne moc. Dámy, které sedí za přepážkami už nikoho neodbudou, jak se často stávalo před pár lety, ale stále toho moc nevědí. To jsou poznatky z cesty po krkonošských a jizerskohorských střediscích.

Jejich pracovnice (nenarazili jsme na jediného muže) mnohdy zaskočily i tak nezáludné otázky, jako Kde se tady lyžuje a kolik stojí permanentka? „Jděte se zeptat k vlekům,“ slušně nás poslala do háje dívka v Bedřichově. „Došly nám letáky,“ zakabonila se její starší kolegyně v Rokytnici nad Jizerou a tím pro ni práce s našimi maličkostmi skončila. Ve Veselém výletě těsně pod Pecí se dozvídáme, kde prý jezdí nejlevnější vlek, ale paní se zároveň přiznává, že o obou tamních velkých lyžařských areálech neví nic.

A co počasí? Máme raději sjezdovat nebo vyrazit na běžky? „Všude leží mokrý sníh, nahoře je tvrdý,“ tvrdila paní ze střediska Turista v Peci pod Sněžkou. Ač svá slova nijak neupřesnila, ukázalo se, že to byly nejlepší meteorologické informace z celých Krkonoš. Jinde totiž nevěděli nic. „Nevím. A proč to potřebujete vědět?“ kontrovala otázkou pracovnice městského střediska v Harrachově. Neuspěli jsme ani u volně přístupného počítače před budovou. Adresář vzletně nazvaný Služby pro turisty byl totiž úplně prázdný.

Je ošklivo a to je okamžik na jiné sportovní povyražení. „Zajděte si do hotelu Horizont, tam je vše,“ posílá nás paní z Pece pod Sněžkou. Ignoruje tak všechny ostatní možnosti ve městě od kuželek a tenisu až po výstavy. Podobně pochodíme v Rokytnici: „Jděte kilometr nahoru a tam se zeptejte ve sportovní hale.“ Jejich vzorem by naopak mohla být paní v letech, která poskládala z letáků velkorysou nabídku koncertů i sportovních akcí.

„Bazén je v obchodní akademii, bowling ve Svobodě,“ zamyslela se žena za pultíkem střediska u lanovky v Janských Lázních. Po chvíli marného přemýšlení z ní vypadlo: „Abych pravdu řekla, já jsem tady na záskok.“

Co teď? Povyrazit se někam do většího města v okolí. „Jízdní řády máte na autobusové zastávce,“ odkazuje nás paní v Rokytnici na špinavé a potrhané vývěsky. „Chcete do Prahy přes Jablonec nebo Liberec?“ budí v nás naději slečna v Bedřichově. „Jenže já vám neporadím, jak dál. Nemám tady přípoje.“

Zaplať pánbůh aspoň za to všechno. Albrechtice v Jizerských horách dodržují dlouhou polední přestávku a ve špindlerovském Pavilonu dělají v sezoně inventuru. Tam jsme se nedozvěděli vůbec nic.

Co by se měl turista dozvědět

o ubytování - cenu, kvalitu i vzdálenost penzionu či hotelu od lyžařského areálu. Pracovníci by měli dokázat ubytování zajistit;
o lyžování - provoz areálu, ceny skipasů, slevy, možnosti parkování, noční lyžování, typy a náročnost sjezdovek, zpravodajství horské služby o uzavřených běžeckých a sjezdových trasách, aktuální počasí a sněhové zpravodajství;
o sportování - informace o veškerých sportovních aktivitách v oblasti, termíny konání sportovních akcí, ceny vstupného, provozní doby a ceny ve sportovních areálech;
o kultuře - termíny konání a ceny všech kulturních akcí v regionu, informace o památkách či muzeích včetně otevírací doby i ceny vstupného;
o dopravě - dopravní spojení minimálně z dané oblasti a zpět, častěji po celé republice. Dobré infostředisko dokáže zařídit i letenky;
o ostatních službách - kde je možné se dobře najíst, kde se nacházejí a jak mají otevřeno lékařská služba, lékárna či obchody.

Mínění odjinud

Francie, Val Thorens, Eva Rohlíková: Nikdy jsem se nesetkala s vyloženě neochotnou ženou za pultem. Pracovníci bývají příjemní, oblečení v jednotném a vkusném úboru a snaží se pomoci a poradit. Obvykle však nemají rádi šťouravé, zvídavé a neobvyklé otázky turistů, na které musí složitě hledat odpovědi. V takovém případě se jejich ochota vytrácí. Pokud však náhodou nevědí, tak dají alespoň kontakt, na koho se obrátit. A aby si taky trochu přivydělali, sem tam prodávají nějaké to tričko, mapu či katalog a za peníze posílají faxy nebo kopírují. Síť turistických informačních kanceláří je ve Francii velmi rozsáhlá. V každém městečku je alespoň jedna. V posledních letech se turisté nevládnoucí francouzštinou domluví anglicky.

Rakousko, Salcburk, Michael Glück: Naposledy jsem využil infostřediska, když jsem potřeboval urgentní informace z lyžařské oblasti Obertauern, protože jsem tam plánoval víkend. Na webových stránkách jsem našel detailní a aktuální informace. Prohlédl jsem si předpověď počasí i nabídku volného ubytování vše samozřejmě on­line a včetně cen. Podíval jsem se na ceny a typy skipasů a zjistil jsem, že je možné si rovnou zarezervovat místo v restauraci. Díky tomuto servisu jsem si okamžitě spočítal, kolik mě výlet bude stát. Rakouská informační centra řídí turistické asociace v jednotlivých spolkových zemích. Lidé, kteří v nich pracují, jsou buď placeni asociací, nebo jsou to dobrovolníci. Znalosti o regionu, ochota a vstřícnost k zákazníkům jsou na vysoké úrovni a navíc pravidelně kontrolované. Informační centra by měla dát tipy na dobré restaurace i noční život.

Jak se testovalo

Redaktoři MF DNES postupovali jako běžní zákazníci, kteří hledají pro svou rodinu na nadcházející dny ubytování v lyžařském středisku, a zatelefonovali do všech testovaných informačních center. Snažili se získat údaje o lyžařském areálu či sportovní nabídce. Posuzovali, zda dokážou pracovníci informačních center poradit s ubytováním, zda vědí, jak je vzdáleno od lyžařského střediska, nakolik znají lyžařský areál, zda mají informace o uzavřených běžeckých trasách, aktuálním počasí či sportovní nabídce v regionu včetně cen a provozních dob sportovních zařízení.

Informační centra v Krkonoších, Jizerských horách a Beskydech zároveň redaktoři prověřili návštěvou na místě. Při té příležitosti navíc hodnotili, zda jsou pracovníci schopni vyhledat autobusové či vlakové spojení a jestli dokážou poradit, kde se najíst, či vědí, kde jsou samoobsluhy a ostatní obchody a jak mají otevřeno. Hodnotili ochotu pracovníků, otevírací dobu a dostupnost infocentra na Internetu. V případě telefonického kontaktu i osobní návštěvy je celkové hodnocení průměrem obou. Metodika testu byla vypracována ve spolupráci s Asociací turistických informačních center v České republice. Test proběhl koncem ledna.

Autoři:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...