Výstava Svět z kostek ve frýdeckomísteckém muzeu (18. srpna 2015)

Výstava Svět z kostek ve frýdeckomísteckém muzeu (18. srpna 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Paradox úspěchu: Lego šlo v USA až moc na odbyt, musela se omezit reklama

  • 25
Lego ve Spojených státech řešilo problém, který by si spousta firem přála mít. Příliš dobře se prodávalo. Dánský výrobce stavebnic nestihl poptávku uspokojovat, rozhodl se proto přidusit výdaje na reklamu a ubrat tak na publicitě. Taktika vyšla. Firma v USA na rozdíl od zbytku světa neroste.

Nezvyklý krok, o kterém referoval list The Washington Post, zřejmě zabral. Populární výrobce hraček zkrouhl rozpočet na reklamu na konci loňského roku a podle dosavadních hospodářských výsledků to vypadá, že krok zabral.

Lego se těší celosvětovému růstu už desítky let. V posledních dvanácti letech si zvyklo na meziroční růst o 15 procent, prodeje v USA po nezvyklém kroku však během prvních šesti měsíců letošního roku zůstaly na loňské úrovni. Příjmy v Asii a Africe naproti tomu rostly dvouciferně. Celosvětově Lego zvýšilo letos za půl roku svůj obrat o 11 procent na zhruba 2,35 miliardy dolarů (56,5 miliardy Kč).

Lego je nejúspěšnější výrobce hraček na světě. Další velký světový hráč na poli hraček Mattel, který je výrobcem panenek Barbie, si přišel za půl roku k tržbám 1,83 miliardy dolarů (44 miliard Kč).

Agentura Reuters uvedla, že výdaje na marketing ořezal dánský výrobce stavebnic ve chvíli, kdy mu prodeje meziročně rostly o 25 procent. Důvodem bylo, že společnost nebyla schopna uspokojit poptávku v Severní Americe a potřebovala vydechnout, aby zvýšila kapacitu ve svých továrnách a nabrala další lidi.

„Cítíme, že je potřeba investovat a vytvořit prostor pro to, abychom se mohli nadechnout,“ vysvětlil nezvyklý krok finanční ředitel firmy John Goodwin.

Ticho před bouří?

Rodinná firma Lego vznikla v roce 1932 v Dánsku. Tvůrce celosvětově nejpopulárnější stavebnice vybudoval mimo jiné i šest zábavních parků Legoland, vlastní síť 125 vlastních značkových obchodů a stojí za vznikem řady videoher. Na plátna kin v roce 2014 společnost přinesla film Lego Movie , který vydělal 468,1 milionu dolarů.

Finanční ředitel nyní ujišťuje, že se firma v Americe určitě brzy vrátí k růstu. „S našimi obchodními partnery velmi tvrdě pracujeme na přípravě důležité vánoční sezóny ve druhé půli roku 2016 tak, abychom se vrátili k růstu,“ řekl.

Společnost investuje do svých továren i v dalších zemích světa. Staví například svou první továrnu v Číně a vylepšuje své fabriky v Mexiku, Maďarsku a Dánsku. V první polovině letošního roku zvýšila počet zaměstnanců o 3 500 na 18 500, uvedl list The Wall Street Journal.

15. ledna 2016