Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zachránil Lego před krachem, teď bude pečovat o jeho další rozvoj

  18:00aktualizováno  18:00
Jméno Jorgen Knudstorp vám zřejmě nic neřekne, ale do světa byznysu se navždycky zapíše jako zachránce Lega. Firmu převzal v době, kdy jí hrozil krach, a udělal ze stavebnicových dílků jednu z nejoblíbenějších značek na světě. Jeho úspěšné dvanáctileté angažmá v roli generálního ředitele nyní končí.

Jorgen Vig Knudstorp, šéf dánského hračkářského gigantu Lego | foto: Profimedia.cz

Knudstorp oznámil, že z funkce ke konci roku odstoupí. Firmu však neopouští, naopak - povýší a stane se šéfem nové divize s označením Lego Brand Group, která bude mít na starosti rozvoj a ochranu značky.

Knudstorp se stal prvním šéfem Lega, který nepatřil do rodiny zakladatele podniku Oleho Kirka Christiansena. Když se funkce ujal, psal se rok 2004 a pro firmu to byly zlé časy. Dokonce nejhorší v její více než osmdesátileté historii.

Lego

LEGO Group je rodinná firma, jejíž většinový podíl vlastní potomci zakladatele Oleho Kirka Christiansena. První legendární dílky, tehdy ještě ze dřeva, vznikly v roce 1932. Dnes je Lego jedním z největších výrobců herních materiálů na světě.

Zájem o stavebnicové dílky upadal od konce devadesátých let a situace se vyhrotila v roce 2003, kdy firma prodělala 1,4 miliardy dánských korun, přepočteno dnešním kurzem přes pět miliard českých korun, a hrozil jí bankrot.

Knudstorpovi se však podařilo otočit kurz. Osekal pracovní místa, zbavil se všeho, co nesouviselo se stavebnicemi, a začal je inovovat. Dvouciferný procentní růst tržeb se pod jeho vedením stal skoro samozřejmostí: v prvním pololetí letošního roku narostly o 11 procent na 15,7 miliardy dánských korun (57 miliard korun), za celý loňský rok vzrostly o čtvrtinu na téměř 36 miliard dánských korun.

Dánské kostky válcují Barbie

Ve výši zisku za sebou dánské kostky nechávají i americké velikány Mattel a jeho Barbie nebo výrobce Transformers Hasbro. Podle žebříčku konzultantské firmy Brand Finance se Lego loni stalo nejsilnější značkou na světě a porazilo takové ikony jako třeba Ferrari.

Paradox úspěchu: Lego šlo v USA až moc na odbyt, musela se omezit reklama

Osmačtyřicetiletý Knudstorp přišel do Lega v roce 2001. Za sebou měl kariéru konzultanta v přední poradenské společnosti McKinsey a univerzitního výzkumného pracovníka na prestižní dánské univerzitě Aarhus. Autor knihy o Legu nazvané Brick by Brick David Robertson o něm říká, že je v jistém ohledu větší vzor pro inovace než Steve Jobs.

Lego se teď chce zaměřit i na trhy, kde jeho hračky dosud nejsou takovým hitem jako v Evropě či Spojených státech. Asijskou poptávku má pokrýt nově budovaný závod v čínské Šanghaji, firma se dívá také po Indii či Africe.

Masivně investuje i do rozšíření stávajících závodů v Mexiku, Maďarsku a Česku - loni v dubnu otevřela třetí výrobní halu ve svém závodě v Kladně, kde pracuje přes 2 500 lidí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samořídící automobil od Volva
Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

Auta, která budou sama zvládat řízení za všech okolností, jsou zřejmě otázkou několika příštích let. Do jejich vývoje už ale dnes řada firem masivně investuje...  celý článek

Belgické hranolky
Komise nám chce sebrat hranolky, zlobí se Belgičané. Smaží je nezdravě

Evropská komise chce zasáhnout do postupu při výrobě tradičních belgických hranolek. Při procesu přípravy se totiž údajně uvolňuje nebezpečná karcinogenní...  celý článek

SPIRÁLA GOLFŮ. Volkswageny řady Golf jsou umisťovány do doručovací věže v...
Dělníci ze slovenské fabriky VW stávkují. Průměrná mzda v závodě je 47 000

Odbory v bratislavské továrně automobilky Volkswagen ohlásily na úterní ráno zahájení časově neomezené stávky. Důvodem je skutečnost, že se s vedením tohoto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.