Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Doktor na telefonu má čtvrthodinovou taxu 300 korun. Poradí i v noci

  • 42
Máte zdravotní potíže, ale na cestu k lékaři není čas? Na český trh přichází nová služba lékařského poradenství po telefonu. Diskuze s lékařem však není levná, vyjde i na tři stovky za patnáctiminutovou konzultaci. Polský nápad se do Česka rozhodla přinést investičně-poradenská společnost Elem Group.

Za 299 korun za čtvrt hodiny si mohou zájemci o svých zdravotních potížích diskrétně popovídat s lékařem z webu www.mujdoktor24.cz ve kteroukoliv denní dobu. Anebo si mohou pořídit měsíční předplatné za 199 korun za měsíc na krátké konzultace, platí se pouze kartou.

S projektem přišel Lukáš Melichar, majitel investičně-poradenské společnosti Elem Group, který se zaměřuje na začínající podniky. „Z vlastní zkušenosti by se mi taková služba v minulosti hodila. A protože na trhu nebyla, chopil jsem se toho sám,“ říká Melichar.

Lukáš Melichar, zakladatel portálu mujdoktor24.cz, majitel investiční Elem Group

Původní myšlenka vznikla v Polsku, kde poradenství po telefonu provozuje firma Telemedi.co a investorem je španělská Telefónica. Od Telemedi.co také Melichar získal licenci na internetovou technologii.

Poláci mají obchodní partnery také v Británii a chystají se s projektem do dalších zemí - na webu slibují služby ve slovenštině a němčině. Podobnou službu provozuje konkurence například ve Spojených státech.

Telefonáty přes internet nejsou levné

Funguje to tak, že se zájemce na webu přihlásí, vybere si lékaře z nabídky, a požádá buď o okamžitou konzultaci, nebo si objedná telefonát na určitý čas. Jde o telefonát přes internet, ne klasické mobilní spojení. Klienti tedy potřebují počítač, tablet nebo chytrý mobil s příslušnou aplikací a připojení k internetu.

„Obvykle telefonát trvá 8 až 15 minut, je na doktorovi, aby konzultaci ukončil. Když telefonát přešvihne čtvrthíodinu o dvě tři minuty, nic se neděje, nic neplatíte,“ říká Melichar.

Firma má podle Melichara zatím v Česku nasmlouvaných 70 lékařů z různých oblastí a další hledá. „Spousta doktorů má dost nevyužitého času - lidi pracující na IČO v nemocnicích, doktorky na mateřské, čerství důchodci, kteří se ještě chtějí uplatnit na trhu,“ říká. Lékařské celebrity se prý po telefonu nabízet nechystá. Web je od listopadu v pilotním provozu a aktuálně jsou k dispozici čtyři specialisté. Ostatní chce nasazovat postupně, dle zájmu klientů.

V zemi, kde se lidé zdráhali platit 30 korun za návštěvu lékaře, je služba mířena na velmi specifický okruh pacientů. Zejména z řad byznysmenů a manažerů, kteří nemají na chození po doktorech čas a nechtějí stát fronty.

„Míříme na korporátní klienty jako je O2 nebo ČEZ, může to být součástí benefitů pro zaměstnance,“ uvažuje Melichar. Mohli by tak kdykoliv a kdekoliv mít k dispozici konzultaci například s psychologem nebo specialistou na celostní medicínu. U psychologů s ohledem na delší hovory chystá výhodnější sazbu.

Podobně by tuto službu svým platícím pacientům mohly nabízet soukromé kliniky. Pojištění odpovědnosti za případnou špatnou radu má nová služba vyřešené přes jednotlivé lékaře. Je to obdobné, jako když pacient dostane špatnou radu v kamenném zdravotnickém zařízení.

Na webu už podobné poradny existují

Dosud jsou na internetu k dispozici podobné služby, ale převážně v písemné podobě. Pacient napíše dotaz, a někdy i s několikadenním zpožděním si může na webu přečíst odpověď. Některé jsou zdarma jako například na portálu www.livedoctor.cz, doba odpovědi ani odpověď samotná ovšem garantované nejsou. Největší lékařsko-poradenský portál www.ulekare.cz vybírá za odpovědi od nuly po 89 korun podle toho, jak pacient spěchá. Poradenství přes klasické telefonní linky nabízí například služba DoktorFONE.

Melichar má se službami po telefonu zkušenosti. V minulosti například založil asistenční společnost SOS Assist, kam klienti České pojišťovny hlásili bouračky - dnes je součástí pojišťovny jako ČP Asistent.