Slavný tenista Ivan Lendl svěřil svou sbírku plakátů Alfonse Muchy novému majiteli. Poprvé ji uvidí veřejnost. (na snímku Ivan Lendl)

Slavný tenista Ivan Lendl svěřil svou sbírku plakátů Alfonse Muchy novému majiteli. Poprvé ji uvidí veřejnost. (na snímku Ivan Lendl) | foto: Roman Vondrouš, ČTK

Lendlova milionová sbírka Muchových plakátů mění majitele

  • 17
Sbírka Muchových originálních plakátů tenisty Ivana Lendla změní majitele. 116 ze 119 plakátů z let 1894 až 1935 přechází do nového Nadačního fondu Richarda Fuxy a poprvé se celá ukáže na veřejnosti. Bude od dubna do července v pražském Obecním domě.

"Máme spolu (s Ivanem Lendlem) smlouvu neveřejného obsahu. Za určitých podmínek mohu sbírkou disponovat minimálně pět let," sdělil MF DNES Richard Fuxa, pětinový majitel největší billboardové reklamní společnosti BigBoard. Kdo bude či je majitelem sbírky, na to Fuxa přímo neodpovídá. "Řeší to smlouva. Ivan Lendl nebo někdo z rodiny bude mít ve fondu roli, bude s tím pomáhat. Kontinuita tam určitě bude," dodal. Ivan Lendl na dotazy MF DNES za dva týdny nezareagoval.

O plánované výstavě plakátů čtěte více zde

Podle kurátorky jiných Muchových výstav Marty Sylvestrové z Moravské galerie v Brně se ceny Muchových originálních plakátů pohybují mezi 200 tisíci a milionem korun, na aukcích i více. "Sbírka je to ojedinělá. Jde o úplný přehled Muchových plakátových děl a přitáhne i slavné jméno sběratele," dodala. Sbírka tedy prostým odhadem může mít hodnotu jistě nad 30 milionů, ale i dvojnásobnou.

Podle kurátora Petra Macha jsou plakáty Alfonse Muchy sběratelsky unikátní pro mimořádnou kvalitu. "Jsou navíc tištěny originální grafickou technikou – litografií, kdy byl litografický kámen po vytištění nákladu zbroušen a dotisk nebyl možný. A většina plakátů byla použita k propagaci, čímž byla zpravidla i zničena. Zachovalo se tedy jen minimum," popsal.

Nadace plánuje sbírku zpeněžit, plánuje reprinty

Cílem Fuxova nadačního fondu je udržet sbírku v celku a vystavit ji. "Jde o to, aby byla sbírka premiérově vystavena v Česku a putovala po světě. To byl i Lendlův cíl. Chtěl najít někoho, kdo by se tomu věnoval a pokračoval v jeho snaze," uvedl. Výstava obvykle zvyšuje cenu uměleckého díla, musí však jít spíše o méně známé autory. Proto nejde u Muchy vyčíslit, zda se sbírka nyní zhodnotí. "Na to neexistuje žádný vzorec," podotkl šéfredaktor Art + Antiques Jan Skřivánek.

Nadace podle něj může být "daňově výhodná forma, jak o nějakou sbírku pečovat". A dá se k tomu přidat obchod. S tím také Fuxa počítá a spolupracuje s architekty a designéry ze studií Olgoj Chorchoj a Dynamo Design. "Budeme hledat příležitosti pro sbírku a obchodní aktivity. Chystáme velkoformátovou publikaci, věrné reprinty, ale i překvapení. Aby si každý něco odnesl," přiblížil Fuxa.

O sbírku už projevilo zájem Japonsko

Aniž by nadace spustila komunikační kampaň, tak z Japonska, kde je také Muzeum Alfonse Muchy ve městě Sakai u Ósaky, už projevili zájem o výstavu. Experti se shodují, že Alfons Mucha má v Japonsku tradičně řadu obdivovatelů. "Jsou jim blízké motivy přírody a krásných žen. Za 14 dní přišlo na výstavu 40 tisíc lidí, zejména žen," připomíná kurátorka Marta Sylvestrová.

Richard Fuxa je zjednodušeně řečeno velkoobchodník s velkoplošnou reklamou. Muchu v nadsázce považuje jako zakladatele svého oboru. Dříve podporoval i galerii současného umění DOX v Praze. Jeho firma vyrostla na společnostech, které byly historicky nějak spjaté s pražským lobbistou Romanem Janouškem. Do holdingu BigBoard třeba patří společnost, kterou spoluvlastnila jedna z Janouškových firem. Že by byli obchodní partneři, však Fuxa odmítá.