Simulování hmotnosti cestujících 40 tunami kolejnic během testování souprav na okruhu ve Velimi.

Simulování hmotnosti cestujících 40 tunami kolejnic během testování souprav na okruhu ve Velimi. | foto: LEO Express

Leo Express jde do rizika, bude jezdit bez záložního vlaku

  • 169
Leo Express, který v prosinci začne jezdit na železnici mezi Prahou a Ostravou, nebude mít v případě poruchy k dispozici žádné náhradní vozidlo. Každou neděli odpoledne bude totiž všech jeho pět vlaků na trati. V Česku sice neexistuje nařízení, které by zajištění záložních vozidel nařizovalo, ostatní provozovatelé však rezervní vozy mají.

Pokud se v neděli nějaká ze souprav porouchá, nebo například někoho srazí, zůstanou pravděpodobně cestující v nejbližší stanici. "Výrobce a dodavatel, firma Stadler, nám garantuje provozuschopnost," uvedl mluvčí společnosti Petr Kopáček.

Řada mimořádných událostí v dopravě ovšem nemá nic společného s technickým stavem vozidel a jejich případnou poruchou. Vozidlo může vyřadit z provozu například vandal nebo se na trati z nějakého důvodu zastaví doprava.

Leo Express zveřejnil jízdní řád, bude mít dvouhodinové intervaly

Takovéto události nejsou podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka ničím výjimečným. ČD na stejné trati využívají záložní vozidlo jen za rychlovlaky pendolino dvakrát až třikrát do měsíce.

V takovém mimořádném případě dopravce automaticky počítá s finanční náhradou pro cestující, nebo by zajistil náhradní dopravu, uvedl Kopáček.

Podrobnosti, kdo přesně by cestující odvezl, ale neuvedl. Ponechání záloh dopravce neplánuje ani do budoucna. Naopak uvažuje o možném využití pátého vlaku, který funguje od pondělí do pátku jako záloha a který by od jara mohl začít jezdit ještě na jiné trati. Podle Kopáčka přichází v úvahu zejména trať z Prahy do Chomutova.

Případné nedodržení jízdního řádu na železnici postihnutelné není, připustilo ministerstvo dopravy. Na rozdíl od zákona o silniční dopravě, kde podobné postihy zakotvené jsou, nemá Drážní úřad v zákoně o drahách nástroje, jak tuto situaci řešit, doplnil Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Je to prý dáno historickými důvody, neboť České dráhy, které v minulosti zajišťovaly velkou většinu tratí, disponovaly vždy dostatkem vozidel k zajištění náhradních vlaků. V novém zákoně, jehož věcný záměr hodlá úřad předložit vládě na jaře 2013, prý už podobná klauzule bude.

Se záložními vozidly počítají i menší dopravci. "My bychom do takového rizika nešli," říká Daniel Adamka, manažer rozvoje a železniční dopravy ve společnosti Veolia Transport, která v ČR provozuje železnici v Desné.

RegioJet má tři záložní lokomotivy, na Slovensku i soupravu

RegioJet, který jezdí na stejné trase, na kterou hodlá vstoupit i Leo Express, každý den používá šest lokomotiv. Celkem jich má devět, uvedl obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Obdobné to je i na Slovensku, kde společnost vozí cestující mezi Bratislavou a Komárnem. Tam si ponechává alespoň jednu záložní soupravu, druhá prochází pravidelnou údržbou a zbylých sedm vozí cestující, dodal.

Leo Express podnikatele Leoše Novotného plánuje zahájit provoz na trati Praha - Ostrava - Bohumín nejpozději 9. prosince, kdy by měl na tuzemské železnici platit nový jízdní řád. Zkušební provoz s cestujícími by chtěl zahájit už v průběhu listopadu. Sází zejména na nová vozidla Flirt švýcarského výrobce Stadler a vysoký standard úrovně služeb. Jízdní řád už společnost nedávno představila, ceny jízdného zveřejní na přelomu října a listopadu (více čtěte zde).

,