Pokud se v neděli nějaká ze souprav porouchá, nebo například někoho srazí, zůstanou pravděpodobně cestující v nejbližší stanici. "Výrobce a dodavatel, firma Stadler, nám garantuje provozuschopnost," uvedl mluvčí společnosti Petr Kopáček.
Řada mimořádných událostí v dopravě ovšem nemá nic společného s technickým stavem vozidel a jejich případnou poruchou. Vozidlo může vyřadit z provozu například vandal nebo se na trati z nějakého důvodu zastaví doprava.
Leo Express zveřejnil jízdní řád, bude mít dvouhodinové intervaly |
Takovéto události nejsou podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka ničím výjimečným. ČD na stejné trati využívají záložní vozidlo jen za rychlovlaky pendolino dvakrát až třikrát do měsíce.
V takovém mimořádném případě dopravce automaticky počítá s finanční náhradou pro cestující, nebo by zajistil náhradní dopravu, uvedl Kopáček.
Podrobnosti, kdo přesně by cestující odvezl, ale neuvedl. Ponechání záloh dopravce neplánuje ani do budoucna. Naopak uvažuje o možném využití pátého vlaku, který funguje od pondělí do pátku jako záloha a který by od jara mohl začít jezdit ještě na jiné trati. Podle Kopáčka přichází v úvahu zejména trať z Prahy do Chomutova.
Případné nedodržení jízdního řádu na železnici postihnutelné není, připustilo ministerstvo dopravy. Na rozdíl od zákona o silniční dopravě, kde podobné postihy zakotvené jsou, nemá Drážní úřad v zákoně o drahách nástroje, jak tuto situaci řešit, doplnil Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.
Je to prý dáno historickými důvody, neboť České dráhy, které v minulosti zajišťovaly velkou většinu tratí, disponovaly vždy dostatkem vozidel k zajištění náhradních vlaků. V novém zákoně, jehož věcný záměr hodlá úřad předložit vládě na jaře 2013, prý už podobná klauzule bude.
Se záložními vozidly počítají i menší dopravci. "My bychom do takového rizika nešli," říká Daniel Adamka, manažer rozvoje a železniční dopravy ve společnosti Veolia Transport, která v ČR provozuje železnici v Desné.
RegioJet má tři záložní lokomotivy, na Slovensku i soupravu
RegioJet, který jezdí na stejné trase, na kterou hodlá vstoupit i Leo Express, každý den používá šest lokomotiv. Celkem jich má devět, uvedl obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Obdobné to je i na Slovensku, kde společnost vozí cestující mezi Bratislavou a Komárnem. Tam si ponechává alespoň jednu záložní soupravu, druhá prochází pravidelnou údržbou a zbylých sedm vozí cestující, dodal.
Leo Express podnikatele Leoše Novotného plánuje zahájit provoz na trati Praha - Ostrava - Bohumín nejpozději 9. prosince, kdy by měl na tuzemské železnici platit nový jízdní řád. Zkušební provoz s cestujícími by chtěl zahájit už v průběhu listopadu. Sází zejména na nová vozidla Flirt švýcarského výrobce Stadler a vysoký standard úrovně služeb. Jízdní řád už společnost nedávno představila, ceny jízdného zveřejní na přelomu října a listopadu (více čtěte zde).