Švýcarská kvalita zlobí. Vyjede jen polovina vlaků Leo Express

  1:01aktualizováno  12:20
Soukromý železniční dopravce Leo Express nestihne od příští neděle vyjet na trať mezi Prahou a Ostravou v takovém rozsahu, jak si doposud představoval. Jezdit bude oproti plánu jen polovina vlaků nazvaných Švýcarská kvalita. Důvodem jsou drobné technické problémy nových souprav.

Leo Express řeší další problémy, nestihne vyjet v plném rozsahu. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Vlaky mají problémy s vytápěním, zavíráním dveří a s fungováním bezdrátového internetu. Od zahájení ostrého provozu 9. prosince proto vyjede jen osm spojů, tedy polovina z původně předpokládaného množství. 

Na tiskové konferenci majitel společnosti Leoš Novotný uvedl, že firma zatím bude využívat pouze první dvě soupravy a další bezporuchový vlak jako případnou zálohu, na zbylých bude vychytávat chyby. Všech šestnáct denních spojů chce firma uvést do provozu ještě do konce letošního roku. 

Leo Express jezdí zatím mezi Prahou a Bohumínem dvakrát denně každým směrem, od této neděle s platností nového jízdního řádu měla firma jezdit osmkrát denně. Místo osmi vlaků však vyrazí jen čtyři.

Podle informací MF DNES technické problémy s některými jednotkami Stadler Flirt nejsou zásadní, ale mohly by výrazně ovlivnit první dojmy cestujících na ostře konkurenční trase. Pro dopravce, který všechny své vlaky nazval Švýcarská kvalita, by tak i drobné technické problémy mohly znamenat velký zářez do pověsti i rozhodování zákazníků, s kým na trati pojedou.

Reakce zákazníků jsou zklamáním

Jde například o závady s topením, toaletami nebo připojením k internetu. Dosud jsou v provozu navíc jen první dvě jednotky, další tři firma ještě víceméně v ostrém provozu neozkoušela. Leo Express se proto rozhodl neriskovat a raději si ještě nové vlaky zkoušet a odložit start úplného provozu.

Jízdní řád Leo Express platný od 9. prosince 2012

Odjezdové časy z pražského hlavního nádraží:
6:29   8:29   14:09   18:29

Odjezdové časy z Bohumína:
4:22   10:15   14:15   18:15

Po zhruba třech týdnech provozu s cestujícími se ukázaly problémy na elektronických čidlech. "Docházelo k tomu, že se dveře zavřely, ale systém to vyhodnotil, jako že zavřené nejsou," uvedl provozní ředitel Leo Expressu Jan Paroubek. Dveře vlaku se proto opakovaně otevíraly a zavíraly, což způsobovalo zpoždění na zastávkách. I v případě vytápění prý selhalo čidlo, které špatně vyhodnotilo teplotu ve voze. Tepelný komfort pro cestující kvůli tomu nebyl optimální, dodal Paroubek.

Leo Express tak dosud stále nabízí v rezervačním systému jízdenky jen do následující soboty, od neděle žádné. Do prodeje by další termíny měly jít od pondělí. Reakce zákazníků na diskusních fórech a sociálních sítích nejsou zatím po zkušebním provozu příliš příznivé, často se mluví například o nedostatečném prostoru na nohy u některých sedaček, nepříliš dobře fungujícím internetovém připojení nebo nemožnosti rezervace na předvánoční termíny. Řada diskutujících pak přirovnává jednotky spíše k tramvaji.

Stížnosti na velikost prostoru pro cestující dopravce připustil. Týkají se prý ale jen části sedadel obrácených k sobě. U sedaček, kde lidé sedí za sebou jako v letadle, si prý cestující na nedostatek místa pro nohy nestěžují, dodal Paroubek.

Podle Novotného jsou sedadla obrácená čely k sobě určená především těm zákazníkům, kteří cestují ve větších skupinách a chtějí spolu během jízdy mluvit. Při rozvržení sedadel během vývoje vlaku dopravce u těchto míst očekával zájem především rodin s dětmi, u kterých není jejich větší blízkost na škodu.

Zpoždění plného provozu se firmě prodraží

Příchod třetího dopravce na lukrativní trasu však znamená další tlak na cenu i kvalitu služeb. Leo Express začíná s cenami jízdenek na 137 korunách. Firma už má prakticky všechna potřebná povolení od Drážního úřadu, aby mohla vyjet do plného provozu. Právě na nich ztroskotal první plán na vyjetí na začátek listopadu, dopravce nakonec na koleje s lidmi vyjel až o týden později, než byl původní plán (více čtěte zde).

Zpoždění náběhu plného provozu by nemělo být dlouhé, ale jen v řádu několika dní. I tak se firmě řádně prodraží: podle podmínek Správy železniční dopravní cesty musí dopravce za objednanou kapacitu na trati zaplatit, i když na ni vůbec nevyjede. Firma se navíc ochuzuje o tržby z jednoho z nejsilnějších období v roce, dopravci mají tradičně před svátky vyprodané vlaky. České dráhy i RegioJet už lístky na cesty před svátky mají v prodeji a v některých případech jsou už teď vlaky vyprodané.

15. října 2012

Autor:
  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...