Vizualizace Leo Expressu

Vizualizace Leo Expressu | foto: Leo Express

Leo Express chce i na trať do Vídně nebo Českých Budějovic

  • 186
Na trať mezi Prahou a Ostravou vyjedou nedotované vlaky Leo Express příští rok v prosinci. Majitel společnosti Leoš Novotný už ale chystá provoz i na dalších tratích: z Prahy do Českých Budějovic nebo do Ústí nad Labem či z Ostravy do Vídně. I tyto spoje mohou existovat bez státních příspěvků, tvrdí.

"Máme to propočítané, že se při udržení nízkých nákladů může taková linka uživit i bez dotací. Chceme vyvrátit mýtus, že jedinou komerční linkou u nás může být spojení mezi Prahou a Ostravou," uvedl Novotný.

Leoš Novotný mladší věří, že v konkurenci uspěje.

Přípravy jsou podle něj v pokročilém stadiu: na první dvě tratě už sehnal investory, kteří mu pomůžou financovat nákup vlaků. Právě ty teď Novotný vybírá. "Nechci tam ani jeden šroubek zbytečný, půjde o vlaky šité na míru na tyto tratě," naráží například na nepříliš využívané naklápění skříně u pendolin Českých drah. Podle něj bude i vybavení vlaků jednodušší než například na trati do Ostravy.

Dráhy i stát dlouhodobě tvrdí, že jiné spojení než mezi Ostravou a Prahou nelze v Česku provozovat bez dotací. Někdejší šéf Českých drah Emanuel Šíp se ale domnívá, že prostor na trhu i na těchto tratích je. "Je to otázka poskytnutí takového komfortu a spolehlivosti, která předčí jak nabídku Českých drah, tak autobusy a auta. Na takové tratě jsou potřeba lehká vozidla s nízkou spotřebou," míní Šíp.

Konkurovat drahám například na trati do Českých Budějovic zatím není tak těžké: dráhy tam nasazují staré vozy ze 70. a 80. let, do budoucna ale zvažují na tuto trať přesunutí pendolin. Podle Novotného je navíc cítit ze strany bank díky současnému boomu železnic velká ochota jít do takových projektů.

Leo Express se netají ani zájmem o chystané soutěže na dotované rychlíkové tratě, které mají začít na konci letošního roku. Nechce však jít do všech tratí, některé podle něj nejsou příliš atraktivní. Soutěžit odmítá i v případě, že stát nebude do tendrů požadovat nové vozy.

Zájem o nové železniční vagony se promítl i do založení nové leasingové firmy Leo Pool, která se má zaměřit na pronájem vlaků ve střední a východní Evropě. Nabízet bude vlaky Stadler a lokomotivy Voith a Bombardier. "Vidíme v tom velkou perspektivu. V porovnání se západní Evropou jsou leasingové objemy na železnici stále velmi nízké, přitom je tu potřeba řešit obnovu vozového parku," vysvětluje Novotný.

Víc místa než v pendolinu

Vlaky na trasu Praha - Ostrava pro Leo Express vyrábí švýcarská společnost Stadler, první souprava je už svařená, celý vlak představí firma příští rok na veletrhu Innotrans. Firma už dokončila návrhy na interiér vlaku, které má MF DNES k dispozici. Jednotky Flirt budou rozděleny do tří tříd: šest míst v nejluxusnější premium, kde bude zhruba dvojnásobná cena nejlevnější ekonomické třídy. Ta bude tvořit ve vlaku většinu s 212 sedačkami. Dvacet míst bude v byznys třídě.

Leo Express si vybral za výrobce sedadel společnost Borcad z Fryčovic na Frýdecko-Místecku, která pro něj vyvinula úplně nové sedačky. "Budeme mít ve všech třídách více místa než v pendolinu," chlubí se Novotný.

O cestující se budou starat dvě stevardky, vlaky budou mít připojení k internetu. V ceně lístku ho ale budou mít zřejmě jen lidé v dražších třídách, v ekonomické bude nejspíše za poplatek. Podobné to bude s občerstvením. "Vnímáme, že jsme na trhu hodně citlivém na cenu," dodal Novotný. Firma zatím nechce říct, kolik lístky budou stát. "Nebudeme dražší než konkurence," tvrdí Novotný.