Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leo Express žaluje Dráhy o 380 milionů. Tvrdí, že jezdily příliš levně

  9:18aktualizováno  9:18
Soukromý železniční dopravce Leo Express podává žalobu na státní České dráhy o 380 milionů korun kvůli cenové válce mezi Prahou a Ostravou. Leo Express loni prodělal na této trase 159 milionů korun. Škoda mu údajně vznikla tím, že dráhy nasadily podnákladové ceny.

Leo Express loni prodělal 159 milionů, ale majitel dopravní firmy Novotný o firmě hovoří v superlativech. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Leo Express však ještě chce státnímu dopravci nabídnout smírné řešení.

Leo Express vychází z posudku, který mu zpracovala firma B.S.O. Podle majitele dopravní firmy Leoše Novotného jde o peníze, o které přišli na tržbách za loňský rok. Stejný posudek má i Evropská komise, kam se Leo Express obrátil.

"Kdyby jezdily ČD alespoň za náklady, tak máme o 380 milionů vyšší tržby," řekl Novotný. Současně však uvedl, že nevylučuje možné smírné řešení s drahami, konkrétní být nechtěl.

Vysoudit 380 milionů korun by pro Leo Express znamenalo zásadní obrat v hospodaření – firma loni podle výroční zprávy utržila 193 milionů korun a prodělala v přepočtu 200 korun na každé prodané jízdence.

I tak ve výroční zprávě srší optimismem. "Suverénně jsme se usadili na trhu během prvního roku existence, a to v konkurenci zavedených hráčů s historií několika desítek až sta let, s čímž se může pochlubit jen málokterá společnost," napsal do výroční zprávy Novotný, který od příštího roku plánuje přesunout část vlaků na Slovensko.

Přišla konkurence a jízdenky zlevnily o polovinu

Novotný tento týden jednal i s ministrem dopravy Antonínem Prachařem (ANO). "Řekl jsem mu, ať se s tím obrátí na soud. Pokud by dráhy spor prohrály, pak by měly škodu vymáhat na bývalém managementu," řekl Prachař.

Dráhy dlouhodobě tvrdí, že si jakéhokoliv porušení zákona na této trase nejsou vědomy. Po nástupu konkurence ceny běžných jízdenek klesly mezi Prahou a Ostravou až o polovinu. "České dráhy jednaly a jednají v souladu s právním řádem a jsou připraveny to doložit," řekl mluvčí drah Radek Joklík. Spor už několik let řeší i antimonopolní úřad, kam se nejprve obrátil RegioJet.

Firma Radima Jančury žalobu chystá také, mluví o ní několik měsíců. Podle Jančury by měla být podána zhruba během měsíce. "Zákon jasně říká, že dominantní hráč nesmí být podnákladový, protože pak blokuje vstup ostatním soutěžitelům. Dráhy však pod náklady šly," řekl Jančura.

Do Leo může vstoupit nový investor

Leo Express také hovoří o možném vstupu nového investora do firmy. Zatím s ním majitel vyjednává, píší Hospodářské noviny. Investor by měl za 16 procent firmy zaplatit přes 400 milionů korun, zájem má prý až o třetinový podíl. Další akcie by ho ale vyšly dráž. Jednání totiž probíhají i s dalšími investory. Identitu nového investora Novotný zatím tají, peníze by měl vložit ještě letos.

Svůj podíl chce navýšit i současný minoritní akcionář Jakub Havrlant, a to z 1,5 procenta na nejméně trojnásobek. Trní hodnota firmy by podle přislíbených investic dosáhla tří miliard korun, účetní hodnota firmy je přitom záporná.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.