Takto vypadal billboard poblíž pražského Hlavního nádraží letos v lednu. V...

Takto vypadal billboard poblíž pražského Hlavního nádraží letos v lednu. V dubnu už tam bylo prázdno. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Leo Express si stěžuje na České dráhy. Kvůli přelepenému billboardu

  • 84
Přes čtyři měsíce lákal Leo Express na billboardu u pražského hlavního nádraží cestující na své služby. Minulý týden ale majitel reklamní plochy nečekaně plakát bez jakéhokoliv varování odstranil. Reklamu stáhla společnost Railreklam patřící Českým drahám, se kterými vede Leo Express soudní spor.

„Je to pro nás ukázka, jak České dráhy zneužívají své dominantní postavení,“ říká mluvčí Leo Expressu Petra Valentová. Firma se s Českými drahami soudí kvůli náhradě škody za údajně podnákladové ceny na trase mezi Prahou a Ostravou.

Dráhy odmítají, že by odstranění reklamy požadovaly. „České dráhy do smluvního vztahu mezi Leo Expressem a Railreklamem nezasahovaly. Žádný příkaz k sundání reklamy Leo Expressu jsme nedali,“ tvrdí mluvčí Petr Šťáhlavský.

Redakce iDNES.cz má však k dispozici kopii dopisů mezi mediální agenturou a Railreklam, ve kterých se píše, že k odstranění musí dojít na základě pokynu Českých drah. A to i přesto, že na reklamu měl Leo Express řádnou smlouvu a čtyři měsíce na ploše inzeroval. Firma navíc billboard odstranila okamžitě, bez ohledu na výpovědní lhůtu.

Railreklam: Reklama tam vůbec neměla být

České dráhy ve firmě Railreklam vlastní 51procentní podíl. Společnost se zabývá hlavně pronájmem reklamních prostor na nádražích či v jejich okolí. Jednatel firmy Alexander Křížek potvrdil, že k přelepu skutečně došlo. Podle něj šlo totiž o chybu, že vůbec takovou plochu Leo Express nabídli.

Billboard stojí na pozemku Českých drah a smlouva mezi dopravcem a Railreklam údakně specifikuje, že v takovém případě na nich nesmí inzerovat konkurence ČD. „Předmětná reklama byla odstraněna po kontrole majitelů nemovitostí souvisejících s přípravou převodu majetku z ČD na SŽDC,“ vysvětlil Křížek. 

Prázdný billboard poblíž Hlavního nádraží v Praze, ze kterého zmizela reklama společnosti Leo Express.

„To je naše interní chyba, kterou jsme přiznali. Leo Expressu jsme nabídli vhodné kompenzace, se kterými souhlasili,“ dodal Křížek. To, že v mailu zaměstnankyně Railreklamu napsala, že jde o pokyn Českých drah, považuje „za komunikační neobratnost v interní emailové komunikaci obchodníka s klienty, ve které nebývá běžné chytat se za každé slovo“. 

Leo Express zažaloval loni České dráhy o 419 milionů korun za ztráty, které mu mělo způsobit zlevnění jízdenek státního dopravce po nástupu konkurence mezi Prahou a Ostravou. Současně si na postup Českých drah a jejich údajné zneužití dominantního postavení stěžuje i u antimonopolního úřadu.

Firma chce incident s billboardem přiložit k materiálům pro soud jako důkaz, že České dráhy zneužívají dominantní postavení. „Současně žádáme po společnosti České dráhy omluvu a vrácení reklamy na své místo,“ dodala Valentová.