Vizualizace soupravy vlaku Leo Express, s kterým chce jezdit mezi Prahou a...

Vizualizace soupravy vlaku Leo Express, s kterým chce jezdit mezi Prahou a Mnichovem a Prahou a Chebem. | foto: Leo Express

Leo Express chce expresy do Mnichova, které stát plánuje objednat u ČD

  • 68
Soukromý dopravce Leo Express zkouší překazit další byznys ministerstva dopravy a Českých drah, k jehož uzavření se schyluje bez jakékoliv soutěže.

Leo Express poslal ministerstvu nabídku, podle které by od prosince pro ministerstvo dopravy provozoval chystané expresní vlaky z Prahy do Mnichova a do Chebu. Ministerstvo na trase z Prahy na západ chystá změnu provozního konceptu, která počítá s novými expresy, které například zastaví cestou z hlavního města nejdříve v Plzni a pak pojedou do Mnichova nebo Chebu.

Za každý kilometr expresů chce 94,40 Kč. „Úspora podle nabídky je oproti současné výši státního příspěvku na provoz rychlíků téměř 100 milionů korun ročně,“ tvrdí Leo Express v tiskové zprávě. Stejnou metodou se firma chtěla dostat letos k provozu rychlíků mezi Plzní a Mostem, kde ministerstvo nakonec uzavřelo smlouvu s GW Train Regio. Nabídku tehdy stát nepřevzal, neotevřel a odeslal zpět.

Firma tvrdí, že už jednala se zástupci Bavorska a Länderbahn (dosavadní provozovatel vlaků na bavorské straně) a je připravena nasadit rekonstruovaná moderní vozidla s rychlostí 160 km/h s klimatizací, připojením k internetu, občerstvením, zásuvkami nebo možností přepravy kol či zapůjčením koloběžek či e-kol přímo na palubě. O jaké vozy se bude jednat a jak je má zajištěné, firma neuvedla: ve vizualizaci firma ukázala lokomotivu Siemens Vectron, na část úseku ale potřebuje dieselovou lokomotivu.

S novou expresní vrstvou počítá materiál ministerstva dopravy, který prošel zatím meziresortním připomínkovým řízením. Podobně jako u nově zavedených jižních expresů z Prahy do Českých Budějovic je chce stát zadat napřímo Českým drahám.

„Pokud existuje více zájemců o provoz takové služby, mělo by ministerstvo dopravy podle národní i evropské legislativy vyhlásit soutěž,“ tvrdí šéf Leo Express Peter Köhler. Ministerstvo ale současně může využít stávající smlouvu s možností meziročně změnit objem objednávaných výkonů o pět procent.

Vlaky do Mnichova dosud nejsou konkurenceschopné dobou jízdy, příliš se to nezmění ani stávajícími plány na modernizaci spojení z Plzně do Bavorska. O devět minut by se měla zkrátit doba jízdy z Prahy do Plzně otevřením tunelu v Ejpovicích.