Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leo Express zmenšil ztrátu, klesly mu ale tržby a narostly dluhy

  15:10aktualizováno  15:10
Soukromý železniční dopravce Leo Express loni poprvé otočil svůj provoz do zisku, ale jen pokud do výsledků nezapočítá odpisy a úroky z úvěru. Jinak zůstává ve ztrátě. Ta se ale oproti roku 2013 snížila. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou v pátek soukromý dopravce zveřejnil.

(ilustrační snímek) | foto: Leo ExpressiDNES.cz

Leo Express loni prodělal 136 milionů korun oproti 159 milionů v roce 2013. Firmě loni sice přibylo 11 procent cestujících a jejich počet stoupl na 890 tisíc, tržby z osobní dopravy přesto klesly nepatrně na 156,9 milionů korun.

 Výrazně klesly příjmy z prodeje občerstvení na palubě. Firma to vysvětluje tím, že catering převedla na jinou firmu a uvedené tržby jsou v podstatě zisk. Naopak Leo Expess více získal od státu na kompenzacích za povinně nařízené slevy, hlavně za studenty. 

Leo Express si stěžuje na České dráhy. Kvůli přelepenému billboardu

Více cestujících a nižší tržby ukazují další pokračování cenové války na trase mezi Prahou a Ostravou, tu ale Leo Express sám rozjíždí dál snížením některých cen pod sto korun. Leo Express se proto chce zaměřit na expanzi do zahraničí či mimo trasu Praha - Ostrava.

Podle výroční zprávy ukazatel EBITDA (zisk bez odpisů, úroků a daní) dosáhl 8,8 milionů korun oproti ztrátě 15,6 milionů korun. Firma loni bojovala s následky jí nezaviněné srážky s osobním autem na přejezdu, kvůli které byla sedm týdnů bez jedné ze svých souprav. „Pětinu naší kapacity jsme neprovozovali téměř dva měsíce. Když se započítá i úhrada od pojišťovny, tržby rostly o pět procent,“ dodal jeden z akcionářů firmy Peter Köhler.  

Novotný kritizuje dotování vlaků

Firma zlepšení vysvětluje hlavně snížením nákladů, například na mzdových nákladech. Chlubí se tím, že jeden vlakokilometr stojí nákladově 90 korun, zatímco podle jejího tvrzení je to u pendolina přes 300 korun.

Ve výroční zprávě se majitel a šéf Leo Express Leoš Novotný obouvá tvrdě i do stávajícího systému, jakým se v Česku objednávají a dotují vlaky. „Státní dráhy provozují vlaky na tratích, kde je vlastně nikdo nepotřebuje,“ napsal Novotný do výroční zprávy.

Podle něj by měla být veřejná doprava řízena jako byznys. „Dokazujeme, že i nedotovaná železnice může být zisková. Pokud České dráhy začnou jezdit za své náklady a stát přestane dotovat ztráty státních drah na linkách, kde lze dosahovat zisku, budeme rádi v Česku spouštět každý rok novou linku s moderními vlaky,“ dodal.

Akcionáři musí půjčovat další peníze

Jeho firma Aakon Capital musí do Leo Express ale pumpovat další peníze. Loni ji půjčila čtyřikrát. „Skupina je závislá na finanční podpoře akcionářů,“ uvádí výroční zpráva.

Závazky Leo Express loni přesáhly miliardu (1,171 miliardy), stouply zejména krátkodobé závazky. Naopak o sto milionů se snížil objem bankovních dlouhodobých úvěrů. „Navýšilo se akcionářské financování. To dokazuje, že akcionáři Leo Express podporují a věří mu, a tudíž nemají problém navyšovat zdroje,“ dodala mluvčí firmy Petra Valentová.

Firmu ovládá přes holandskou společnost Leoš Novotný, minoritní podíl v řádu procent mají ve firmě Rockaway Rail Jakuba Havrlanta a Peter Köhler. Za hlavní úvěr od Credit Suisse ručí Leoš Novotný starší, někdejší majitel Hamé. Nově také firma podepsala smlouvu na provozní financování od Raiffeisen bank.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.