Zpráva ještě nebyla zveřejněna, ale jejíž závěry se dostaly na veřejnost. Informoval o tom deník E15, který se odvolává na portál Air Traffic Management.
Incidenty, během kterých byly přetíženy letové odpovídače na palubách letadel, takže stroje následkem toho zmizely z obrazovek dispečerů, se odehrály loni 5. a 10. června (více čtěte zde).
Nejdříve se mělo za to, že problém souvisí s vojenským cvičením, což ale EASA nepotvrdila. Místo toho uvedla, že zdroj záření, který přetížil odpovídače, byl lokalizován někde v oblasti 111 kilometrů východně od Prahy. Vzdálenosti odpovídají Pardubice, kde na výrobu v bývalé Tesle navázaly hned čtyři společnosti. Největším výrobcem pasivních radiolokátorů je tamní ERA.
„Na základě vyšetřování EASA jsme došli k tomu, že jistý civilní výrobce prováděl testy, které vyvolaly rušení napříč regionem,“ citoval Air Traffic Management ředitele EASA Patricka Kye. Jméno výrobce nicméně nesdělil.
Mluvčí ERA Lenka Stejskalová Reichová řekla, že podnik v souvislosti s vyšetřováním kontaktovaly příslušné instituce. Firma jim poskytla všechny relevantní údaje, jejich přesný obsah je však neveřejný. „Společnost se proto k této problematice nemůže bez souhlasu vyšetřujících orgánů vyjadřovat,“ uvedla mluvčí.
Změť radarů
„Zjistili jsme, že střední Evropa je naprostou změtí radarů. Jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory, i když jsou ve skutečnosti potřeba dva či tři. To musí přestat,“ dodal.
Kvůli incidentům kontrolní střediska přistoupila ve spolupráci s evropskou organizací pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol na mimořádná opatření, která v úhrnu vyústila v 6 000 minut zpoždění. „Ve střední Evropě jsme v podstatě na hranicích možností systémů,“ uvedl Patrick Ky s tím, že EASA vypracovala řadu doporučení, která zahrnují i vypnutí některých radarů.