radar - ilustrační foto

radar - ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Letadla v Evropě mizela z radarů, mohl za to zřejmě test českého výrobce

  • 83
Loňské problémy s mizením letadel z radarů letových kontrolních středisek v Praze, Vídni, Bratislavě, Karlsruhe a Mnichově podle všeho souvisely s testy nejmenovaného českého výrobce radiolokátorů. Vyplývá to z konečné zprávy Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Zpráva ještě nebyla zveřejněna, ale jejíž závěry se dostaly na veřejnost. Informoval o tom deník E15, který se odvolává na portál Air Traffic Management.

Incidenty, během kterých byly přetíženy letové odpovídače na palubách letadel, takže stroje následkem toho zmizely z obrazovek dispečerů, se odehrály loni 5. a 10. června (více čtěte zde).

Nejdříve se mělo za to, že problém souvisí s vojenským cvičením, což ale EASA nepotvrdila. Místo toho uvedla, že zdroj záření, který přetížil odpovídače, byl lokalizován někde v oblasti 111 kilometrů východně od Prahy. Vzdálenosti odpovídají Pardubice, kde na výrobu v bývalé Tesle navázaly hned čtyři společnosti. Největším výrobcem pasivních radiolokátorů je tamní ERA.

„Na základě vyšetřování EASA jsme došli k tomu, že jistý civilní výrobce prováděl testy, které vyvolaly rušení napříč regionem,“ citoval Air Traffic Management ředitele EASA Patricka Kye. Jméno výrobce nicméně nesdělil.

Mluvčí ERA Lenka Stejskalová Reichová řekla, že podnik v souvislosti s vyšetřováním kontaktovaly příslušné instituce. Firma jim poskytla všechny relevantní údaje, jejich přesný obsah je však neveřejný. „Společnost se proto k této problematice nemůže bez souhlasu vyšetřujících orgánů vyjadřovat,“ uvedla mluvčí.

Změť radarů

„Zjistili jsme, že střední Evropa je naprostou změtí radarů. Jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory, i když jsou ve skutečnosti potřeba dva či tři. To musí přestat,“ dodal.

Kvůli incidentům kontrolní střediska přistoupila ve spolupráci s evropskou organizací pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol na mimořádná opatření, která v úhrnu vyústila v 6 000 minut zpoždění. „Ve střední Evropě jsme v podstatě na hranicích možností systémů,“ uvedl Patrick Ky s tím, že EASA vypracovala řadu doporučení, která zahrnují i vypnutí některých radarů.

,