Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Aerolinky se Ukrajiny bály už dříve. Hledají nové trasy, zdražovat nechtějí

  • 35
Aerolinky hledají nové trasy, po kterých by mohly létat ze západní Evropy do Asie. Ukrajině, kde byl ve čtvrtek sestřelen civilní boeing, se vyhnou „severní“ nebo „jižní“ cestou. Lety budou nepatrně delší, prodražit by se však neměly. Naopak není vyloučeno, že se letadla na své vzdušné dálnice nedostanou včas.

Žádné aerolinky, alespoň ty evropské a americké, nepočítají ve svých letových plánech s trasami přes Ukrajinu. Teoreticky jim to sice nikdo nezakázal, takový hazard si však nikdo nedovolí. Z hojně využívané letecké dálnice přes střed Evropy včetně Česka se ale musí přesunout jinam.

Pro cesty do Asie připadá v úvahu severní cesta přes Německo, Polsko, Bělorusko a Rusko, nebo jižní přes Německo a Rakousko k Černému moři. Je možné, že velký zájem dopravců tyto alternativní trasy „zahltí“. Letadla by tak v některých případech mohla čekat ve frontě na zemi.

„Čistě teoreticky se to může stát, nicméně lety, které jsme odklonili na alternativní trasy, operujeme v noci. Většina letů odlétá mezi 22 hodinou a půlnocí a vrací se ráno mezi 5 a 6 hodinou, takže nelétáme ve špičce,“ říká mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík.

Zpoždění ale nemusejí nastat pouze na těchto dvou alternativních trasách, myslí si letový dispečer, který si nepřál zveřejnit své jméno. „Ve výsledku mohou zpoždění nastat i jinde v Evropě. Klidně se může stát, že přes Polsko bude létat méně letadel a přes Rakousko více,“ řekl. Jak bude situace vypadat, se podle něj však nyní dá jen těžko odhadnout. Hlavní slovo bude mít úřad pro civilní letectví Eurocontrol.

Z následující grafiky, zpracované na základě radarového monitoringu letů v uplynulých dnech, vyplývá, že mnohé aerolinky se území Ukrajiny vyhýbaly již před pádem malajsijského boeingu i za cenu výrazně delší trasy. Patrné je to zejména u dálkových letů Air France či British Airways. Naopak asijské aerolinky či německá Lufthansa volily nejkratší cestu přímo přes Donbas. 

MAPA: Kudy se létá do jihovýchodní Asie

ČSA, které vypravují do Asie dvacet letů týdně, od čtvrteční tragédie volí spíš severní cestu přes Polsko, kam odklonila například let do Rostova na Donu. Alternativní cesta do tohoto jihoruského města byla o 500 kilometrů delší, než „střední“ L980 přes Ukrajinu.

Ekonomicky výhodnější pro ČSA je severní trasa. „Prodloužení letu mohou nastat o minuty. Dopad na spotřebu paliva ale není tak zásadní. Nepřipadá vůbec v úvahu zvyšování cen letenek kvůli neštěstí na Ukrajině. To by byl podraz na cestující,“ odmítl Šabík spekulace o možném zdražování kvůli delší letové dráze. Kromě vzdálenosti má totiž často větší vliv na cenu počasí a letová hladina. Aerolinky se také někdy v případě horšího počasí snaží vyjednat jinou trasu.

Určité zpoždění teoreticky mohou vyvolat i politicko-geografické faktory. Například přes země Evropské unie není třeba žádat o povolení k přeletům, což ale neplatí například o Bělorusku nebo Turecku.