Občerstvení v letadle. Ilustrační foto

Občerstvení v letadle. Ilustrační foto

Letadlem na dovolenou, ale bez jídla zdarma. Změna zaskočila cestující

  • 1689
Dlouhá léta byli klienti českých cestovek zvyklí na to, že při svém letu na dovolenou k moři i na cestě zpět dostanou občerstvení v podobě nápoje a jídla. Letošní sezona začíná pro řadu lidí nepříjemným překvapením: časy bezplatného občerstvení totiž skončily.

Bez jakéhokoliv varování letecká společnost Travel Service výrazně omezila své bezplatné služby na palubě. Klienti si teď kvůli tomu stěžují hlavně u cestovek. Ty jsou naštvané na samotného dopravce, který má v Česku prakticky monopol.

„Koupili jsme si zájezd all inclusive a najednou jsme se před odjezdem dozvěděli, že bezplatně obdržíme na palubě jen rohlík a kelímek vody. To je pro nás nepřijatelné, vůbec nás o tom při nákupu zájezdu neinformovali,“ říká Vlasta Vašková, která se s rodinou vypravila letos do Turecka. Od cestovky chce zajištění občerstvení i na let, nebo kompenzace.

Travel Service zpoplatnil alkohol na palubě, místo řízků nasadí bagety

Travel Service krok vysvětluje jako obchodní rozhodnutí. „Je to trend v letecké dopravě,“ říká mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Firma rozdělila linky do tří kategorií, na části z nich nenabízí zdarma už vůbec nic, na části jen vodu a bagetu a na části plný servis. Klíč k rozdělení linek je přitom nejasný a neplatí, že čím delší let, tím větší šance na občerstvení.

Změna na poslední chvíli rozzlobila především cestovní kanceláře. Některé cestovky začaly dokonce dopravci hrozit i soudem. „Nechali jsme pro členy zpracovat právní stanovisko k těmto změnám, k jejich využití při komunikaci s Travel Service. Podle smluvní advokátní kanceláře nemá Travel Service právo v průběhu trvání smlouvy jednostranně zrušit občerstvení,“ řekla tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková.

Voda za padesát, malé pivo za 70 Kč

Lidé si mohou na palubě občerstvení koupit, ale ceny nejsou nejnižší. Například půl litru vody vyjde na padesát korun, třetinka piva na sedmdesát korun, sto gramů chipsů na stokorunu.

Omezování občerstvení je trendem v celé letecké dopravě na kratší vzdálenosti, dopravci se snaží ušetřit, případně vydělat na přirážce za prodej. „Evidujeme na téma změny struktury palubních služeb pouze několik připomínek, je to v řádu jednotek. Občerstvení na palubách našich letadel poskytujeme zcela v souladu s evropskými standardy v letecké dopravě, od kterých se naše společnost nikterak neodchyluje,“ dodala Dufková.

Omezování se přitom v Evropě netýká jen charterových letů, ale i pravidelných linek u klasických zavedených dopravců.

Stížnosti cestujících však dopadají nejdřív na cestovky. „Jednání aerolinky nás velmi poškozuje,“ říká obchodní ředitelka Blue Style Lenka Berberi. Cestovky se o změně dozvěděly až pět dní poté, co dopravce podmínky změnil. „Byla to změna během sezony a my jsme ani nemohli předem informovat klienty,“ říká Jan Osúch, mluvčí CK Fischer.

Podle něj zatím přišlo zhruba třicet připomínek. „Rozsah a typ stravování na palubě nejsou součástí smlouvy o zájezdu. A nejsou ani službou, kterou by poskytovala nebo avizovala naše společnost,“ dodal Osúch. Občerstvení v charterových letadlech turisté platí zvlášť. Změnu těžce nesou, cestovky se zlobí na dopravce a hrozí mu soudem.


Témata: Jan Osúch