Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pád letadla může v Lufthanse ohrozit budování nové nízkonákladovky

  9:00aktualizováno  9:00
Pád letadla může zkomplikovat plány Lufthansy na budování nové nízkonákladové společnosti Eurowings. Ta sice počítá s novými stroji, odbory ale upozorňovaly, že ještě větší úspory mohou být na úkor bezpečnosti. Vedení i zaměstnance čekají tvrdé střety, píše agentura DPA.

Lufthansa čeká komplikace kvůli pádu letadla. | foto: Reuters

Mluvčí odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit (VC) Jörg Handwerg sice v úterý ujistil, že odbory teď neuvažují o další vlně stávek u Lufthansy, ve skutečnosti se ale koncern po nejhorším leteckém neštěstí ve svých dějinách musí vypořádat s naléhavými bezpečnostními otázkami, které se dotýkají i hlubší podstaty sporů mezi zástupci zaměstnanců a vedením koncernu.

„Our way forward“ (Naše cesta kupředu) je název programu šéfa Lufthansy Carstena Spohra, který je ve funkci zhruba rok. Plán předpokládá vedle případného zeštíhlení prémiového mateřského přepravce Lufthansa především rozšíření nízkonákladové nabídky nové divize Eurowings, jejíž podstatnou součástí se má stát společnost Germanwings. Právě její airbus se 150 lidmi na palubě se v úterý dopoledne zřítil na jihu Francie. Takovému vývoji se odbory pilotů vehementně brání. (více o havárii čtěte zde)

Ke strategii Eurowings patří levnější palubní personál i omezení služeb na zemi, počínaje odbavením a konče čekáním na let. Na své cestě do budoucnosti už Lufthansa na menších německých letištích zrušila svá střediska.

Na letišti v Hamburku společnost Germanwings svěřila údržbu kvůli omezování nákladů firmě Bostonair. Existuje obava, že pokračování v takové cestě by nakonec mohlo být i na úkor bezpečnosti.

Na základě dosavadních informací o zkáze letu 4U9525 usuzuje letecký expert Gerald Wissel, že příčinou neštěstí byla s největší pravděpodobností technická závada.

Podle Germanwings poslední rutinní kontrolu na stroji starém 24 let provedli v Düsseldorfu technici Lufthansy. Podle Wissela ale není jisté, zda tomu tak bylo i v případě pravidelné důkladné kontroly, která byla provedena naposledy v roce 2013.

Nová nízkonákladovka chce nové stroje

Proti Spohrovu plánu však nelze uvést jako argument stáří letadla. Naopak šéf Lufthansy úsporná opatření vždy zdůvodňoval tím, že chce mít k dispozici dostatek kapitálu na pořízení nových letounů a vybavení. Koncern si do roku 2025 objednal 272 nových letounů za 38 miliard eur (přes bilion korun).

Bezpečnost a nízké ceny letenek přitom také nemusí být ve vzájemném rozporu. Irský nízkonákladový dopravce Ryanair neměl za téměř 30 let své existence žádné větší incidenty a žádný z jeho zhruba 750 milionů zákazníků nebyl vážněji zraněn, tvrdí šéf vysoce ziskové firmy Michael O’Leary. Flotila Ryanairu nedosahuje ani poloviny průměrného stáří flotily Lufthansy.

Vyhození piloti Ryanairu i odbory a konkurenti v minulosti často zpochybňovali bezpečnost irské společnosti. Na australském srovnávacím serveru Airline Ratings.com tak má Ryanair v hodnocení interní bezpečnostní kultury pouze pět hvězdiček ze sedmi možných, stejně jako jeho hlavní konkurenti Easyjet, Monarch nebo Jet2.com. Germanwings mají dosud šest a samotná Lufthansa plný počet.

Pověst Lufthansy v této oblasti je podle leteckého experta Heinricha Grossbongardta dostatečně silná, aby krizi důvěry přestála podobně jako v minulosti například Air France.

Autoři: ,


Témata: Lufthansa




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.