Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Létání bylo nejbezpečnější v historii, i když mrtvých přibylo

  5:00aktualizováno  5:00
Letecká doprava zaznamenala loni dva extrémy. Kvůli tragickým nehodám při nich zemřelo nejvíce lidí za posledních deset let, současně byla ale statisticky letadla nejbezpečnějším dopravním prostředkem v historii.

Nejbezpečnější aerolinkou zůstal i loni v žebříčku serveru Airlinerating.com australský Qantas. | foto: www.qantas.com.au/

Vyplývá to ze statistik serveru Aviation Safety Network i dalších organizacích sledujících leteckou bezpečnost. Podle nich loni na běžných leteckých linkách nebo v letadlech pro více než 14 lidí zemřelo při nehodách 986 lidí. V tomto čísle je zahrnuto i pohřešovaných 239 cestujících z letadla Malaysia Airlines, které zmizelo v březnu a dosud se nenašlo.

Podle údajů ženevského archivu leteckých neštěstí, který zahrnuje i nehody malých letadel a vojenských letounů, loni zemřelo 1 320 pasažérů, což je nejhorší výsledek od roku 2005.

Počet leteckých nehod, při kterých zahynuli cestující v civilních letadlech, loni klesl na 19. To je nejméně v celé historii moderního létání.

Celkový počet smrtelných nehod dosáhl loni 21 případů, což je o 8 méně, než o rok před tím. Deset případů z tohoto počtu byly nákladní lety. Ke snížení počtu nehod došlo i přesto, že letecká doprava zaznamenala loni růst a celkově bylo vypraveno více letů, než v roce 2013. Letecké společnosti loni přepravily rekordních 3,3 miliardy cestujících na 27 milionech letů. 

„Od roku 1997 počet leteckých nehod vykazuje trvalý pokles, především díky velkému úsilí o bezpečnost leteckými organizacemi a sdruženími i samotnými aerolinkami,“ řekl šéf Aviation Safety Network Harro Ranter. 

Největší pravděpodobnost tragické nehody u letadel je stále v Africe: 43 % všech nehod se smrtelnými následky se stalo právě tam, i když na Afriku připadají jen tři procenta všech letů. 

Přesto je loňský rok považovaný částečně za zlomový: letecké nehody s tragickými následky byly dosud převážně v zemích s nepříliš dobrou pověstí v bezpečnosti létání, nově se tři nejtragičtější případy týkají dopravců považovaných dosud za bezproblémové. Zejména případy Malaysia Airlines mohou nakonec vyústit ve změny postupů při sledování letů i pravidel pro přelétávání oblastí s válečnými konflikty. 

Nejbezpečnější aerolinkou zůstal i loni v žebříčku serveru Airlinerating.com australský Qantas. Nejvyšší, sedmihvězdičkové hodnocení, si udržely i České aerolinie. Travel Service, který je v Česku už největším dopravcem, je v žebříčku pod svoji obchodní značkou SmartWings s pěti hvězdičkami. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Airbus A380 Lufthansa
Lufthansa přesouvá největší letadla, hádá se o poplatky ve Frankfurtu

Napětí mezi největším německým dopravcem a letištěm ve Frankfurtu roste. Lufthansa se kvůli vysokým poplatkům na své hlavní základně rozhodla přesunout část...  celý článek

Ilustrační foto
Další dovolenkový rozchod za stamiliony: Invii utekl Exim Tours

Největší on-line prodejce dovolených Invia přichází o dalšího velkého partnera. Odešly od ní dvě největší tuzemské cestovní kanceláře. Po CK Fischer vypověděla...  celý článek

ČD Cargo do své flotily zařadí lokomotivy Vectron od Siemensu.
České dráhy zkouší Vectrony, o víkendu potáhnou první rychlíky

Poprvé v historii potáhnou o víkendu vlaky Českých drah lokomotivy Siemens Vectron. České dráhy začaly školit strojvedoucí na jejich obsluhu a vydají se s nimi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.