Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Létání bylo nejbezpečnější v historii, i když mrtvých přibylo

  5:00aktualizováno  5:00
Letecká doprava zaznamenala loni dva extrémy. Kvůli tragickým nehodám při nich zemřelo nejvíce lidí za posledních deset let, současně byla ale statisticky letadla nejbezpečnějším dopravním prostředkem v historii.

Nejbezpečnější aerolinkou zůstal i loni v žebříčku serveru Airlinerating.com australský Qantas. | foto: www.qantas.com.au/

Vyplývá to ze statistik serveru Aviation Safety Network i dalších organizacích sledujících leteckou bezpečnost. Podle nich loni na běžných leteckých linkách nebo v letadlech pro více než 14 lidí zemřelo při nehodách 986 lidí. V tomto čísle je zahrnuto i pohřešovaných 239 cestujících z letadla Malaysia Airlines, které zmizelo v březnu a dosud se nenašlo.

Podle údajů ženevského archivu leteckých neštěstí, který zahrnuje i nehody malých letadel a vojenských letounů, loni zemřelo 1 320 pasažérů, což je nejhorší výsledek od roku 2005.

Počet leteckých nehod, při kterých zahynuli cestující v civilních letadlech, loni klesl na 19. To je nejméně v celé historii moderního létání.

Celkový počet smrtelných nehod dosáhl loni 21 případů, což je o 8 méně, než o rok před tím. Deset případů z tohoto počtu byly nákladní lety. Ke snížení počtu nehod došlo i přesto, že letecká doprava zaznamenala loni růst a celkově bylo vypraveno více letů, než v roce 2013. Letecké společnosti loni přepravily rekordních 3,3 miliardy cestujících na 27 milionech letů. 

„Od roku 1997 počet leteckých nehod vykazuje trvalý pokles, především díky velkému úsilí o bezpečnost leteckými organizacemi a sdruženími i samotnými aerolinkami,“ řekl šéf Aviation Safety Network Harro Ranter. 

Největší pravděpodobnost tragické nehody u letadel je stále v Africe: 43 % všech nehod se smrtelnými následky se stalo právě tam, i když na Afriku připadají jen tři procenta všech letů. 

Přesto je loňský rok považovaný částečně za zlomový: letecké nehody s tragickými následky byly dosud převážně v zemích s nepříliš dobrou pověstí v bezpečnosti létání, nově se tři nejtragičtější případy týkají dopravců považovaných dosud za bezproblémové. Zejména případy Malaysia Airlines mohou nakonec vyústit ve změny postupů při sledování letů i pravidel pro přelétávání oblastí s válečnými konflikty. 

Nejbezpečnější aerolinkou zůstal i loni v žebříčku serveru Airlinerating.com australský Qantas. Nejvyšší, sedmihvězdičkové hodnocení, si udržely i České aerolinie. Travel Service, který je v Česku už největším dopravcem, je v žebříčku pod svoji obchodní značkou SmartWings s pěti hvězdičkami. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.