Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Neděle 21. září 2014. Matouš

Letenka zaplacená kartou vyjde dráž. Aerolinky mění platební strategii

  4:19
Evropské aerolinky přišly na způsob, jak si přivydělat. Zatímco konkurence tlačí ceny letenek dolů, letecké společnosti zavádějí všelijaké poplatky a příplatky, jimiž si ušlé zisky snaží kompenzovat. Týká se to třeba platby kartou. Jiná firma zase plánuje zpoplatnit i běžná zavazadla, která si pasažéři berou do kabiny.
Ilustrační foto.

Ilustrační snímek | foto: KLM

Šest eur si budou muset od srpna připlatit všichni cestující Air France a KLM, kteří si koupí letenku přes internet a zaplatí ji kreditní kartou. "Je to opatření, jak snížit náklady, které s kartami máme," vysvětluje ředitel českého zastoupení František Šiling.

Krok jednoho z pěti největších dopravců na českém nebi zapadá do strategie, kterou evropské aerolinky v posledních letech zvolily. Čím dál více peněz inkasují ze všemožných poplatků a příplatků, zatímco samotný tarif, za který se prodávají letenky, klesá. Podobný poplatek například nedávno zavedla Lufthansa na německém trhu, standardem je přirážka za platbu kartou u většiny nízkonákladových dopravců.

Aktuální vydání MF DNES Čtěte v pondělí 16. července

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Pro aerolinky, které na evropském nebi dlouhodobě sužuje velká konkurence a nízké ceny letenek, je jakýkoliv příplatek vítaným zdrojem příjmů. Zatím nejdále jde v hledání dodatečných zdrojů Wizz Air, jenž zkouší zpoplatnit i kabinové zavazadlo o velikosti, která je dnes zdarma.

Rostoucí podíl příplatků dokládají i statistiky mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA za český trh. Ještě v roce 2008 tvořily poplatky zhruba pětinu celkové ceny letenky, teď se blíží už ke třetině. Letištní taxy se přitom například v Praze od té doby vůbec nezvýšily. V některých zdraženích jsou však aerolinky zcela nevinně: řada zemí, například Německo či Velká Británie, uvalila na cestující ještě speciální odletové taxy, Španělsko nově zvýšilo odletovou daň až o 10 eur.

Češi létají víc i přes zvýšení cen

Čím dál více příplatků však Čechy od létání neodradilo. Česko zatím za letošní první pololetí zažívá jako jedna z mála evropských zemí růst počtu prodaných letenek i tržeb za ně. V červnu, který bývá v rámci roku jedním z prodejně nejsilnějších měsíců, meziročně už ovšem počet prodaných letenek klesl.

"Podle jednoho měsíce se dá těžko usuzovat, zda je to začátek nového trendu. Každopádně český trh byl jedním z mála, které ještě v Evropě rostly," uvedl Roman Orlík, který vede české a slovenské zastoupení IATA.

"Od dubna pozorujeme spíše stagnaci až mírný pokles. Poklesy však nejsou nikterak dramatické, pohybují se v řádech desetin až jednotek procent," popisuje Aleš Ondrůj, mluvčí největšího prodejce letenek v Česku, Student Agency.

Celé první pololetí dochází k zvláštní situaci, kdy počet prodaných letenek u nás rostl, ale počty cestujících na Letišti Praha klesají. Může za to nejen pokles charterů od cestovních kanceláří, ale i skutečnost, že více své cesty omezují zahraniční návštěvníci. Podle Orlíka to může být způsobeno i tím, že řada Čechů využívá letiště v okolí, hlavně ve Vídni nebo Mnichově.

Aerolinky se navíc už cenami dostaly z největšího dna: průměrná cena letenky meziročně stoupla o desetinu, z 10 na 11 tisíc korun. Může to však být způsobeno i tím, že Češi častěji létají dálkové trasy, na kterých jsou letenky dražší.

Přesná čísla o tom, kolik Češi utratí za letenky, neexistují. Největší podíl na celkovém součtu mají údaje z IATA, ty však nezahrnují prodeje letenek přes weby aerolinek, nízkonákladové dopravce nebo chartery. Jen v loňském roce dosáhly prodeje přes IATA necelých deseti miliard, reálně mohli Češi prolétat až kolem patnácti miliard.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.