Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letenka zaplacená kartou vyjde dráž. Aerolinky mění platební strategii

  4:19
Evropské aerolinky přišly na způsob, jak si přivydělat. Zatímco konkurence tlačí ceny letenek dolů, letecké společnosti zavádějí všelijaké poplatky a příplatky, jimiž si ušlé zisky snaží kompenzovat. Týká se to třeba platby kartou. Jiná firma zase plánuje zpoplatnit i běžná zavazadla, která si pasažéři berou do kabiny.
Ilustrační foto.

Ilustrační snímek | foto: KLM

Šest eur si budou muset od srpna připlatit všichni cestující Air France a KLM, kteří si koupí letenku přes internet a zaplatí ji kreditní kartou. "Je to opatření, jak snížit náklady, které s kartami máme," vysvětluje ředitel českého zastoupení František Šiling.

Krok jednoho z pěti největších dopravců na českém nebi zapadá do strategie, kterou evropské aerolinky v posledních letech zvolily. Čím dál více peněz inkasují ze všemožných poplatků a příplatků, zatímco samotný tarif, za který se prodávají letenky, klesá. Podobný poplatek například nedávno zavedla Lufthansa na německém trhu, standardem je přirážka za platbu kartou u většiny nízkonákladových dopravců.

Aktuální vydání MF DNES Čtěte v pondělí 16. července

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Pro aerolinky, které na evropském nebi dlouhodobě sužuje velká konkurence a nízké ceny letenek, je jakýkoliv příplatek vítaným zdrojem příjmů. Zatím nejdále jde v hledání dodatečných zdrojů Wizz Air, jenž zkouší zpoplatnit i kabinové zavazadlo o velikosti, která je dnes zdarma.

Rostoucí podíl příplatků dokládají i statistiky mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA za český trh. Ještě v roce 2008 tvořily poplatky zhruba pětinu celkové ceny letenky, teď se blíží už ke třetině. Letištní taxy se přitom například v Praze od té doby vůbec nezvýšily. V některých zdraženích jsou však aerolinky zcela nevinně: řada zemí, například Německo či Velká Británie, uvalila na cestující ještě speciální odletové taxy, Španělsko nově zvýšilo odletovou daň až o 10 eur.

Češi létají víc i přes zvýšení cen

Čím dál více příplatků však Čechy od létání neodradilo. Česko zatím za letošní první pololetí zažívá jako jedna z mála evropských zemí růst počtu prodaných letenek i tržeb za ně. V červnu, který bývá v rámci roku jedním z prodejně nejsilnějších měsíců, meziročně už ovšem počet prodaných letenek klesl.

"Podle jednoho měsíce se dá těžko usuzovat, zda je to začátek nového trendu. Každopádně český trh byl jedním z mála, které ještě v Evropě rostly," uvedl Roman Orlík, který vede české a slovenské zastoupení IATA.

"Od dubna pozorujeme spíše stagnaci až mírný pokles. Poklesy však nejsou nikterak dramatické, pohybují se v řádech desetin až jednotek procent," popisuje Aleš Ondrůj, mluvčí největšího prodejce letenek v Česku, Student Agency.

Celé první pololetí dochází k zvláštní situaci, kdy počet prodaných letenek u nás rostl, ale počty cestujících na Letišti Praha klesají. Může za to nejen pokles charterů od cestovních kanceláří, ale i skutečnost, že více své cesty omezují zahraniční návštěvníci. Podle Orlíka to může být způsobeno i tím, že řada Čechů využívá letiště v okolí, hlavně ve Vídni nebo Mnichově.

Aerolinky se navíc už cenami dostaly z největšího dna: průměrná cena letenky meziročně stoupla o desetinu, z 10 na 11 tisíc korun. Může to však být způsobeno i tím, že Češi častěji létají dálkové trasy, na kterých jsou letenky dražší.

Přesná čísla o tom, kolik Češi utratí za letenky, neexistují. Největší podíl na celkovém součtu mají údaje z IATA, ty však nezahrnují prodeje letenek přes weby aerolinek, nízkonákladové dopravce nebo chartery. Jen v loňském roce dosáhly prodeje přes IATA necelých deseti miliard, reálně mohli Češi prolétat až kolem patnácti miliard.

Autor:
Další články k tématu: Euro, KLM, Lufthansa, Příjem, s-karta, Student Agency, Wizz Air, Zisk


Letenka zaplacená kartou vyjde dráž. Aerolinky mění platební strategii

marcel111 Proč by měly všechny firmy nést samy poplatky za platbu kartou. Umožňují lidem pohodlí nenosit sebou odnože a firmám je...
kdy ČSA zneužívaly dětskou práci. Karel, kterému je 33 let, pracuje u této firmy od roku 1992 jako palubní průvodčí....
sudovec Tak ten je dost dobrej!!!
Rubik1 Meli by to zjednodusit a proste si uctovat poplatek za zaplaceni.
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 169 příspěvků, poslední příspěvek 27. 7. 2012, 2:37



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.