Šest eur si budou muset od srpna připlatit všichni cestující Air France a KLM, kteří si koupí letenku přes internet a zaplatí ji kreditní kartou. "Je to opatření, jak snížit náklady, které s kartami máme," vysvětluje ředitel českého zastoupení František Šiling.
Krok jednoho z pěti největších dopravců na českém nebi zapadá do strategie, kterou evropské aerolinky v posledních letech zvolily. Čím dál více peněz inkasují ze všemožných poplatků a příplatků, zatímco samotný tarif, za který se prodávají letenky, klesá. Podobný poplatek například nedávno zavedla Lufthansa na německém trhu, standardem je přirážka za platbu kartou u většiny nízkonákladových dopravců.
Pro aerolinky, které na evropském nebi dlouhodobě sužuje velká konkurence a nízké ceny letenek, je jakýkoliv příplatek vítaným zdrojem příjmů. Zatím nejdále jde v hledání dodatečných zdrojů Wizz Air, jenž zkouší zpoplatnit i kabinové zavazadlo o velikosti, která je dnes zdarma.
Rostoucí podíl příplatků dokládají i statistiky mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA za český trh. Ještě v roce 2008 tvořily poplatky zhruba pětinu celkové ceny letenky, teď se blíží už ke třetině. Letištní taxy se přitom například v Praze od té doby vůbec nezvýšily. V některých zdraženích jsou však aerolinky zcela nevinně: řada zemí, například Německo či Velká Británie, uvalila na cestující ještě speciální odletové taxy, Španělsko nově zvýšilo odletovou daň až o 10 eur.
Češi létají víc i přes zvýšení cen
Čím dál více příplatků však Čechy od létání neodradilo. Česko zatím za letošní první pololetí zažívá jako jedna z mála evropských zemí růst počtu prodaných letenek i tržeb za ně. V červnu, který bývá v rámci roku jedním z prodejně nejsilnějších měsíců, meziročně už ovšem počet prodaných letenek klesl.
"Podle jednoho měsíce se dá těžko usuzovat, zda je to začátek nového trendu. Každopádně český trh byl jedním z mála, které ještě v Evropě rostly," uvedl Roman Orlík, který vede české a slovenské zastoupení IATA.
"Od dubna pozorujeme spíše stagnaci až mírný pokles. Poklesy však nejsou nikterak dramatické, pohybují se v řádech desetin až jednotek procent," popisuje Aleš Ondrůj, mluvčí největšího prodejce letenek v Česku, Student Agency.
Celé první pololetí dochází k zvláštní situaci, kdy počet prodaných letenek u nás rostl, ale počty cestujících na Letišti Praha klesají. Může za to nejen pokles charterů od cestovních kanceláří, ale i skutečnost, že více své cesty omezují zahraniční návštěvníci. Podle Orlíka to může být způsobeno i tím, že řada Čechů využívá letiště v okolí, hlavně ve Vídni nebo Mnichově.
Aerolinky se navíc už cenami dostaly z největšího dna: průměrná cena letenky meziročně stoupla o desetinu, z 10 na 11 tisíc korun. Může to však být způsobeno i tím, že Češi častěji létají dálkové trasy, na kterých jsou letenky dražší.
Přesná čísla o tom, kolik Češi utratí za letenky, neexistují. Největší podíl na celkovém součtu mají údaje z IATA, ty však nezahrnují prodeje letenek přes weby aerolinek, nízkonákladové dopravce nebo chartery. Jen v loňském roce dosáhly prodeje přes IATA necelých deseti miliard, reálně mohli Češi prolétat až kolem patnácti miliard.