Zdražení je citelné hlavně na dálkových tratích, kde ropa činí podstatnou část nákladů.Oproti poslednímu zvýšení nyní letenky podraží o dalších 10 eur a příplatek se tak vyšplhá na 38 eur, tedy zhruba 1100 korun.
"Extrémní výše cen ropy nám zvýší náklady na letecké palivo při současných cenách více než o miliardu korun oproti schválenému finančnímu plánu. Všechna cenová opatření provádíme až po důkladné analýze trhu s tím, že na cestující se snažíme přenést pouze malou část zvýšených nákladů.," vysvětluje navýšení viceprezident ČSA pro obchod a marketing Bohuslav Šantrůček.
České aerolinie nejsou se zvyšováním cen jediné. Palivový příplatek zvedly také British Airways, Lufthansa či Austrian Airlines.
Ropa se v pondělí obchodovala za 63,78 dolaru za barel. Brent je zhruba o dolar levnější, uvedl Reuters. I když jsou ceny závratně vysoko, pohybují se relativně hluboko pod maximem 70 dolarů za barel, které ropa zdolala na konci srpna. - více zde
Růst cen ropy zatím dopravci řeší palivovým příplatkem. V budoucnu by se však podle dřívějšího vyjádření prezidenta ČSA Jaroslava Tvrdíka zvýšené náklady na ropu mohly odrazit přímo v cenách letenek. ČSA ale nejsou lídrem na cenovém trhu, jen reagují na vývoj cen u konkurence, napsala ČTK.
Navýšení palivového příplatku u ĆSA | ||
S platností od | evropské lety | dálkové lety |
září 2004 (více zde) |
3 eura | 5 eur |
15. listopad 2004 | 5 eur | 10 eur |
20. duben 2005 (více zde) |
7 eur | 18 eur |
červenec 2005 (více zde) |
9 eur | 28 eur |
říjen 2005 | 12 eur | 38 eur |
Zdroj: ČSA/iDNES |