Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na letišti v Ruzyni vám budou moci kufr otevřít i násilím. Kvůli výbušninám

  9:11aktualizováno  9:11
Cestujícím z pražského ruzyňského letiště mohou být od května kontrolovány kufry častěji než dosud. Jestliže doteď jim byla zavazadla kontrolována jen při podezření na přepravování zakázaných věcí, nově může být jejich taška vybrána ke kontrole namátkově i tehdy, pokud nic podezřelého nevezou. A to kvůli hledání výbušnin či stopách po nich.

Letiště Praha od května zavádí nový systém kontroly odbavených zavazadel a po vzoru jiných letišť začne namátkově kontrolovat, zda v nich nejsou stopové prvky po výbušninách. Jaká je šance, že otevřou právě váš kufr, není jasné. Má jít o namátkovou kontrolu, počty takto speciálně otevřených zavazadel nechce letiště uvést.

Problém mohou mít ti, kteří mají zavazadlo, do kterého se nedá snadno dostat. Základem je mít totiž zavazadlo se zámkem s tzv. TSA. Ten mohou specialisté otevřít bez násilí.

Pokud TSA kufr mít nebude, budou muset zavazadlo otevřít násilím. „Během otevření zavazadla může dojít k jeho poškození a nemožnosti toto zavazadlo znovu uzavřít a uzamknout. V takovém případě bude zavazadlo kromě ochranné fólie vybaveno také stahovacími popruhy s logem Letiště Praha,“ uvedlo Letiště Praha v instrukcích, které poslalo prodejcům letenek a cestovním kancelářím.

Přestanete si kvůli zpřísněným kontrolám zamykat kufry?

celkem hlasů: 1696

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. května 2017. Anketa je uzavřena.

budu je zamykat nadále 1121
nikdy jsem je nezamykal(a) 528
přestanu je zamykat 47

Podle mluvčí Letiště Praha Mariky Janouškové ale zatím předběžný průzkum ukazuje, že bez TSA je jen zhruba pět procent kufrů.

Kontrolu budou mít na starosti specialisté, s výrobci zavazadel a zámků už řešili, jak je otevřít bez poškození. Vlastní kontrola probíhá tak, že bezpečnostní pracovník zavazadlo otevře, získá stěrem z jeho obsahu kontrolní vzorek a v detektoru prověří možnou kontaminaci s výbušným materiálem.

VIDEO: Detektory výbušnin potvrdí podezření do 20 sekund

Celý proces bude probíhat na specializovaném pracovišti pod stálým dohledem kamer a ke každé kontrole bude vedena přesná evidence.

„Celý proces otevření zavazadla, získání stěrů, vyhodnocení a znovuuzavření zavazadla trvá okolo deseti minut a probíhá bez přítomnosti cestujícího. Odbavení a bezpečnostní kontroly osob se tedy tento postup nijak nedotkne.“ popisuje princip fungování Milan Špaček, člen představenstva Letiště Praha odpovědný za oblast bezpečnosti. Podle něj už se teď kontrolují takto desítky zavazadel denně.

Pokud byl kufr otevřen, pozná to cestující podle pásky

Cestující pozná, že jeho zavazadlo prošlo kontrolou, už podle pásky s upozorněním, kterou bude zapečetěno. Uvnitř zavazadla pak najde zprávu o jejím průběhu a podrobnější informace včetně instrukcí k dalšímu případnému postupu.

Během otevření zavazadla může dojít k jeho poškození a nemožnosti toto...

Pokud kontrola zavazadlo poškodí, musí cestující nahlásit škodu na přepážce reklamací v cílové destinaci a vyřídit do sedmi dnů písemnou reklamační žádost.

Dosud se zavazadlo otevírá většinou poté, co projede rentgenem a kontroloři mají z obrázku pocit, že je v něm něco, co se přepravovat nesmí. Nově může skončit otevřené zavazadlo i bez toho, aniž byste vezli něco podezřelého.

Podle Špačka není kontrola stop po výbušninách na letištích nic nového, ve světě se používá již desítky let. „Abychom se však mohli srovnávat s nejbezpečnějšími letišti Evropy, je potřeba bezpečnostní opatření neustále zlepšovat a reagovat na aktuální situaci. Letišti Václava Havla Praha rostou počty cestujících a je nutné na tyto provozní změny reagovat i zefektivňováním bezpečnostních procesů,“ vysvětlil Špaček.

Nejde o jedinou nepříjemnost, která se při cestování letadlem rýsuje. USA už zavedly u letů z některých zemí zákaz převozu elektroniky na palubě, nově se objevují zprávy, že by se zákaz převozu elektroniky týkal i letů z Evropy.

Cesta kufru po pražském letišti. Dali jsme na něj kameru, přežila to:

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.