"Dohoda s vlastníky pozemků se očekává letos, pravděpodobně v létě," řekl ředitel letiště pro rozvoj a správu majetku Dalibor Šťáhlavský.
O pozemcích jednají s Pentou kromě zástupců letiště také úředníci ministerstva dopravy. Žádná ze stran však nechce průběh jednání ani případnou cenu komentovat. Některé odhady hovoří zhruba o 10 000 Kč za metr čtvereční, napsala ČTK.
Zdlouhavá jednání o ceně pozemků jsou mimo jiné důvodem, proč se termín zprovoznění dráhy oddaluje. Z roku 2010 se nyní posunul na léta 2012 až 2013.
Nová dráha za téměř devět miliard korun by měla být dlouhá přes 3,5 kilometru. Podle zástupců letiště je ranvej klíčová pro další rozvoj osobní letecké dopravy na Ruzyni. Za několik let totiž přestanou kapacity stávajících drah stačit.
Současná hlavní dráha již funguje na hranici své maximální kapacity. Nová ranvej má omezit využívání vedlejší dráhy, jejíž letové koridory vedou nad velkými pražskými sídlišti. Mělo by se tak ulevit obyvatelům Řep nebo Bílé Hory.
Provoz na letišti roste
Paralelní ranvej by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější ranveje budou letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč.
Provoz na ruzyňském letišti se v posledních letech rapidně navýšil. Zatímco v roce 2006 zde vzlétlo či přistálo 166 tisíc letadel, loni to bylo 174 tisíc. Po otevření nové dráhy v roce 2012 se provoz odhaduje na 216 500 pohybů letadel.
Rozrůstání ruzyňského letiště se nelíbí některým blízkým obcím, které se proti dráze postavily. Vadí jim především hluk způsobený leteckým provozem a stavební uzávěry, o jejichž podobě se zatím jedná.
S novou dráhou se má zároveň rozšířit území zasažené nadměrným hlukem. Jde o oblast, kde mohou být překročeny hlukové limity 60 decibelů ve dne a 50 v noci.
Do stávajícího hlukového pásma patří například obce Horoměřice, Tuchoměřice, Kněževes, Dobrovíz, Hostouň, Jeneč, část Prahy 6, část Prahy 17 a Praha-Přední Kopanina. Nově by se do něj měly zahrnout například Praha-Suchdol, Praha-Lysolaje, obec Červený Újezd, město Hostivice či Unhošť.
Některé obce budou do hlukového pásma zahrnuty automaticky, jiné o tom mohou samy rozhodnout. Letiště je povinné obcím v pásmu zajistit protihluková opatření. Jde například o montáž speciálních oken, která pomohou snížit hlučnost uvnitř budov či domů na 40 decibelů ve dne a 30 v noci.
Letiště tato opatření financuje z hlukových poplatků, které vybírá přímo od leteckých dopravců. "Letadla jsou rozdělena do pěti hlukových kategorií. Nejtišší platí nejméně, nejhlučnější nejvíce," uvedla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.