Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stamilionová přestavba Ruzyně. Dostane nový vnitřek i lepší příjezd

  4:01aktualizováno  4:01
Letiště Václava Havla získá v příštích letech novou podobu, aby bylo zejména pro cestující přívětivější než dosud. Po proměně interiéru chce Letiště vylepšit i celé dopravní řešení pro příjezd k terminálům, ve hře je i úplně nová řídící věž.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Josef VostárekMAFRA

„Chceme cestujícím zpříjemnit čas, který na letišti tráví,“ říká předseda představenstva Českého aeroholdingu Václav Řehoř. Kromě stavebních úprav by měly „rekonstrukcí“ projít i jídelní a nápojové lístky restaurací na letišti. Náklady na úpravy odhaduje vedení zatím na stovky milionů korun.

Jako první přijdou na řadu vnitřní prostory obou terminálu. Pro Letiště Praha je navrhla společnost Chapman Taylor, která stojí například za Terminálem 5 londýnského letiště Heathrow. „Chceme proměnit vnitřní prostory tak, aby se v nich více promítala symbolika Prahy, respektive České republiky,“ řekl Řehoř. „Nová podoba má v návštěvníkovi jednoduchými odkazy na turisticky známé motivy a scenérie vzbudit pocit, že jeho dovolená v Praze či České republice začala již ve chvíli, kdy vystoupil z letadla,“ dodal Řehoř.

Letiště už stanovilo místa, kde mají být motivy známých míst Prahy i celého Česka. „Cílem je ale i určitá estetizace interiéru decentním doplněním a sjednocením interiéru s vnesením nové tématiky upozorňující na turistické motivy,“ říká mluvčí letiště Marika Janoušková. Sjednotit se má například i design směrovacích nápisů.

Změnit se mají i ceny v restauracích

První výraznou změnou pro cestující bude informační pracoviště Welcome Centre v Terminálu 1, jehož výstavba je plánována na příští rok. Umístěné bude v příletové hale, která je poslední dochovanou stavbou původní struktury budov letiště postavenou v půli 60. let. „Proto chceme opravdu decentně navázat na původní velmi hodnotné řešení interiéru, které je pod později vnesenými doplňky interiéru stále patrné,“ dodala Janoušková.

Zpříjemnění pobytu na letišti chce Řehoř dosáhnout i změnou služeb a ceníků občerstvení. Jenže úpravy nebudou jednoduché: po minulém vedení patří většina prostor jedinému nájemci, firmě Aelia. Smlouvy jsou přitom na dlouho a těžko vypověditelné. Letiště proto zkouší s firmou jednat.

Velké úpravy čekají i příjezd k letišti a celé samotné dopravní řešení. Kromě plánovaného a roky odkládaného kolejového napojení by se měla změnit i organizace příjezdu a parkování u terminálů. „Nechceme, aby byl příjezd na letiště v budoucnu stresující záležitostí, naopak zpřehledněním dopravy a souvisejících služeb chceme přirozenou úroveň stresu co nejvíce snížit a samotné letiště tím i zatraktivnit,“ vysvětlila Janoušková.

Vítěz soutěže má být znám do konce roku

Letiště už kvůli tomu vypsalo dvoukolovou urbanisticko-dopravní soutěž, jejímž výsledkem má být ideové řešení veřejného prostoru před Terminály 1 a 2. Před terminály by tak mělo v budoucnu vyrůst reprezentativní a příjemné prostranství s moderním řešením automobilové dopravy a parkování. Na soutěži spolupracuje letiště s Institutem plánování a rozvoje hl.m. Prahy podle standardů pro architektonické soutěže. Vítěz by měl být znám do konce roku 2015.

Podle architektů z IPR je nejhorší situace spojena s dopravou. Pro řidiče je systém příjezdových tras a parkoviště naprosto nepřehledný. „Soutěžící se musí zamyslet nad tím, jak vést na letišti dopravu. Jak zajistit, aby se tam nekřížily trasy taxíků, MHD, aut a chodců. Zda využít třeba nadzemní vedení nebo i podzemí, zda parkoviště přesunout na kraj letiště a podobně. Je to na nich, jak se s tím vypořádají,“ vysvětluje Jan Šépka z IPR.  

Kromě organizace dopravy by se mělo změnit i řešení parkovacích domů. Některé parkovací domy by se podle Šépky mohly zbourat a přesunout jinam. „S tím souvisí i další idea letiště, a to návrh na novou věž Řízení letového provozu, která by měla být zhruba 75 metrů vysoká,“ dodává architekt. Dnešní věž totiž není dost vysoká a nepokrývá všechna místa tak, jak by si letiště představovalo. To, kde bude stát věž nová, je také na soutěžících.

Už na začátku roku se letiště upravovalo kvůli obřím letounům:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.